יזמי כפר הנופש פלמחים לביהמ"ש: ביטול המכרז מנוגד לחוק

המדינה ביטלה בעקבות לחץ ציבורי את האישור שניתן לתוכנית לשמירת חוף פתוח ונגיש ■ החברות שזכו במכרז ב-2004 טוענות כי השקעה של עשרות מיליוני שקלים נזרקה לים

פיני מלכה / צילום:איל יצהר
פיני מלכה / צילום:איל יצהר

עברו 14 שנים מאז שהחברות מעוז דניאל (שבבעלות פיני מלכה) ואוולון זכו במכרז לרכישת הקרקע בפלמחים לשם הקמת כפר נופש. עכשיו הגישו שתי החברות עתירה מינהלית נגד הרשויות, שבה הן מבקשות שיבטלו החלטתן להפוך את ייעוד הקרקע שנרכשה מתיירות ונופש לייעוד גן לאומי.

כזכור, מספר שנים לאחר זכיית החברות במכרז, קמה התנגדות ציבורית להקמת כפר הנופש סמוך לחוף פלמחים, ובעקבותיה, ולמרות שהקרקע נמכרה ליזמים כדין והייתה מיועדת לתיירות ונופש, הגישה רשות הטבע והגנים תוכנית חדשה לשטח - גן לאומי. תוכנית זו אושרה על-ידי הוועדה המחוזית בינואר 2016, והערעור שהגישה החברות על ההחלטה נדחה על-ידי המועצה הארצית.

בעתירה, שהוגשה לבית המשפט המחוזי מרכז, בין היתר נגד רשות מקרקעי ישראל, רשות הטבע והגנים, הוועדה המחוזית והמועצה הארצית לתכנון ובנייה, מציינות החברות - באמצעות עוה"ד אייל מאמו, אבי פורטן ואבי שפרמן ממשרד אגמון ושות', רוזנברג הכהן ושות' - כי מדובר בפרשה תקדימית בישראל, שבה מוסדות התכנון החליטו "משיקולים פופוליסטיים" לבטל ייעוד שטח של 75 דונם לתיירות ונפש, למרות אישור כל הדרגים - הוועדה המחוזית, המועצה הארצית והממשלה, וזאת בחוסר סמכות, בחוסר מידתיות ובניגוד לדיני התכנון הבנייה בפרט.

בעתירה מזכירות החברות כי במסגרת תמ"א 13, שאישרה הממשלה בשנות ה-80, יועד שטח של 75 דונם בחוף פלמחים - אך לא צמוד לחוף - מדרום לקיבוץ פלמחים, לאזור נופש ותיירות וכי התוכנית הותירה רצועה של 100 מטרים לחוף ים פתוח לטובת הציבור הרחב. עוד נטען, כי בשנת 2000 אישרה הוועדה המחוזית עצמה את התוכנית שחלה על 414 דונם, 221 מהם לגן לאומי ושטח ציבורי ורק 75 דונם מתוכם לתיירות ונופש.

בעתירה מזכירות החברות כי תסקיר השפעה על הסביבה שנערך לצורך התוכנית שקבע שהחא תביא לפיתוח צנוע של האזור ולשמירה על חוף הים, ו"על סמך תכנון זה רכשו החברות את הקרקע".

עוד נטען בעתירה כי באפריל 2004 זכו החברות במכרז בתמורה ל-8.3 מיליון שקל, ובהמשך הן השקיעו עשרות מיליוני שקלים ועמל רב לצורך מימוש הזכויות וקבלת היתר בנייה. לאחר הזכייה טוענות החברות כי נדרשו לבצע עבודות תכנון ופיתוח שונות בעלות של במיליוני שקלים. עד שנת 2009 מילאו החברות את התנאים שנדרשו לצורך אישור תוכנית הבינוי וקיבלו היתר בנייה.

אלא שלטענת החברות, במהלך 2009 חל "מפנה לרעה", והנושא הועבר לבדיקת מבקר המדינה שבדוח שפרסם בנובמבר 2009 ציין פגמים לכאורה בהליך אישור התוכנית ושיווק הקרקע. מנגד, לטענתן, וביוני 2010 קבע היועץ המשפטי לממשלה שבחן את הדוח כי לא נפלו פגמים באישור התוכנית ושיווק הקרקע נעשה כדין.

