חילול השבת של יאיר נתניהו לא מעניין את הח"כים

חברי הכנסת מהקואליציה התעטפו בשתיקה רועמת כאשר נשאלו על הבילויים של בנו של רה"מ בלילות שבת, תוך שהוא מלווה במאבטח ובנהג

אריה דרעי / צילום: שלומי יוסף
אריה דרעי / צילום: שלומי יוסף

חברי כנסת ושרים הצביעו אמש בעד חוק האמור לשיטתם לשמור על השבת, באמצעות סגירת מרכולים ופיצוציות, תוך שכולם מודעים, במשכו של לילה ארוך של הצבעות, לכך שבתקציב משרד ראש הממשלה ממומנים מאבטח ונהג (באמצעות יחידת מגן) וצוות של עובדים הנאלצים לצאת לעבודה בימי שישי בלילה כדי ללוות את בנו בן ה-26 של ראש הממשלה, יאיר נתניהו, לבילויים. לעתים - במועדוני זנות וחשפנות, כפי שנחשף בקלטת אשר שודרה אתמול בחברת החדשות.

בחלק מן הנאומים שהושמעו אתמול מעל בימת הכנסת, הוסבר ביתר שאת הצורך להגן על כל אותם עובדים אומללים שנאלצים להעביר את השבת בפיצוציות במקום להיות עם משפחתם בבית, ועד כמה מדובר בחוק סוציאלי המגן על עובדים. עם ההיגיון הזה, ניתן היה לצפות מכל מגיני השבת שמישהו מהם יהיה מוטרד, לכל הפחות, מן הדברים ששודרו על נתניהו הבן בחברת החדשות. צוות שלם מקיף את בנו של ראש הממשלה לבילוי מפוקפק הממומן בכספי משלם המסים - בשבת.

אך מרבית חברי הכנסת מיהדות התורה, ש"ס והליכוד אשר פנינו אליהם לתגובה בחרו בשתיקה מלאה. "גלובס" פנה למספר שרים וח"כים בשאלה: האם ראית את השידור על יאיר נתניהו והאם כשר/ח"כ שישב לילות שלמים במליאה כדי להעביר חוק בנושא שמירת השבת, השימוש בעובדי ציבור לאבטח את בנו של ראש הממשלה וסוג הבילוי שלו - מקובל עליך?

השרים אריה דרעי, יעקב ליצמן, גלעד ארדן ומירי רגב לא השיבו לפנייה. יצוין שלפחות חלק מן האמורים לעיל מתיימרים להתמודד על ראשות ממשלת ישראל בעתיד. במקביל פנינו גם לחברי הכנסת אורי מקלב, ישראל אייכלר, משה גפני, משה מוזס ויעקב מרגי. כל חברי הכנסת, בלי יוצא מן הכלל, לא השיבו לפניית "גלובס".

בסביבתם של בכירי יהדות התורה אמרו ל"גלובס", כי מדובר בהתנהגות של אדם פרטי. "הגם שזה מאוד מביך ולא נעים, זה לא מעניינו של הציבור. זה שאדם מחלל שבת זה לא עניין שלנו וגם לא בסמכותנו לקבוע נוהלי אבטחה, למה ראוי ומה לא ראוי". לשאלה האם על חברי יהדות התורה מקובל שבבית ראש הממשלה, אשר בעבר נהגו להקפיד בו שלא לחלל שבתות, לבטח כשמדובר בכספי ציבור - השתנו הדברים עד כדי כך שמאבטחים ונהגים נגררים בשישי בלילה אחרי בנו של ראש הממשלה למקומות בילוי מפוקפקים, התקבלה בה שקיבלנו היא: "התנהגותו בהחלט לא מקובלת מבחינה מוסרית, אך זה לא עניין של דת והלכה. אותה השאלה התעוררה בנושא הפעלת החשמלאי ביום כיפור".

האבטחה תלויה ברה"מ נתניהו

עניין אבטחת בני משפחת נתניהו, כמו גם אבטחת ראשי ממשלה לשעבר, נשיאים, שרי ביטחון, רמטכ"ל וגורמים בכירים נוספים, נקבע בקריטריונים של ועדת השרים לענייני שב"כ הפועלת תחת אחריות משרד ראש הממשלה. בימים האחרונים מסרו בלשכת ראש הממשלה, שאבטחת יאיר ואבנר נתניהו נעשית על פי החלטת הגורמים המקצועיים בוועדה.

