המדינה תשלם 300-500 אלף שקל מענקים לרופאים בפריפריה

בית הדין לעבודה קיבל את בקשת ההסתדרות הרפואית בישראל (הר"י) ודחה את טענות המדינה כי הרופאים המומחים שהגישו בקשות למענקים עקב עבודה בפריפריה בין השנים 2011-2012 וכן למומחים שנקלטו לעבודה בפריפריה בשנים 2013-2014 אינם זכאים למענקים בגין עבודה בפריפריה

רופאים / צילום: שאטרסטוק
רופאים / צילום: שאטרסטוק

"על המדינה לשלם מענקי  פריפריה לכל הרופאים המומחים שהגישו בקשות למענקים עקב עבודה בפריפריה בשנים 2011-2012 וכן למומחים שנקלטו לעבודה בפריפריה בשנים 2013-2014". כך קבע לאחרונה בית הדין האזורי לעבודה בבאר שבע.

בכך קיבל שופט בית הדין לעבודה צבי פרנקל את בקשת ההסתדרות הרפואית בישראל (הר"י) ודחה את טענות המדינה כי הרופאים המומחים שנקלטו לעבודה בפריפריה בתקופות הללו אינם זכאים למענקים בגין עבודה בפריפריה.

תחילתה של הפרשה עם חתימת ההסכם הקיבוצי האחרון של הרופאים באוגוסט 2011 בתום שביתה ממושכת. כחלק מההסכמות בין הצדדים, התחייבה המדינה להעניק מענקים לרופאים (מתמחים ומומחים) בפריפריה ובמקצועות במצוקה שעמדו בתנאי סף שנקבעו, בסכומים של 300 אלף שקל  ועד 500 אלף שקל לרופא. מטרת ההסדר שנערך היתה לחזק את הרפואה הציבורית בפריפריה, ולעודד רופאים לעבוד באזורי פריפריה וכן במקצועות במצוקה.

אלא שלקראת סוף שנת 2012 נודע להר"י שהמדינה מפרה את הסכם המענקים ואינה משלמת לרופאים מומחים את מענקי הפריפריה, אלא משלמת אותם למתמחים בלבד. בהמשך הוברר שבשנים 2013-2014 המדינה כלל לא התירה למומחים להגיש בקשות לקבלת המענק. בראשית שנת 2015 הר"י הגישה תביעה בבית הדין האזורי בבאר שבע בדרישה שהמדינה תשלם את המענקים גם למומחים כפי שהתחייבה.

במסגרת ההליך, המדינה טענה שהר"י היא זו שביקשה לשלם את המענקים למתמחים בלבד על מנת "להרגיע את השטח" לאחר מחאת המתמחים שקדמה לחתימת ההסכם הקיבוצי בשנת 2011.

פסק דינו של בית הדין האזורי לעבודה בבאר-שבע דחה את טענות המדינה, וקיבל כאמור, את עמדת הר"י. נקבע שהסכם המענקים הוא הסדר קיבוצי דו צדדי, שהמדינה לא יכולה הייתה לשנותו ללא קבלת הסכמה מפורשת מהר"י, אלא שהסכמה כזו לא ניתנה מעולם. על כן נקבע כי על המדינה לשלם את המענקים גם לרופאים המומחים.

עוד נקבע כי טענת המדינה כי הוחלט לשלם מענקים למתמחים בלבד "אינה עולה בקנה אחד עם המציאות למעשה". לפי פסק הדין, שולמו מענקים גם למומחים. המדינה טענה כי מדובר היה בטעות אך גם טענה זו נדחתה על ידי השופט. "טענת הטעות שהועלתה על ידי המדינה אינה יכולה לסייע לה מקום בו לא הוברר מתי נעשתה הטעות, מי גילה את הטעות ולא הובאו לפנינו מסמכים הרלבנטיים לעניין זה".

הר"י יוצגה ע"י עורכות הדין מיכל הראל ורוני שרון אבירם, ממשרד ארנה לין ושות'. את המדינה ייצג עו"ד דורון יפת, מהמחלקה למשפט עבודה בפרקליטות המדינה. את שירותי בריאות כללית ייצגה עו"ד גלית גולן.