למרות זאת, טוענות החברות, בלחץ של גופים שונים, החליטה הממשלה ביולי 2010 להנחות את מוסדות התכנון לבחון מחדש את הצורך במימוש התוכנית, ולמרות התנגדות משרד התיירות לביטולה החליטה הוועדה המחוזית בספטמבר 2015 להפקיד להתנגדויות את התוכנית המבטלת את הייעוד של השטח לתיירות ונופש. "במהלך התקופה והימשכות ההליכים", נטען בעתירה, "זעקו העותרות שרכשו את הקרקע בשנת 2004 על הנזקים שנגרמו להן ועל כי הן עומדות בפני קריסה כלכלית, ואין מושיע". בינואר 2016 נדחו ההתנגדויות שהגישו החברות והתוכנית אושרה. ביולי 2017 דחתה גם המועצה הארצית את הערעור שהגישו על ההחלטה.

החברות טוענות כי ההחלטה לבטל את ייעוד הקרקע לתיירות ונופש התקבלה בחוסר סמכות שכן על-פי חוק התכנון והבנייה, הוועדה המחוזית אינה יכולה לבטל הוראות של תוכנית מתאר ארצית שאושרה על-ידי הממשלה, אלא רק להמליץ על כך לממשלה. בעתירה מביאות החברות את דבריה של יו"ר הוועדה המחוזית דאז, רות יוסף, שהתריעה על ההחלטה לביטול תוכנית המהווה חלק מתמ"א 13: "על מה אנחנו דנים פה? שאנחנו סותרים תמ"אות? אנחנו נמצאים בחלום קצת. בחיים לא היה דבר כזה. בוא נאמר שזאת אפילו קצת יהירות להחליט החלטה כזאת".

החברות טוענות שעד היום הן השקיעו עשרות מיליוני שקלים בהקמת כפר הנופש, ונטלו התחייבויות נוספות בסך 260 מיליון שקל על סמך הסכמים שהמדינה חתמה עימן. הן מציינות כי על-פי חוות-דעת כלכלית שנערכה עבורן באוקטובר 2012 הרווח השנתי הצפוי מהפרויקט עמד על 43 מיליון שקל בממוצע לשנה. "מי ישלם עבור הנזקים האדירים שיגרמו למתנגדות? הציבור. כל זאת בהינף קולמוס על מנת להקים גן לאומי נוסף בחוף פלמחים, כמו יתר השטחים הרבים שסביב" צוין בעתירה. "התוכנית מסבה הפסד הכנסה חריף לרשות המקומית, מבטלת מאות מקומות עבודה פוטנציאליים בכפר הנופש, גוררת ירידת ערך כבדת משקל בקרקע, ומורידה לטמיון השקעות של עשרות מיליוני שקלים בהוצאות בפועל על-ידי החברות ולאובדן הכנסות עתידיות, שייאלצו בלית-ברירה לדרוש פיצוי".

לטענת החברות, הוועדה המחוזית לא לקחה בחשבון שיקולים אלה, ועל כן הן דורשות לבטל את ההחלטה ולהתיר את ייעוד הקרקע לתיירות ונופש.

מרשות הטבע והגנים נמסר בתגובה: "חוף פלמחים הינו מאחרוני החופים שנותרו במצבם הטבעי בישראל, ומקטע חוף פתוח ונגיש היחיד הקיים מאשדוד ועד ראשון-לציון. היזמים מבקשים להקים כפר נופש בחלקו הצפוני של החוף, מה שיהפוך אותו לנגיש רק לאלה שהממון מצוי בכיסם ויפגע באופיו הטבעי ובנוף. בעקבות החלטת ממשלה הכינה רשות הטבע והגנים תוכנית המייעדת את השטח לגן לאומי, כדי לשמור באופן הטוב ביותר על ערכי הטבע והנוף הייחודיים שבמקום... הדיון בעתירה המינהלית שהגישו היזמים יתקיים בתחילת החודש הבא ושם נציג את התייחסותנו המפורטת לנושא"

בוועדה המחוזית לתכנון ובנייה מחוז תל-אביב סירבו להגיב.