על פי החוק, בראש הוועדה לענייני שב"כ עומד ראש הממשלה. ב-2015 מינה נתניהו את שר המודיעין ישראל כ"ץ להיות ממלא מקום יו"ר הוועדה, וכ"ץ הוא זה שמנהל את הוועדה באופן שוטף. הוועדה מקבלת החלטות בנוגע לאבטחת אישים ובני משפחותיהם לפי הנסיבות, אך היא כבולה לקריטריונים נוקשים שהוגדרו לפני שנים.

זאת אותה הוועדה אשר שמעה גם את עמדת השב"כ שאין צורך באבטחת יאיר ואבנר נתניהו (כפי שסיפר בראיון בגלי צה*ל לפני מספר ימים ראש השב"כ לשעבר, יורם כהן), אך מכיוון שיושבים בה גורמים נוספים, כמו קציני ביטחון של משרד ראש הממשלה וגורמי מודיעין אחרים, לרבות איש המקצוע הבכיר בעניין יוסף צ'חנובר - הוועדה החליטה על המשך אבטחתם.

היבט אחד מעניין של עבודת הוועדה פוספס בשיח במהלך הימים האחרונים. תגובות נתניהו בשבוע האחרון הפנו לאיומים על בניו, כפי שהופיעו באתרים בפרסית במהלך מלחמת צוק איתן. מאז חלפו כשלוש שנים וחצי, ורמת האבטחה שלהם לא שונתה. הוועדה עצמה - גם לא כ"ץ העומד בראשה מטעם הדרג הפוליטי ואף לא צ'חנובר - לא יכולים ליזום הליך שינוי או בחינת הקריטריונים. האדם היחיד שיכול להורות על בדיקה של הקריטריונים, האם יש לעדכנם, האם חלפו הסיכונים, האם יש הגבלת גיל על האבטחה - הוא ראש הממשלה עצמו.

לדוגמה, לפי הקריטריונים הקיימים, אבטחת ראשי ממשלה לשעבר מוגבלת בזמן (מספר שנים מתום הכהונה), כך גם בנוגע לנשיאים או לרמטכ"ל. עוד לפי הקריטריונים, אבטחת בני המשפחה שמרכז חייהם בבית ראש הממשלה אינה מוגבלת בזמן. הודעות לשכת נתניהו, שמדובר בהמלצות הדרג הביטחוני ושהוא נענה לה, הן נכונות אך משמיטות את העובדה הנוספת: היוזמה לעדכון הקריטריונים או בחינתם מחדש נתונה בידיו של אדם אחד בלבד - נתניהו.

תזכורת: ניר מימון מונה לדירקטור בחברה של אביו

ניר מימון, חברו של יאיר נתניהו ובנו של איש העסקים קובי מימון, שנחשב על ידי רבים לבעל השליטה בפועל באימפריית הנדל"ן וחיפושי הנפט והגז אקויטל (אף שהוא אינו מחזיק בה מניות), מונה לפני כחודש על ידי אביו לדירקטור בחברת הנדל"ן הקטנה פוליגון - כך נחשף ב"גלובס" לפני חודש.

קובי מימון מחזיק בשליטה בפוליגון יחד עם גיל הוד. מינויו של בנו ניר מימון, שנחשף אתמול בחדשות 2 כשהוא מבלה עם יאיר נתניהו במועדון חשפנות, נתקל בקשיים בשל התנגדותם של חלק מבעלי מניות המיעוט. ניר מימון, 21, הוא בעל תואר ראשון במתמטיקה עיונית מאוניברסיטת תל-אביב ובוגר קורס דירקטורים וקורס חשבונאות. ככל הידוע, כמה מאותם בעלי מניות התנגדו להצטרפותו של מימון הצעיר לדירקטוריון החברה בשל מה שהם רואים כחוסר התאמה לתפקיד. בין בעלי המניות היו מי שאמרו כי "המינוי של ניר מימון לא ראוי. אפשר היה לתת לו להתחיל לעבוד בתפקיד זוטר בחברה בשכר נמוך, כדי שילמד, במקום להתחיל ישר בדירקטוריון".

יאיר נתניהו
 יאיר נתניהו