תחל שנה ומדדיה: כך תתאימו את תיק ההשקעות לשנה החדשה

איך מתאימים את התיק ל-2018? מנצלים את התחזקות הדולר לעקיבה אחר אגרות חוב בארה"ב ואת היחלשות הפאונד להשקעה במדד הדגל הבריטי וגם - מוסיפים לתיק צריכה בסיסית ותקשורת

השקעה / צילום:  Shutterstock/ א.ס.א.פ קרייטיב
השקעה / צילום: Shutterstock/ א.ס.א.פ קרייטיב

כדורגל משחקים משבת לשבת והשקעות מודדים משנה לשנה. השנה האזרחית החדשה מהווה הזדמנות טובה עבורנו לעצור לרגע ולבדוק אילו שינויים נדרשים לקראת שנת ההשקעות 2018. אחרי ביצועים יוצאי דופן כמעט בכל אפיקי ההשקעה מסביב לעולם, יהיה קשה מאוד לשחזר השנה את הביצועים של 2017.

לכן, הצורך להיות סלקטיביים יותר בשנת ההשקעות הנוכחית, מחייב אותנו לברור היטב בנוגע למדדים שכדאי לעקוב אחריהם ב-2018.

זה הזמן לקונצרני בארה"ב

רכיב האג"ח זוכה לנתח מרכזי בכל תיק, ומנגד גם ההיצע של אגרות החוב בארץ ובעולם גבוה באופן משמעותי ביחס לרכיב המניות. רכיב זה נחשב לרגיש במיוחד לשינויים בסביבת הריבית ועל כן, בהנחה שתשואות האג"ח יעלו במהלך 2018, המשקיעים בשוקי האג"ח יידרשו להתאמץ השנה על מנת לייצר תשואה חיובית משמעותית בתיקים.

לכאורה, הצפי להמשך עליית הריבית המוניטארית בארה"ב אמור לגרום לנו להתרחק מאג"ח דולרי כמו מאש, אך בפועל ישנן מספר סיבות טובות להשקיע בשוק זה, בעיקר באפיק הקונצרני. בחינה היסטורית של ביצועי אגרות החוב האמריקאיות מצביעה על כך שבאף אחת מהתקופות בהן הריבית בארה"ב עלתה, שוק האג"ח הקונצרני לא איבד גובה, ואף סיפק ביצועים נאים למשקיעים.

נתון זה לא צריך להפתיע אותנו, שכן עליית הריבית היא סימן לכלכלה איתנה וצומחת ובתקופות אלה יכולת ההחזר של החברות משתפרת. דוגמה עדכנית לכך ניתן לראות בשנה החולפת, בה למרות שלוש העלאות ריבית, נרשמו עליות שערים מכובדות בשוק הקונצרני בארה"ב.

גורם נוסף התומך בשוק זה הוא רפורמת המס של טראמפ, אשר צפויה להפחית את נטל המיסוי על החברות האמריקאיות ולהשאיר בידיהן סכומים כסף גבוהים יותר, כך שיכולת ההחזר שלהן עשויה להשתפר עוד יותר.

בהקשר זה, המדד הרלוונטי לצורך עקיבה אחר השוק הקונצרני בארה"ב הוא Bloomberg Barclays US Intermediate Corporate Bond. המדד עוקב אחר הביצועים של סדרות אג"ח קונצרניות נקובות דולר בדירוג השקעה (BBB- ומעלה) בעלות פדיון בין שנה ל-10 שנים.

מדד זה, אשר כולל למעלה מ-3,000 סדרות, מאופיין במח"מ של כ-5 שנים והתשואה הגלומה בו עומדת על 2.9% (במונחים דולריים). דרך אגב, אגרות החוב של טבע מקבלות בו משקל של 0.4%.

ברקזיט? נצמדים ל-FTSE 100

אם הדולר המתחזק נותן עדיפות השקעה באג"ח נקובות מטבע זה, דווקא במקום בו המטבע המקומי נחלש, יש יתרון להשקיע בחברות שמנצלות את הסיטואציה לשיפור מצבן העסקי בזירה הגלובלית. דוגמה בולטת לכך היא שוק המניות בבריטניה, אשר המדד המרכזי שלו - FTSE 100 - מציע חשיפה לחברות הגדולות ביותר הרשומות למסחר בבורסה בלונדון.

למרות היותו מדד הדגל של שוק המניות הבריטי, הוא רחוק מלשקף נאמנה את הכלכלה המקומית. בפועל, מדד זה מכיל מספר רב של חברות בינלאומיות המושפעות מגורמים שאינם תלויים במשק הבריטי.

בין היתר, FTSE 100 מספק למשקיעים חשיפה עקיפה לכלכלה הסינית, שחלק ניכר מהכנסות החברות במדד נובע ממנה, וכן חשיפה לשווקים מתעוררים נוספים ולמדינות אירופאיות. כן, גם לאחר השלמת ה"ברקזיט" בעוד מספר שנים, כלכלת אירופה תמשיך להיות חלק בלתי נפרד מהשוק הבריטי.

