מחר בכנסת: הצעה להעלות את שכרם של רה"מ והשרים

לא ברור מי הניח את הנושא על סדר היום של ועדת הכספים בישיבה מחר, אך יש שרים שרואים כאבסורד את המצב שבו שכרם נמוך יותר משכר הח"כים בשל הצמדתו ליוקר המחיה

מליאת הכנסת / צילום: שאטרסטוק, א.ס.א.פ קריאייטיב
מליאת הכנסת / צילום: שאטרסטוק, א.ס.א.פ קריאייטיב

ועדת הכספים של הכנסת תדון מחר (ב') בבוקר בהעלאת שכרם של שרים, סגני שרים וראש הממשלה. בסדר היום של הועדה פורסם המידע על עצם קיום הדיון אך ללא תיאור נוסף בנוגע לגובה ההעלאה ומהותה. שכרם של חברי הכנסת הוצמד בחקיקה לשכר הממוצע במשק, בעוד שכר הממשלה הוצמד למדד יוקר המחיה. בשל עליית השכר הממוצע במשק נוצר מצב שחלק משרי הממשלה רואים כאבסורדי: שכר חברי הכנסת עודכן בינואר 2018 בשיעור של כ-3.5% ושכר השרים בשיעור של 0.8% בלבד.

התוצאה היא שחברי כנסת אמורים, החל מינואר 2018 להשתכר של 42,800 שקל ואילו השרים כ-42,000 שקל וסגני שרים - 39,700 שקל. שכרו של יו"ר האופוזיציה צמוד אף הוא לשכר הממוצע בשוק, ולא לעליות ביוקר המחיה וכך גם הוא יעבור במשכורותו את משכורות השרים.

בועדת הכספים לא ציינו בפנינו מי הניח את הנושא על סדר היום של הועדה - האם זה הגיע כבקשה של אחד השרים או מטעם חברי הכנסת המייצגים את אותם השרים. כך או כך, הנושא יעלה על הפרק.

אחת האופציות המונחת בפני הוועדה מחר היא להחליט לשנות את הסעיף הנהוג בנוגע לחברי הכנסת והוא הצמדת שכרם לשכר הממוצע במשק. כלומר, במקום להעלות לשרים את השכר שלהם ליישור קו עם חברי הכנסת - לבצע מהלך של הורדת שכר הח"כים וליישר את הקו מטה.

ואולם כאשר "גלובס" פנה לאחד מחברי הכנסת כדי לברר אם אופציה זו עשויה להיות מקובלת על ועדת הכספים, במקום ההחלטה האוטומטית של הוספת סכומים לשרים, אותו ח"כ גיחך במרירות והשיב שהסיכוי לכך לצערו הוא נמוך מאוד.

עוד בפני הוועדה מחר מונחת החלטה לשנות את אופן הגילום למטרות מס הכנסה על רכבים משוריינים הנמצאים בשימוש של ראש הממשלה, יו"ר הכנסת, נשיא המדינה ויו"ר האופוזיציה. הרכב בו נוסעים ארבע הבכירים הללו נושא עם חבות מס כבדה במיוחד העשויה להגיע עד לידי גילום בסך 12 אלף שקל בחודש, המנוכים מן השכר.

השינוי בסוג הרכב התבצע לפי דרישות האבטחה, ועמו קפץ גם הגילום. הועדה תדון מחר בהתאמת סך גילום הרכב והשוואת הסכום הזה לשווי הגילום המושת כיום על שרים בממשלה, כאשר שווי רכביהם הוא פחות משווי ארבעת רכבי השרד האחרים.