משפחת ביתן במו"מ לרכישת אולם האירועים בנצר סירני

לטענת מקורבים, יוסי ביתן, המשמש משנה למנכ"ל הקבוצה, ירכוש 75% מהגן ב-13 מיליון שקל ■ יוסי ביתן: "למימון אני מממש 3 נכסים באשקלון"

יוסי ונחום ביתן / צילום: שוקה כהן
יוסי ונחום ביתן / צילום: שוקה כהן

לאחר סיום הסכסוך העסקי בין קבוצת נטו לקבוצת יינות ביתן, משפחת ביתן מתפנה להרחיב את הפעילות שלה. ל"גלובס" נודע כי המשפחה מקיימת מגעים מתקדמים לרכישת אולם האירועים "חצר נצר" שבנצר סירני במרכז הארץ, בעסקה בשווי מוערך של 18 מיליון שקל. גורמים המקורבים למשפחה טוענים כי מי שיבצע את העסקה בפועל הוא יוסי ביתן, בנו של נחום ביתן שהשלים לפני כשנה וחצי את רכישת רשת מגה בעיר.

החלק שירכוש ביתן הבן עומד על 75% מהאולם, והוא יידרש לשלם תשלום ראשון של כ-13 מיליון שקל, לצד שותף שירכוש את 25% הנותרים, וישמש כמנכ"ל החברה. מקורבים למשפחת ביתן טוענים כי ביתן הבן, המשמש כיום בתפקיד משנה למנכ"ל בקבוצה, יממש שני מגרשים בחוף הים בשכונת ברנע באשקלון, ופנטהאוז שנמצאים בבעלותו שיניבו לו 10 מיליון שקל. בנוסף לכך, יצטרך לשלם כ-3 מיליון שקל, הצפויים להיפרס ל-24 חודשים, אם אכן תושלם העסקה במתכונתה הנוכחית. המקורבים הדגישו כי מדובר בנכסים פרטיים של ביתן הבן, והם אינם חלק מקבוצת האחזקות של יינות ביתן. נציין כי אין ודאות להשלמת העסקה.

מאחורי מכירת האולם עומד סכסוך משפטי בין השותפים המחזיקים בו כיום - בהם דוד (שושי) זיגדון וצביקה בן שבת. לאחרונה הוגשה בקשה לפשיטת רגל של החברה שהחזיקה באולם האירועים תחת השם זר אירועים בנצר, ועו"ד אלון קזיוף מונה לכונס נכסים זמני לנכסיו של בן שבת. קזיוף הוא מי שמנהל את המגעים למכירת האולם בפועל.

בהודעה על ההסדר הדיוני לביצוע המכירה בין הכונס ובין בעלי האולם, נכתב כי מתנהל מו"מ מתקדם למכירת החברה, אך עדיין לא ניתנה התחייבות למכירתה לגורם שלישי. עוד נכתב בהודעה כי הבעלים והכונס יפעלו "במטרה להביא להשאת התמורה באופן שיגדיל את הסיכוי להיוותרותה של יתרה מכספי התמורה שבה יוכלו בעלי המניות להתחלק לאחר כיסוי מלוא חובותיה של החברה". בנוסף מצוין כי שליש מהיתרה תופקד בידיו של כונס הנכסים. הכונס צפוי לקבל החלטה מחר.

ביוני אשתקד רכש ביתן האב את רשת מגה הקורסת ב-455 מיליון שקל, שהפכה את הקבוצה בשליטתו לשנייה בגודלה בשוק רשתות הקמעונאות אחרי שופרסל. קבוצת ביתן מחזיקה בלמעלה מ-180 סניפים באמצעות שלוש רשתות: יינות ביתן ותת-הרשת יינות ביתן בעיר, מגה בעיר ושוק מהדרין. מחזור המכירות הכולל שלה מוערך ב-5.8 מיליארד שקל.

כאמור, ביתן הבן הוא המשנה למנכ"ל הקבוצה, שמוחזקת בבעלות הוריו, נחום ונורית. תחתיהם פועלות שתי הזרועות של החברה - יינות ביתן, שתחתיה מתקיימת הפעילות הקמעונאית של החברה, ויינות ביתן אחזקות, המחזיקה חברות בתחום הנדל"ן ובתחום המזון מחוץ לתחום הקמעונאי.

לביתן אחזקות יש כמה חברות שפעילותן עשויה להיות סינרגטית עם הכניסה לעסקי האירועים, כמו חברת מועב שירותי מזון, המעניקה שירותי הסעדה במטבח הלקוח או באמצעות הפצה לכ-40 חברות ומעסיקה כ-260 עובדים, וחברה אחרת המקיימת פעילות יבוא עצמאית של מוצרי מזון כמו שמן ופסטה, לצד כלי בית שכיום נמכרים לרשתות הקמעונאיות בקבוצה.

בתחום הנדל"ן מחזיקה ביתן אחזקות בחברת ב.ביתן נכסים, המחזיקה בנדל"ן בשווי 170 מיליון שקל, בנוסף למניות של חברות אחרות בתחום. חברה נוספת היא ד.נ. דן נכסים, המחזיקה בנכס מסחרי של כ-5,000 מ"ר בכפר סבא. בנוסף, מחזיקה החברה במחצית האחזקות מחברה שבבעלותה שטחי בנייה למגורים באילת וכ-42% מחברה שבבעלותה נכס בעיר אשדוד, ששוויו מוערך ב-35 מיליון שקל.

בשבוע שעבר נחשף ב"גלובס" כי הפסקת הפעילות בין ספקית המזון נטו לבין הרשתות מקבוצת ביתן הגיעה לסיומו לאחר חמישה חודשים. בעוד מקורבים לנטו טענו אז כי מה שעמד מאחורי המהלך הוא החשש מפני מצבן העסקי של מגה ויינות ביתן ויכולתן לפרוע את התחייבויותיהן - בסביבת ביתן התעקשו כי מדובר בסכסוך מסחרי, שפרץ בעקבות צמצום הפעילות של הרשתות מול נטו.

יוסי ביתן מסר בתגובה: "העסקה נעשית על ידי באופן אישי ולא באמצעות יינות ביתן. אני מאמין בתחום אולמות האירועים וחושב שלנכס יש מוניטין מצוין ואפשרות להשבחתו. לשם מימון העסקה אני מממש שלושה נכסים שנמצאים בבעלותי - שני מגרשים בשכונת ברנע באשקלון ופנטהאוז שנמצא בעיר".