דרום קוריאה הודיעה כי תאסור מסחר בביטקוין - המטבע נפל

55 אלף איש חתמו על עצומה המבקשת מנשיא המדינה לבלום את מדיניות היד הקשה

לוח עם שערי מטבע וירטואלים / צילום: רויטרס, Kim Hong-Ji
לוח עם שערי מטבע וירטואלים / צילום: רויטרס, Kim Hong-Ji

ממשלת דרום קוריאה הודיעה היום (ה') כי בכוונתה לאסור מסחר במטבעות דיגיטליים. בתגובה צלל מחיר הביטקוין ושוק המטבע הווירטואלי רשם טלטלה עזה לאחר שהמשטרה ורשויות המס הדרום קוריאניות פשטו על בורסות מקומיות בגין השתמטות לכאורה מתשלום מסים.

צעדי האכיפה בדרום קוריאה - מקור ביקוש קריטי למטבעות דיגיטליים בעולם - ננקטו בעוד קובעי מדיניות ברחבי העולם מתקשים לבצע רגולציה של נכס ששוויו הרקיע שחקים ב-12 החודשים האחרונים.

שר המשפטים פארק סנג-קי אמר שהממשלה מחברת הצעת חוק שתאסור על הסחר במטבע הווירטואלי בבורסות הדרום קוריאניות.

"יש חששות כבדים בנוגע למטבעות הדיגיטליים, ומשרד המשפטים מכין הצעת חוק שתאסור על הסחר במטבעות קריפטוגרפיים בבורסות", אמר פארק במסיבת עיתונאים, לדברי לשכת העיתונות של משרדו.

כמה שעות לאחר תגובת השוק החריפה לדברים אלה, הודיע משרדו של נשיא דרום קוריאה כי הצעת החוק האוסרת על הסחר במטבעות דיגיטליים בבורסות הדרום קוריאניות עדיין לא גובשה סופית, וכי היא אחת מכמה צעדים ששוקלת הממשלה.

קצין עיתונות במשרד המשפטים אמר כי האיסור המתוכנן על סחר במטבעות דיגיטליים הוכרז לאחר "מספיק דיונים" עם סוכנויות ממשלתיות אחרות, כולל משרד האוצר והרגולטורים הפיננסיים.אישורה של הצעת החוק הכוללת איסור מוחלט על סחר במטבעות דיגיטליים מצריך רוב באסיפה הלאומית בת 297 החברים, ותהליך האישור עשוי לקחת חודשים ואף שנים.

עמדתה הקשוחה של הממשלה הציתה מכירות מסיביות של המטבע הקריפטוגרפי בבורסות מקומיות וזרות.

מחיר הביטקוין בדרום קוריאה צנח בצהרי היום ב-21% ל-18.3 מיליון וון (17,064.53 דולר), בתגובה לדברי השר. למרות זאת, מחיר הביטקוין בדרום קוריאה עדיין גבוה ב-30% מאשר במדינות אחרות.

הביטקוין נפל ביותר מ-10% ונסחר ב-13,199 דולר בבורסת Bitstamp הפועלת מלוקסמבורג, לאחר שקודם לכן נסחר ב-13,120 דולר - הרמה הנמוכה ביותר מאז ה-2 בינואר.

לאחר שאיסור הסחר בדרום קוריאה ייכנס לתוקף, "יהיה קשה לסחור כאן, אבל לא בלתי אפשרי", אמר מון צ'ונג-היון, אנליסט ראשי ב-EST Security.

"סוחרים להוטים במיוחד - בייחוד האקרים - יתקשו לממש בדרום קוריאה את הרווחים שלהם מהשקעות במטבע וירטואלי, אבל הם יכולים לפנות לחו"ל לשם כך - ליפן, למשל", אמר מון.

בתגובה להודעת משרד המשפטים חתמו עד שעות אחה"צ היום יותר מ-55 אלף דרום קוריאניים על עצומה שבה מתבקש נשיא המדינה לבלום את מדיניות היד הקשה כלפי המטבע הווירטואלי. עקב כך נפל אתר הבית הכחול - מעונו ומשרדו הרשמי של נשיא דרום קוריאה - כמה פעמים בשל תעבורת גולשים כבדה.

משאל רגולטורי

בדרום קוריאה יש יותר מתריסר בורסות לסחר במטבעות דיגיטליים, לדברי איגוד תעשיית הבלוקצ'יין הדרום קוריאנית.

השבוע פשטו המשטרה ורשויות המס על הבורסות הקריפטוגרפיות הגדולות ביותר במדינה, כמו Coinone ו-Bithumb, בחשד להשתמטות ממס. הפשיטות נערכו לאחר שמשרד האוצר גיבש דרכים למסות את שוק המטבעות הדיגיטליים שממדיו כבר הגיעו לממדי בורסת החברות הקטנות Kosdaq במונחי נפח מסחר יומי.