אם כבר, הרי שהחששות מההיפרדות יצרו הזדמנות יוצאת דופן במדד זה, שכן עד כה המגעים בין בריטניה לאיחוד האירופי התקדמו על מי מנוחות וברור שלשני הצדדים יש אינטרס מובהק להגיע להסכם. בראייה קדימה לשנה הקרובה, היחלשות הפאונד משרתת את היצואנים הבריטים ומחזקת את מעמדן של החברות מוטות הייצוא, אשר מהוות חלק ארי במדד זה.

צריכה זה בסיסי

בעוד שבאופן יחסי, עם פתיחת השנה החדשה, התמחור של שוק המניות בארה"ב נראה יקר בהשוואה לחלופות רבות בעולם, עדיין שוק זה הינו היעד המרכזי של תיק המניות בחו"ל. על כן, יש מקום להתמקד בענפים שממוצבים במקום טוב יותר בתחילת שנת ההשקעות של 2018.

סקטור הצריכה הבסיסית הוא אחד מהם. לאור ההערכה כי המחזור הכלכלי בארה"ב מתקרב לסיומו, יש עדיפות כיום להסיט השקעות לכיוון פעילויות בעלות ביקוש קשיח יחסית על פני ענפים מחזוריים כמו פיננסים וטכנולוגיה.

מדד S&P Consumer Staples Select Sector מורכב ממניות של חברות אמריקאיות הכלולות במדד S&P 500 ועוסקות בייצור ושיווק מוצרי יסוד, כאלה שרגישים פחות להאטה בפעילות הכלכלית. תכונה זו תורמת להפחתת התנודתיות במחירי המניות בסקטור זה לאורך זמן ולהשגת מתאם נמוך ביחס לשוק המניות הכללי.

בין השמות הבולטים במדד אפשר למצוא את פרוקטר אנד גמבל, קוקה-קולה, פפסיקו, וול-מארט ועוד. המדד מתאים למשקיעים שמצד אחד לא מעוניינים להפחית חשיפה לשוק המניות ומצד שני מבקשים חשיפה למניות שנחשבות ל"דפנסיביות" יחסית.

המדד שצפוי לבלוט ב-2018

תחום נוסף שעתיד לפרוח בשנה הקרובה הוא סקטור התקשורת בארה"ב. כפי שהרחבתי בטור זה בחודש שעבר, סקטור זה צפוי לעבור מתיחת פנים רצינית בספטמבר הקרוב על רקע החלטתם של עורכי המדדים S&P ו-MSCI כי ישנו את הסיווג הענפי של חברות רבות מענפי הטכנולוגיה והצריכה המחזורית לסקטור התקשורת. בין המניות הבולטות שצפויות לעבור לסקטור המורחב - פייסבוק, אלפבית (חברת האם של גוגל), נטפליקס וקומקסט.

השינוי הזה מגיע כתוצאה מהתמורות הרבות שעבר ענף התקשורת העולמי בשנים האחרונות. חברות רבות התמזגו ורכשו פעילויות חדשות סינרגטיות לפעילות הקיימת שלהן. כתוצאה מכך, חברות התקשורת כבר אינן מספקות שירות בודד של טלפוניה, אינטרנט או טלוויזיה, כי אם חבילות תקשורת כוללות.

גם הדרך בה אנו, כצרכנים, צורכים שירותי תקשורת השתנתה מקצה לקצה - ההסתמכות על המלצות שאנו מלקטים ברשתות החברתיות, היכולת להגיע לכל פינה בעולם (הווירטואלי) באמצעות מנועי חיפוש והדרך שבה אנו צופים כיום בתכנים על מסך הטלוויזיה. כל אלה מביאים ליצירת תחום פעילות שאחריו יעקוב מדד התקשורת של S&P, אשר צפוי לסחוף משקיעים רבים שיזרימו אליו כספים, שישורשרו למניות שייכללו בסקטור זה.

■ הכותב הוא מייסד ומנכ"ל אינדקס מחקר ופיתוח מדדים בע"מ, המתמחה במחקר ופיתוח, חישוב ועריכת מדדי ניירות ערך למגוון צרכי השקעה. לכותב יש אינטרס אישי באמור לעיל וכן, יובהר כי חלק מהמדדים המצוינים לעיל מוצעים כמוצר השקעה על ידי לקוחות החברה. אין באמור ייעוץ/שיווק השקעות ו/או ייעוץ מס המתחשב בנתונים ובצרכים האישיים של כל אדם ו/או תחליף לשיקול דעתו של הקורא ואין באמור משום עצה ו/או המלצה לרכישה או למכירת ני"ע או מוצר פיננסי כלשהו