מנכ"ל מצלאוי: "הוכחנו בנקודות הקריטיות עמידה בתחזיות"

חברת הנדל"ן, שנקלעה בשנים האחרונות למצוקה פיננסית, השלימה בתוך כשבועיים החזרי חוב בהיקף של כ-100 מיליון שקל - לבעלי האג"ח ולבנקים ■ המנכ"ל ערן מזור: "אחרי הפעולות שביצענו, החברה נמצאת כיום ביחסים פיננסיים סולידיים"

סמי מצלאווי / צילום: יונתן בלום
סמי מצלאווי / צילום: יונתן בלום

אחרי תקופה ממושכת שבמהלכה ריחפו סימני שאלה סביב יכולתה של חברת הנדל"ן מצלאוי לפרוע את חובותיה, נראה כי היא יוצאת כעת לדרך חדשה. השבוע עדכנה החברה, שבשליטת היו"ר סמי מצלאוי ואליהו קנפלר, על פירעון מוקדם של סדרת אג"ח פרטית בהיקף של כ-40 מיליון שקל, ובכך היא משלימה תוך כשבועיים החזרי חוב בהיקף של כ-100 מיליון שקל, לבעלי האג"ח ולבנקים.

הפירעון הנוכחי נעשה לסדרת אג"ח 1 הפרטית, כשלושה חודשים לפני מועד הפירעון המקורי של הסדרה, בסוף חודש מארס.

תשלום זה התאפשר למצלאוי לאחר שבימים האחרונים היא השלימה מכירת נכס בגבעתיים לידי החברות צמח המרמן ואורקום אסטרטגיות, בהיקף כולל של כ-84 מיליון שקל. הקדמת התשלום של סדרת האג"ח הפרטית מצטרף להחזר בהיקף דומה (כ-40 מיליון שקל) שביצעה בימים האחרונים לבנק הפועלים, ולהחזר נוסף בהיקף של כ-20 מיליון שקל למחזיקי סדרה ד' - ובסך הכול, כאמור, כ-100 מיליון שקל.

לאחר פירעונות האג"ח האחרונים, נותרו למצלאוי שלוש סדרות אג"ח בהיקף כולל של כ-100 מיליון שקל, והן נסחרות כיום בתשואות בטווח של כ-3%-8%. מצלאוי נסחרת בבורסה לפי שווי המתקרב לכ-100 מיליון שקל, לאחר שמנייתה נחלשה בשנה האחרונה בכ-15%.

מלבד מימוש הנכס בגבעתיים, החזרי החובות של מצלאוי נעשים לצד מהלכים חיוביים נוספים בפעילותה, ובהם קבלת אישור הוועדה המחוזית לתכנון ולבנייה במחוז תל אביב למתן תוקף לתוכנית פינוי בינוי גדול בבת ים, וכן סיום הסכסוך בין צמד בעלי השליטה - מצלאוי וקנפלר.

רצף אירועים זה מגיע לאחר כמה שנים של מצוקה פיננסית שממנה סבלה מצלאוי, אשר באה לידי ביטוי בין היתר באי-עמידה בחלק מאמות המידה הפיננסיות למחזיקי האג"ח, הפסדים שהצטברו תוך שלוש שנים (2014-2016) ליותר מ-80 מיליון שקל והפניית תשומת לב המשקיעים בדוחות, על-ידי רואי החשבון, ליכולתה לעמוד בהתחייבויותיה.

כעת, לאחר פירעונות החוב האחרונים, ההתחייבויות הפיננסיות של מצלאוי צפויות להסתכם בכ-150 מיליון שקל, לעומת כ-250 מיליון שקל שהציגה בדוחותיה הכספיים האחרונים, לרבעון השלישי של 2017, שפורסמו בחודש ספטמבר.

על רקע ההתפתחויות האחרונות אומר מנכ"ל מצלאוי, ערן מזור, כי "לשמחתי, בחודש האחרון נרשמה התקדמות בכמה אירועים משמעותיים לחברה, גם בכל הנוגע לפיתוח עסקיה בהמשך, וכעת אנחנו מכוונים לצאת לדרך חדשה.

