נדחתה ההכרזה על תוכנית ביקנעם ומתחם פינוי-בינוי בבת-ים

קבינט הדיור, בראשות שר האוצר משה כחלון, דחה ההכרזה על תוכנית גדולה בבת-ים וגם על שינוי תוכנית ביקנעם

משה כחלון / צילום: איל יצהר
משה כחלון / צילום: איל יצהר

קבינט הדיור, בראשותו של שר האוצר משה כחלון, הכריז היום (ב') על קידום של מתחמים מועדפים לדיור שהגישו משרד הבינוי והשיכון ורשות מקרקעי ישראל, ובמקביל אישר הכרזה לשני מתחמי פינוי-בינוי שיקודמו אף הם במסלול הותמ"ל (הועדה לתכנון מתחמים מועדפים לדיור).

נציין כי בעוד סדר היום לישיבת הקבינט כלל שלושה מתחמי פינוי-בינוי, בסופו של דבר רק שניים מהם עלו לדיון והוכרזו כמתאימים לטיפול הותמ"ל. כך, בעוד המתחמים בלוד ובנתניה אושרו לקידום על ידי הותמ"ל, תוכנית גדולה בבת-ים בסופו של דבר לא עלתה לדיון ולא תקודם נכון לעכשיו בוועדה המיוחדת.

במקביל, גם תוכנית נוספת שהייתה אמורה לעלות לאישור הקבינט, תוכנית ביקנעם במסגרתה היה הקבינט אמור לתקן את ההכרזה ולשנות התוכנית, נדחתה נכון לעכשיו לאחר שהוחלט כי יזמי התוכנית יקדמו עבודת מטה להכנת תוכנית מתוקנת בתיאום עם הרשות המקומית. בנקודה זו נציין כי בזמן שקבינט הדיון דן בתוכנית זו, הפגינו מחוץ למשרד האוצר מספר מפגינים כנגד אישור ההכרזה המתוקנת של התוכנית האמורה.

בכל הנוגע לתוכניות פינוי-בינוי שעלו לדיון בקבינט הדיור, אושרה ההכרזה לתוכנית בקריית נורדאו בנתניה. מדובר במתחם בו מצויות כיום כ-200 יחידות דיור ובמסגרת פינוי-בינוי צפויות להבנות בתחומו 850 יחידות דיור חדשות. במקביל, אושרה ההכרזה גם למתחם לאה גולדברג בלוד, הכולל היום כ-200 יחידות דיור ובמסגרת פינוי-בינוי צפויות להיבנות בתחומו כ-1,300 יחידות דיור.

לגבי מתחמי התכנון שאינם קשורים לפינוי-בינוי, אישר קבינט הדיור מספר מתחמים להכרזה שיעברו לטיפול הותמ"ל. מדובר במתחם בצפון כפר-סבא שעל פי התוכנית צפוי לכלול כ-4,500 יחידות דיור לצד ייעודי מסחר מקומיים, ושטחים עבור מבני ציבור ופארקים. מתחם כרמי שיבלי הממוקם בחלקו הצפוני של הישוב שיבלי וכולל תוספת של 600 יחידות דיור וכן שטחים עבור שימושי מסחר, מבני ציבור, ושטחים פתוחים ומתחם בעיר נתיבות הכולל כ-1,200 יחידות דיור וכן שטחי תעסוקה מסחר ומלונאות. והוא צפוי להשלים את יתר התוכניות שקודמו בנתיבות לצורך חיזוקה כעיר מרכזית בדרום, בעלת בסיס כלכלי איתן.

עוד עלתה בקבינט הדיור ההתייחסות לבקשות מינהל התכנון לעדכון תחום הכרזה של תוכניות שונות שהוכרזו בעבר. הקבינט החליט על עדכון תחום ההכרזה של המתחמים בג'דידה מכר, בן שמן (לוד), וקריית אתא דרום וצפון. כך למשל, במתחם בן שמן ההרחבה נועדה לשם תוספת של התחדשות עירונית לעיר לוד, ההרחבה בג'דידה מכר נועדה לשדרג את הדרכים האזוריים הסמוכים לישוב וכן הסדרת בריכה לאספקת מים, הסטת קווי מתח עילי, ושדרוג מתקן טיהור שפכים אזורי, וההרחבה בקריית אתא נועדה לאפשר הסטת קו מקורות, חיבורים לרשת הדרכים האזורית, חיבור לציר רכבת קלה והוספת שטחי תעסוקה ושטחים למרכז רפואי.