פוסט-הפנר: תאגיד פלייבוי מתכנן שינוי אסטרטגי עמוק

לאחר מותו של המייסד, תמה ההתחייבות של קרן ההשקעות, המחזיקה ב-65%, להוציא את המגזין ■ כעת היא מתכוונת לקנות את הנתח של היורשים ולהתרכז בשותפויות ובעסקאות רישוי סביב המותג, כמו מועדון פלייבוי בניו יורק, פסטיבל מוזיקה בשנחאי וקו של בגדים תחתונים ובגדי ים בסין

פלייבוי
פלייבוי

מותו של מייסד פלייבוי, יו הפנר, בספטמבר בגיל 91, מבשר עידן חדש בכמה מובנים לחברת שירותי הבידור למבוגרים. למעשה הוא התניע תהליך שיעביר את הבעלות על המותג האייקוני אל מחוץ לידי משפחתו, ושעשוי גם לשים בקרוב קץ למהדורת הדפוס האמריקאית שנתנה את הטון ושהופיעה בדוכני העיתונים במשך כ-70 שנה.

בעלת השליטה בפלייבוי - קרן ההשקעות Rizvi Traverse - מנהלת מו"מ לרכישת האחזקה בת 35% שהותיר הפנר בנאמנות ליורשיו, לדברי מקור יודע דבר. במקביל אומרת החברה שהיא מכפילה את מאמציה להכניס כסף משותפויות מותג ומעסקאות רישוי שבנויות סביב השם, האתוס ולוגו השפנפנה של פלייבוי, ומתמקדת פחות בשורשיו המגזיניים של המותג.

"אנחנו רוצים להתמקד במה שאנו מכנים 'העולם של פלייבוי', שהוא הרבה יותר גדול מכתב עת קטן בדפוס שהפך למורשת", אמר בן קהן, מנהל בריזבי, שמונה למנכ"ל פלייבוי אנטרפרייסס במאי 2016. "אנו מתכננים להקדיש את 2018 להפיכת פלייבוי מחברת מדיה לחברת ניהול מותג".

מותו של הפנר יאיץ את השינוי הזה. ריזבי - שסייעה להפנר להפוך את פלייבוי לפרטית ב-2011 בתמורה לשליטה בקרוב לשני שלישים ממניות החברה - הסכימה להמשיך בהוצאת מגזין הדגל של החברה כל עוד היה הפנר בחיים. העסקה גם העניקה להפנר יכולת מסוימת לאשר או לחסום עסקאות, לדברי מקורות יודעי דבר. זכויות אלה לא יעברו ליורשיו.

כצעד ראשון תנסה פלייבוי לגייס 25-100 מיליון דולר ממשקיעים חיצוניים בתחילת 2018 כדי לממן עסקאות שותפות עתידיות ולממן את הרכישה בחזרה של מניות בני משפחת הפנר, לדברי המקור.

רוב פעילות הרישוי מתמקדת בסין

מ-2011 החלה פלייבוי להפוך את עצמה למותג סגנון חיים, והתמקדה בעסקאות רישוי כגון ייצור בסין של ארנקים שעליהם מוטבעות אוזני שפנפנה, והכללת המותג פלייבוי בשמותיהם של מועדוני לילה בהודו ושל בתי קזינו בלונדון. לפחות מחצית מהכנסותיה השנתיות של החברה מגיעות כעת מעסקאות כאלה, אך התוצאות לא היו אחידות.

כך, עסקה מ-2014, שבמסגרתה קיבל פיטבול, זמר הראפ ממיאמי בעל אלבום הפלטינה, 3 מיליון דולר בתמורה לשימוש בשמו לקידום קו במותג משותף של חליפות גברים בשם Pitbull After Dark, מעולם לא נשאה פרי ואחת הסיבות לכך היא הקשיים בשכנוע רשתות הכלבו להציג את הבגדים בסניפיהן. בסופו של דבר פלייבוי קיבלה מהשקעתה כמה הופעות של הזמר במסיבות, ואת תמונתו על מכונות מכירה אוטומטיות שעוצבו בסגנון פלייבוי, לדברי מקורות.

שני מועדוני לילה בשוק בתי הקזינו הלוהט, האי מקאו, נסגרו במהירות לאחר שהתגלו קשיים בהשגת רישיונות להפעלת שירותי הימורים. מועדון לילה אחר בגואה שבהודו מעולם לא נפתח עקב התנגדות התושבים המקומיים.

עסקאות רישוי אחרות - כגון קו בשמים וטרקלין ברצועת סנסט שבלוס אנג'לס - נחלו הצלחה. מרבית פעילות הרישוי מתמקדת בסין, שבה לא יוצא המגזין ושהחברה נתפסת בה כמותג סגנון חיים. קהן אמר כי מעתה תתמקד החברה פחות בעסקאות על טהרת הרישוי ויותר בשותפויות הון ובמיזמים משותפים המבוססים על נושא פלייבוי. עסקאות שנחתמו לאחרונה כוללות פיתוח קו ממותג פלייבוי של משקאות חריפים, מועדון פלייבוי בניו יורק ופסטיבל מוזיקה בשנחאי, וכן תוכניות לקו של בגדים תחתונים ובגדי ים בסין.

