כשבע שנים לאחר שנמחקה מהמסחר: אדמה תחזור לת"א?

רשות ני"ע הודיעה על הרחבת הסדרי הרישום הכפול, כך שיכללו גם את הבורסות בסינגפור, הונג-קונג וטורונטו ■ עבור אדמה, לשעבר מכתשים אגן, המהלך פותח אפשרות קורצת

חן ליכטנשטיין, מנכ"ל אדמה / צילום: אלון רון
חן ליכטנשטיין, מנכ"ל אדמה / צילום: אלון רון

רגע לפני שפרופ' שמואל האוזר עוזב את ראשות רשות ניירות ערך ומוחלף על ידי ענת גואטה, הודיעה היום (א') הרשות שהסדרי הרישום הכפול בבורסה בישראל יורחבו, כך שלאחר קבלת אישור שר האוצר ו-וועדת הכספים בכנסת הם יכללו גם את הבורסות בסינגפור, בהונג-קונג ובטורונטו, קנדה.

ברשות מציינים כי "נכון להיום נסחרות במסגרת הסדר הרישום הכפול כ-60 חברות דואליות, שלצד המסחר בת"א נסחרות גם בבורסות בניו-יורק או בלונדון, ואלו מהוות בשנים האחרונות בין 40% ל-60% משווי השוק של הבורסה בת"א".

הגם שאין מספר משמעותי של חברות זרות שנסחרות בבורסות החדשות בהסדר הרישום הכפול, או שצפויות להצטרף כעת לבורסה המקומית, הרי שלהסכם זה עשויה להיות השפעה מיידית על חברה אחת שבעבר הייתה מאבני הבסיס של הבורסה בישראל - מכתשים אגן, שהפכה עם השנים ל"אדמה".

אדמה, שנמנתה בשנת 2011 עם 25 החברות הגדולות והמובילות בבורסה, נמחקה אז מהמסחר בת"א לאחר שנמכרה בשלבים לחברת כמצ'יינה הממשלתית הסינית. אשתקד חזרה אדמה להיות חברה ציבורית, לאחר שהשלימה מיזוג אל תוך חברת סנונדה הסינית, שמניותיה נסחרות בבורסת שנזן. לחברה הממוזגת, שממשיכה להתנהל תחת הנהלת אדמה בראשות המנכ"ל חן ליכטנשטיין, מניות מסוג A המתומחרות ביואן סיני ומניות מסוג B המתומחרות בדולר הונג-קונגי.

בזכות קיומן של המניות מסוג B, קיימת לאדמה האפשרות להמיר את אותן מניות למניות מסוג H של חברות סיניות הנסחרות בהונג-קונג, וכך למעשה לרשום את מניותיה למסחר בהונג-קונג. תהליך זה עשוי להתבצע, ואם אכן יקרה, בעקבות הודעתה מהיום של רשות ני"ע, תוכל אדמה לבצע פעולה נוספת של רישום מניותיה למסחר גם בת"א.

לאדמה, שנחשבת ליצרנית הגדולה בעולם של חומרי הדברה גנריים לחקלאות, שווי שוק של 5.9 מיליארד דולר, ולכן הצטרפות לת"א תהפוך אותה לאחת החברות הגדולות בבורסה ותכניס אותה במסלול מהיר למדד ת"א-35.