הולך על בטוח

מוטי ברלינר | מנהל מחלקת המחקר, אלטשולר שחם

מוטי ברלינר, מנהל מחלקת המחקר של אלטשולר שחם, לא מתבייש לומר שהוא שמרן במדיניות ההשקעות שלו. אחרי הכול, השמרנות הזו הוכיחה את עצמה יותר מפעם אחת: שלא כמו בתי השקעות אחרים, אלטשולר שחם לא איבדה כסף באפריקה ישראל, אלביט הדמיה, איי-די-בי או דלק נדל"ן, פשוט כי לא הייתה שם.

"המטרה היא בסוף לעשות את ההשקעות הכי בטוחות ולהימנע מהגרועות", אומר ברלינר. "יש משפט שוורן באפט אמר, שצריך להשתדל לא להפסיד, והדבר השני, זה לנסות לא לשכוח את ההפסד הראשון. ידענו לא להיות בהמון חברות שפשטו את הרגל. אנחנו מנסים לא להפסיד כסף ואנו עושים את זה די בסדר. יחד עם זאת, אנחנו מנסים לא להיות שמרניים מדי. יש חברות שיודעות לעלות ב-100% וב-200%. שם מאוד קל לפספס. יש הרבה שפספסנו ויש לא מעט שפגענו. בואי נניח שאת עושה עשר השקעות, ונאמר שהממוצע בשוק הוא ששתיים מהן יירדו ביותר מ-50%, שתיים מתוכן יעלו ב-100%, ושש השקעות יעשו בסדר. גם אם לא תפסת את השתיים שיעשו מאוד טוב, אך הצלחת להימנע מהשתיים שירדו בצורה משמעותית, הסך הכול הוא טוב. ואנחנו הצלחנו מאוד בלהימנע מדברים שהסתברו כלא מוצלחים בדיעבד".

את המסלול המקצועי שלו התחיל ברלינר כסטאז'ר בתחום ניהול תיקים במיטב, ודי מהר עבר למחלקת המחקר של אנליסט, שם היה כחמש שנים. בשמונה השנים האחרונות הוא במחלקת המחקר של אלטשולר שחם, בתחילה כאחראי על המחקר הבינלאומי וכיום חולש על המחלקה כולה, המונה 40 אנליסטים.

כשאתה בוחן השקעה בחברה, על מה אתה שם פוקוס?

"בסוף זה עניין של תמחור ואני צריך לאהוב את המחיר, אבל מעבר לזה, אנחנו מסתכלים על ההנהלה. גם אם יש חברה שפועלת בתחום יורד, אנחנו חושבים שאם ההנהלה טובה, אולי היא תדע לנווט בסיטואציה הזו".

יש איזה תחום שאתה נמנע מלהיכנס אליו?

"ביומד. יש לנו בעיה איתו. בביומד יש מרכיב של חלום, וזה גורם לך לשלם על המניות שלו קצת יותר. חברות ביומד בישראל הן מאוד קטנות, והרבה פעמים חסר להן הנדבך השיווקי. ואז, גם אם יש לך מוצר שהוא טוב, ברגע שאין לך את הכוח השיווקי, אי אפשר להוציא את הפעילות מן הכוח לפועל, ואם כן - יבוא משווק גדול וייקח לך את כל העמלות".

ענפים החביבים עליך?

"תחומים שראינו בהם אפסייד זה נדל"ן מניב. אנחנו לא חושבים שזו בועה, אבל הוא לא זול. ענף נוסף הוא הבנקים, שיודעים לתת לנו תשואה של 9% על המחיר".

בנקים? תחום צומח?

"הבנקים מייצגים כלכלה של מדינה, שהכלכלה שלה צומחת ומתפתחת, מערכת הבנקאות שלה עובדת, אנשים משתמשים בכסף, אז בגדול, לא נראה שיש בעיה עם הכלכלה של המדינה".

הדס מגן