לאחרונה העבירה החברה את מסיבות "חלום ליל קיץ" ומסיבות ליל כל הקדושים שלה מאחוזת הפאר המפורסמת של פלייבוי למועדוני לילה בלאס וגאס, שבהם הפכו המסיבות לאירועים מניבי הכנסה במקום לאירועים הנכללים בהוצאות השיווק של המגזין.

בשנים האחרונות רשם המגזין הפסד שנתי של 7 מיליון דולר, לדברי מקורות יודעי דבר, והוא כבר הפחית את מספר המהדורות שלו מעשר לשש בשנה, בעקבות ניסוי קצרצר שבמסגרתו חדל לפרסם צילומי עירום. התפוצה בארה"ב התכווצה לפחות מ-500 אלף עותקים למהדורה, לעומת שיא של 5.6 מיליון עותקים שנרשם ב-1975.

אף שעדיין לא התקבלה החלטה סופית, שוקלת החברה ברצינות את עתידו של המגזין המודפס. "בעבר יכולנו להצדיק את הפסדי המגזין כבעלי ערך שיווקי, אבל צריך לפעול עם הפנים לעתיד", אמר קהן. "אני לא בטוח שהדפוס הוא בהכרח הדרך הטובה ביותר לתקשר עם הצרכנים שלנו בעתיד".

האחוזה נמכרה ב-100 מיליון דולר

מתוקף ההסדר המקורי שנחתם עם הפיכת החברה לפרטית, יצר מותו של הפנר אופציית רכש שמעניקה לריזבי זכויות בלעדיות לרכוש את האחזקה בת 35% מקרן הנאמנות. במקביל, יש ליורשיו של הפנר אופציית מכר שמאפשרת להם לאלץ את ריזבי לרכוש את מניותיהם, לדברי מקורות יודעי דבר.

שני הצדדים מנהלים כעת מו"מ על האופן שבו יש לאמוד את שווי החברה, לדברי אחד המקורות. לפני שנתיים הוצעה פלייבוי למכירה תמורת 500 מיליון דולר, אך הנכס היחיד שנמכר היה אחוזת הפאר, שהניבה 100 מיליון דולר.

אם לא יסכימו ריזבי ועיזבון הפנר על מחיר, תועבר המחלוקת לבוררות, ואם לא תגובש עסקה בתוך 12 חודשים ממועד מותו של הפנר, תוכל המשפחה להציע את המניות למכירה בשוק הפתוח. אך מהלך כזה יאלץ אותם להוציא את המזומנים הנדרשים לכיסוי מסי העיזבון, לדברי מקורות.

נציגי קרן הנאמנות וארבעת ילדיו של הפנר, כולל בנו בן ה-26, קופר, שהחל לכהן כמנכ"ל פלייבוי ב-2016, לא נענו לפניות שבהן התבקשו להגיב.

פלייבוי נכנסת לעידן חדש בתולדותיה בתקפה סוערת בתעשיית המגזינים. החברות עושות מאמצים להגדיל את פעילותן ולמצוא תזרימי הכנסה חלופיים, מכיוון שתקציבי הפרסום עוברים לפלטפורמות דיגיטליות.

אך כמה מהחברות, כגון ריזבי, מזהות הבטחה במותגים איתנים אלה - בהינתן האסטרטגיה והביצוע הנכונים. זו אחת הסיבות שהניעו את מרדית להסכים לרכוש את טיים תמורת 1.85 מיליארד דולר, ושגרמו ל-Penske media לרכוש את גרעין השליטה ב-Rolling Stone.

ב-2017 התכווצה הכנסת פלייבוי לכ-90 מיליון דולר, והיא הגיעה באופן כמעט שווה מחטיבת המדיה ומעסקאות רישוי, לדברי מקור יודע דבר. ב-2016 הניבו עסקאות הרישוי 57 מיליון דולר, ו-43 מיליון דולר נוספים הגיעו מחטיבת המדיה, הכוללת את המגזין, אתרי אינטרנט למנויים וערוץ טלוויזיה בתשלום למבוגרים, לדברי המקור.

קהן אמר שפלייבוי היתה רווחית ב-2017, וצפה צמיחה של 20% בהכנסות ב-2018. הוא גם טען בתוקף שריזבי מתכוונת להישאר בתמונה לטווח הארוך. "החברה אינה למכירה", הדגיש. "אנחנו בתקופה של צמיחה משמעותית ויש לנו המון דברים נפלאים בפיתוח".