בית החולים מאונט סיני ישתתף במימון ניסוי קליני של קמהדע

חברת התרופות ובית החולים הממוקם בניו-יורק חתמו על שיתוף-פעולה למצוא תרופה ל-GVHD ■ מניית קמהדע עולה ב-5% ונסחרת לפי שווי של 719 מיליון שקל

עמיר לונדון, מנכ"ל קמהדע. "מרגישים בנוח עם התחזיות" / צילום: אפי שמח
עמיר לונדון, מנכ"ל קמהדע. "מרגישים בנוח עם התחזיות" / צילום: אפי שמח

חברת התרופות קמהדע הודיעה היום (ה') כי חתמה על שיתוף-פעולה עם קונסורציום של בתי חולים בהובלת בית החולים מאונט סיני בניו-יורק. במרכז שיתוף-הפעולה יעמוד ניסוי הוכחת היתכנות במוצר של קמהדע   לטיפול ב-GVHD, מחלת "שתל נגד מאכסן", שהיא תופעת לוואי של השתלת מח עצם, בה תוקף מח העצם המושתל את הגוף.

הקונסורציום פיתח בדיקה אשר יכולה לנבא אילו חולים מבין מושתלי מח העצם נמצאים בסיכון מוגבר ללקות ב-GVHD. בניסוי הנוכחי, תיבחן הטיפול של קמהדע תרופה המבוססת על חלבון ה-AAT, שנמצא בבסיס רוב התרופות הייחודיות של החברה, אצל החולים המועדים. בית החולים מאונט סיני יממן את עיקר הניסוי שיחל ב-2018 יחד עם קמהדע.

בשעה זו עולה מניית קמהדע ב-5% והחברה נסחרת לפי שווי של 719 מיליון שקל. מנכ"ל החברה הוא עמיר לונדון.

מוצר הדגל של קמהדע לטיפול במחלת האימפיזמה התורשתית נמכר על ידי חברת שייר הבינלאומית. בדוחות 2017 העריכה חברת התרופות העריכה כי היא תדווח על הכנסות של 100 מיליון דולר, בעיקר ממוצר זה, וממוצר שאושר לאחרונה לשיווק בארה"ב לטיפול בכלבת.

שייר הייתה גם בעלת הזכויות לפיתוח אותו החלבון לתחום ה-GVHD, אולם החליטה לוותר על פיתוח המוצר לשוק זה, ככל הנראה משום שמדובר בשוק קטן יחסית לפעילות החברה, וכן משום שגיוס החולים לניסוי במוצר, שערכו החברות יחד, היה איטי.

בעת ההודעה על הפסקת השת"פ עם שייר, קמהדע דיווחה כי תערוך ניסוי חדש במוצר, במימון עצמי. הניסוי שעליו מדווחת קמהדע היום, יחליף תוכנית זו וכך תחסוך קמהדע את רוב הסכום שתכננה להוציא על הניסוי העצמאי.

המוטיבציה של בית החולים האמריקאי בניסוי היא בין היתר להראות את החשיבות של הבדיקה שפיתח בית החולים, שתשמש לבחור את החולים לטיפול. חשיבות הניסוי עבור בית החולים עשויה להוביל לכך שהוא יגייס חולים לניסוי בקצב גבוה יחסית לעומת ניסויי GVHD אחרים.

קמהדע פיתחה את חלבון ה-AAT לטיפול במחלת האמפיזמה התורשתית הנובעת מחסר בחלבון ה-AAT, וכן לטיפול במחלות דלקתיות שאין בהן חסר בחלבון הזה. עד היום טרם הראתה החברה בניסוי קליני משמעותי את הפעילות האנטי-דלקתית של המוצר, וכל ניסוי שידגים זאת יכול להוות פריצת דרך עבור צנרת המוצרים מבוססי ה-AAT של החברה, שהם רוב מוצריה.

לפני מספר חודשים רכשה קרן ברוש האקטיביסטית כ-7% בחברה, ולאחר מו"מ בין ברוש וקמהדע, עזרה הקרן בבחירת שלושה דירקטורים חדשים לחברה. כעת נערכת בדיקה אסטרטגית לחברה, כאשר עליה להחליט האם ברצונה לגוון מוצרים מעבר לאלה המבוססים על חלבון ה-AAT, וכן האם תמשיך את תוכנית הפיתוח למוצר ה-AAT באינהלציה לטיפול באמפיזמה תורשתית (המוצר הנמכר על ידי שייר ניתן בעירוי).

בתוכנית זו הושקעו עשרות מיליוני דולרים, והמשקיעים תלו בה תקוות גדולות, אולם הניסוי במוצר לא הצליח ביעד העיקרי שלו, לא אושר בינתיים שליווק, והשותפה השיווקית קייסי, ביטלה את הסכם השיווק בין החברות. הנהלת קמהדע הצהירה עד כה כי היא נחושה לבחון את המוצר בניסוי נוסף בארה"ב.