"עד עכשיו התרכזנו בפעולות שהיינו צריכים לסיים. מצלאוי השקיעה את רוב זמנה בטיפול בחוב שלה - תשלומים במועד ובאופן מלא, והתמודדות עם אתגרים תזרימיים. במצבנו הנוכחי, יש מקורות די ברורים לחוב שנותר לנו, ואחרי כל הפעולות שהשלמנו, אנחנו בוחנים אפשרות גם לגיוס חוב חדש, למרות שבשלב הנוכחי אין משהו קונקרטי שנעשה בעניין".

עוד מוסיף מזור, כי "נכון להיום אנחנו יודעים 'לצבוע' את המקורות לתשלומים ולחובות שלנו. אחרי כל הפעולות שביצענו, החברה נמצאת כיום ביחסים פיננסיים סולידיים ביחס לחברות דומות. לאחר שבשנים האחרונות יחס הון למאזן עמד על כ-12%, היום הוא עומד על כ-25% - מה שמעיד על השיפור המשמעותי ביחסים הפיננסיים, ועל ירידה במינוף ובסיכון".

מזור, שנמצא בחברה מאז אוקטובר 2012, מתייחס למערכת היחסים של ההנהלה מול מחזיקי האג"ח, ואומר כי "המחזיקים שלנו בדרך כלל מחזיקים את החוב עד לפדיון, ומלווים את החברה בפעילותה. אנחנו איתם בקשר, ובשנים האחרונות היו רגעים שבהם נשאלו שאלות קשות מצדם, שלהן סיפקנו תשובות שבחלקן הגדול התבססו על תחזיות. לאורך השנים הוכחנו בנקודות הקריטיות עמידה בתחזיות, מה שמאוד עזר לנו, כי הצלחנו לשמור על אמונם".

קנפלר נכנס לגרעין השליטה

בעקבות המצוקה הפיננסית שאליה נקלעה מצלאוי, נאלץ מייסד החברה, סמי מצלאוי, לדלל משמעותית את החזקותיו בחברה ולהכניס בשנת 2016 את קנפלר כשותף לגרעין השליטה תמורת הזרמת כ-44 מיליון שקל לחיזוק ההון העצמי. כיום מחזיק מצלאוי (יחד עם בת זוגו קלרה) כ-53% מההון, וקנפלר כ-37%.

כשנה וחצי לאחר כניסתו של קנפלר לשותפות בחברה, התגלע בחודשי הקיץ האחרון סכסוך בינו לבין מצלאוי, שהעיב גם הוא על הפעילות, אולם נפתר לאחרונה בתיווכו של מזור. בעניין זה אומר מזור, כי "אחרי הליך גישור, שני בעלי המניות החליטו לוותר על האגו שלהם לטובת החברה והסדירו את מערכת היחסים ביניהם - מה שמאפשר את התפתחותה של מצלאוי קדימה. מאז שהבעיות ביניהם נפתרו, קנפלר, שיש לו קשרים וידע עסקי, הרבה יותר פעיל בחברה, והוא יסייע לנו בעתיד בפיתוחה".

מזור מספר על השפעת מצבה הפיננסי הלא פשוט בשנים האחרונות של מצלאוי על המייסד, ואומר כי "לשמחתי לאורך כל התקופה סמי מצלאוי היה חדור מוטיבציה. הוא איש מפתח בחברה, ולאורך כל הדרך הוא היה חזק. בחודשים האחרונים אני מרגיש שהוא קיבל זריקת מרץ, כי כשהדברים מתחברים ומסתדרים זה מעודד".

את שלל האירועים שנרשמו במצלאוי באחרונה ליוותה גם דרמה בכל הנוגע לעתידו המקצועי של מזור, שבחודש ספטמבר האחרון סיים את תפקידו כסמנכ"ל הכספים של החברה, לטובת תפקיד דומה בחברת חנן מור, אולם שבועות ספורים לאחר מכן שינה את החלטתו וקיבל את הצעת מצלאוי להתמנות למנכ"ל החברה.

מזור מספר: "רציתי לעשות שינוי, אבל רגע לפני שהייתי אמור להתחיל את התפקיד בחנן מור, מצלאוי הציע לי קידום, ואחרי לילה של מחשבות החלטתי לקבל את ההצעה שלו. עכשיו אנחנו יוצאים יחד לדרך חדשה, עם רצון לפתח את עסקיה של מצלאוי".

מניית מצלאוי איבדה
 מניית מצלאוי איבדה