אחרי היועמ"ש: גם חבר מועצת הרשות השנייה אייל מלובן עוזב

הרשות נותרת כעת שוב ללא מינימום החברים הנדרש, דווקא כשסמכויותיה צפויות לגדול

אייל מלובן / צילום :דוד חיים
אייל מלובן / צילום :דוד חיים

אייל מלובן, חבר מועצת הרשות השנייה, הודיע במכתב ששלח לשר התקשורת, איוב קרא, כי החליט לעזוב את המועצה לאחר 7 שנים. מלובן, שמכהן במועצה כנציג ארגוני היוצרים, כתב לשר כי מועצת הרשות השנייה פועלת כיום "ללא יכולת להשפיע, (עם) חוסר בחברי מועצה, הוועדות מושבתות, פגיעה ביוצרים על-ידי אנשים שלא מבינים את הזכות של היצירה בישראל וזכות היוצרים ליצור ללא כל קשר לטעם ודעה".

עוד הוא כותב במכתבו כי "כאשר יש כוונה להקל ולהוריד את מחויבות היצירה הישראלית מבעלי הרישיונות, להביא שחקנים חדשים (הערוצים הייעודיים, ראו בהמשך) בתנאים שיפגעו בבעלי הרישיון וביצירה הישראלית מקורית... כאשר מועצת הרשות השנייה לטלוויזיה ורדיו מאבדת מהחשיבות שלה ואינה נעשית מקצועית יותר אלא מתעסקת באתמול במקום לראות את המחר - אני מרגיש כי אין ביכולתי להמשיך ולשרת נאמנה את שולחיי ואת מחויבותי לציבור הישראלי".

התפטרותו של מלובן מותירה כעת את הרשות השנייה ללא המינימום הנדרש בחוק של 10 חברי מועצה, ולמעשה משתקת שוב את יכולתה לקבל החלטות. המועצה הייתה במצב דומה ערב פיצול ערוץ 2, בסוף אוקטובר, אך לבסוף עם מינויה של יוליה שמאלוב-ברקוביץ' ליו"ר הרשות, ימים ספורים לפני הפיצול, והישארותה של חברת המועצה איילת ברעם-צברי, הושג המספר המינימלי הדרוש - 10 מתוך 15 חברי מועצה - והפיצול יצא לדרך.

מאז, במשך למעלה מחודשיים, לא הביא שר התקשורת חברי מועצה נוספים לאישור הגורמים הנדרשים לכך, ולאחרונה גם ברעם צברי עזבה סופית את המועצה, כך שכעת, עם התפטרותו של מלובן, היא מונה 8 חברים בלבד.

במקביל, שלשום הודיעה היועצת המשפטית של הרשות, עו"ד דורלי אלמגור, כי היא מתפטרת מתפקידה לאחר כחצי שנה, והפנתה האשמות כלפי התנהלותם של ראשי המועצה, היו"רית שמאלוב-ברקוביץ' והמנכ"ל בפועל ניר שוויקי. לכך הגיבה הרשות השנייה בתגובה רשמית שכללה האשמות נגדיות כלפי התנהלותה של אלמגור.

כל זה קורה דווקא בתקופה שבה הרשות השנייה אמורה למלא משמעותי יותר מבעבר. בכנסת דנים בימים אלה בהליך מזורז בחוק הנוגע לארבעת הערוצים הייעודיים, על רקע מצבו הקשה של ערוץ 20 שבעליו מאיים לסגור אותו. על-פי נוסח החוק, ארבעת הערוצים אמורים לעבור ממועצת הכבלים והלוויין לאחריות הרשות השנייה, כך שדווקא בתקופה זו, כשהרשות פועלת בכוח-אדם מצומצם וכרגע גם ללא יועצת משפטית, תוטל עליה אחריות רבה יותר ועבודה בהיקף גדול יותר.

מהרשות השנייה נמסר בתגובה: "כניסתה לתפקיד של יושבת ראש הרשות החדשה, יוליה שמאלוב-ברקוביץ', הביאה עמה תנופת עבודה אינטנסיבית, זאת לצד התקופה המאתגרת שבה מתרחשים שינויים מהותיים בשוק התקשורת. תקופה זו, עמוסת הפעילות והמאמץ, אינה לרוחם של גורמים שונים ברשות השנייה, ועל כן לא נותרה בידם ברירה אלא לוותר על זכותם להיות חלק מהרשות.

"החברות במועצת הרשות השנייה היא זכות ולא חובה. אם מי מהחברים אינו רואה זאת כך, מקומו לא ברשות. במועצת הרשות ובהנהלה מכהנים כיום אנשים איכותיים, אכפתיים, שמקדישים את זמנם לטובת הציבור והמפוקחים, ואנו משוכנעים כי מדובר בתקופת התחדשות, שבסופה יצטרפו למועצת הרשות ולהנהלה אנשים איכותיים נוספים הרואים את האינטרס הציבורי לנגד עיניהם".