"ידיעות אחרונות": 25 עיתונאים יפוטרו, לא צפויים שינויים מבניים

ממכתב שנשלח היום לעובדי ארבעת כלי התקשורת של קבוצת "ידיעות" המאוגדים יחד עולה כי ההנהלה נערכת לקיצוצים ברבעון הראשון של 2018 ■ העובדים נערכים בתגובה לצעדי מחאה

בית ידיעות אחרונות ראשון לציון / צילום: איל יצהר
בית ידיעות אחרונות ראשון לציון / צילום: איל יצהר

ועד העובדים המייצג את כלי התקשורת השייכים לקבוצת ידיעות אחרונות בע"מ ("ידיעות אחרונות", "כלכליסט", מגזין "לאשה" ואתר xnet), שלח היום (א') מכתב עדכון לעובדיו, ממנו עולה כי הנהלת העיתון נערכת לפטר 25 עיתונאים ברבעון הראשון של 2018.

כזכור, באמצע 2015 נחתם הסכם בין העובדים, החברים בארגון העיתונאים השייך להסתדרות, לבין הנהלת העיתון, שאיפשר להנהלה לפטר עד 60 עובדים בשתי פעימות, ובעיתון התחייבו כי לאחר מכן לא יפוטרו עוד עובדים כחלק ממהלך קיצוצים במשך שנה וחצי. המהלך התבצע על רקע מעבר חלקי הקבוצה מאתרים שונים בתל-אביב למערכת משותפת בראשון-לציון, ובמסגרתו הוצעו תנאי פרישה משופרים למי שהעדיף לא להמשיך בעיתון. על-פי הערכות, לאחר גל הפיטורים הקודם נותרו בקבוצה, שכאמור אינה כוללת את ynet, כ-400 עיתונאים.

בסוף ינואר תחלוף שנה וחצי מיום חתימת ההסכם, ובוועד כתבו היום לעובדים כי "למרבה הצער, מן העולה מגישת ההנהלה בישיבות המשא-ומתן, ומנגד מעמדת העובדים בכל האסיפות שקיימנו עד כה, נראה כי לא יהיה מנוס בקרוב מנקיטת צעדים ארגוניים ועיצומים, שיבהירו את נחישותנו למנוע פגיעה כה משמעותית בעובדים". עוד הוסיפו בהקשר זה: "חשוב להדגיש: אנחנו רק בתחילת המשא-ומתן בנושא, ולא נאפשר מהלך פיטורים עד למיצוי המשא-ומתן".

יחד עם זאת, מהמכתב עולה כי לנציגי העובדים נאמר שבעיתון לא צפויים שינויים מבניים, כך שלפחות כרגע נראה שלא מתוכננים מהלכים כגון איחוד מערכות שונות בעיתון או ביטול חלקים או מוספים.

נושא נוסף שעולה במכתב, שפורסם מוקדם יותר היום באתר וואלה, נוגע לחישוב שכרם של העובדים. על-פי הנוהג הקיים כיום ב"ידיעות אחרונות", כ-20% משכרם של העובדים, ולעתים למעלה מכך, מוגדר כשעות נוספות גלובליות ובגינו לא מופרשים להם תשלומים לזכויות סוציאליות. לפי המכתב, ההנהלה מוכנה לשנות את שיטת החישוב כך שכל שכרם של העובדים יוכר להם לתנאים סוציאליים, אך מציעה לעשות זאת בדרך שבה רק 65% מתוך אותן שעות נוספות גלובליות יוכנס לתוך השכר. כלומר, העובדים ייהנו מכך שכל שכרם יוכר להם לתנאים סוציאליים אך יאבדו כ-7% משכרם (35% מתוך אותם 20%), ולעתים אף יותר במקרה שחלק גדול יותר משכרם מורכב משעות נוספות גלובליות.

על כך כותבים בוועד: "לא ייתכן ש'ידיעות אחרונות', שפעל עד היום באופן לא הוגן כדי להפחית את עלויות המעסיק, יתקן את הטעות באמצעות פגיעה משמעותית בשכר. הבאנו כלכלן מההסתדרות שנפגש עם כלכלן מטעם ההנהלה במטרה להבין את החישוב עליו מתבססת הדרישה להפחית 35% מסכום השעות הנוספות שיועבר לשכר הבסיס. התשובות שקיבלנו היו חלקיות ולא מספקות".

כאמור, העובדים נערכים כעת לצאת למאבק ארגוני כדי להילחם בצעדים המתוכננים. "אם נתייצב יחדיו במאבק, ההנהלה תידרש למצוא פתרון שלא יהווה פגיעה דרסטית וחסרת הצדקה בעיתונאים", נכתב עוד במכתב.

מ"ידיעות אחרונות" לא התקבלה תגובה.