משה אשר שובר שיאי גבייה סדרתי ופורש בגאווה עם חיוך

מנהל רשות המסים יפרוש בקרוב מתפקידו, אחרי שרשם גבייה עודפת של 18 מיליארד שקל ב-2017 ■ לא כולם אוהבים את זה ■ אנשי השנה של "גלובס"

עו"ד רו"ח משה אשר / צילום: איל יצהר
עו"ד רו"ח משה אשר / צילום: איל יצהר

ממש או-טו-טו-טו - במארס 2018 - עתיד מנהל רשות המסים, משה אשר, לפרוש מתפקידו כראש מכונת הגבייה של ישראל. כבר חודשים שהוא מסתובב בראש מורם, גו זקוף וגאווה מנצנצת בעיניים. הוא גאה בכך שהמכונה שהופקדה בידיו רשמה תקבולים שאין שני להם בשנים בהן הוא החזיק בשלטר; גאה בכך שתפס על חם לא מעט מעלימי מס קטנים וגדולים; גאה בהישגים שהרשות רשמה תחת שרביטו במאבק מוצלח ומטלטל בהון השחור; גאה בשיתופי הפעולה ושיתופי המידע הבינלאומיים עליהם הוא חתום; גאה בעצמו, וגאה בעובדים שלו.

והאמת, יש לו על מה. אי אפשר לקחת ממנו את ההישגים שהרשות רשמה, וממשיכה לרשום כל העת, תחת ניהולו. שנה אחר שנה רשם משה אשר שיאים חדשים בגביית מסים, הרבה מעבר לתחזיות של האוצר, שהגיעו לרף חדש לחלוטין בשנה החולפת, עם 18 מיליארד שקל עודפי גבייה מעבר לתחזיות. הוא גם חתום על כמה מהפכות שסגרו פרצות מס משמעותיות, בהן "מהפכת חברות הארנק", שנכנסה לתוקפה השנה ואשר במסגרתה יכול מנהל רשות המסים לכפות על בעלי חברות היושבים על הר מזומנים של עשרות ומאות מיליוני שקלים לשלם מס גבוה בשיעור 50% מהרווחים הצבורים שלהם, כאילו חילקו אותם כדיבידנד.

משה אשר / איור: גיל ג`יבלי
 משה אשר / איור: גיל ג`יבלי

מלבד חסימת היכולת של בעלי חברות ארנק לבצע תכנון מס המאפשר להם ליהנות מהר מזומנים בלי לחלוק נתח למדינה, הולידה החקיקה גם גל של חלוקת דיבידנדים, שהכניס 13 מיליארד שקל מס למדינה, תוך ניצול תקופה חסד שניתנה לחברות במסגרתה חל שיעור מס מופחת. אשר ספג ביקורת על המהלך מצד פקידים האוצר שטענו, כי לא היה צריך לאפשר את חלוקת הדיבידנדים בשיעור המס המופחת, אבל הוא לא ממש התרגש. מבחינתו הוא הכניס עוד כסף לקופת המדינה - כסף שלא היה נכנס אלמלא המהלך. ושר האוצר גיבה אותו. כמו שהוא גיבה את שר האוצר בכל מהלך מיסויי שכחלון העלה על דעתו בתקופת כהונתו.

גם במאבק בהון השחור הישראלי, המוחבא בעיקר בתפוצות, רשם אשר הישגים. השנה התחילה הרשות לקבל מידע מפורט מכוח הסכם ה-FATCA על ישראלים בעלי חשבונות בארה"ב, ובתמורה להעביר מידע למקבילתה האמריקאית (IRS) על נכסים פיננסיים של אזרחים בעלי זיקה לארה"ב; בתקופה הקרובה אמור להיסגר עוד הסכם לקבל מידע ממדינות רבות נוספות במסגרת הסכם ה-CRS - שיזם ארגון ה-OECD, הקובע חילופי מידע אוטומטיים בנוגע לחשבונות פיננסיים של תושבים זרים באירופה. השנה הוא גם שם יד על כמה רשימות עסיסיות של ישראלים המחזיקים כספים ונכסים לא מדווחים בחו"ל, כמו למשל "הרשימה הגרמנית" שכוללת מידע על מאות חשבונות בהיקפים כספיים שונים, ועוד.

אשר הצליח גם להביא לסיומו מאבק ממושך שניהלו עובדי הרשות בשנים האחרונות לשיפור תנאי העסקתם - מאבק שהסתיים בחתימה על הסכם שמשפר את תנאי רוב עובדי הרשות.

אשר לא חף מביקורת, אבל אחרי שנה כזו - וקדנציה כזו - הוא יכול לפרוש עם חיוך על הפנים. אף אחד גם כבר לא זוכר שכדי לקבל את התפקיד הוא היה צריך להילחם בשר אוצר שלא רצה אותו. כשיתלה את הנעליים בעוד פחות מחודשיים, הוא יותיר אחריו מערכת גבייה משומנת ומיומנת.

העובדה שכולם כבר נפרדים ממנו בברכות לבביות בכל מקום שאליו הוא הולך (כנסים, כנסת, ישיבות באוצר ועוד), לא מונעת ממנו להמשיך לעבוד עד הרגע האחרון. השנה האחרונה שלו הייתה אמנם בסימן "פרישה", אבל מי שצפה - ועדיין צופה - במהלכיו יכול לחשוב שהוא מתכנן עוד כמה קדנציות בתפקיד. שר האוצר בוודאי היה שמח, אך נראה כי זה לא יקרה.