המחשבים של עליבאבא ומיקרוסופט קוראים יותר טוב מבני אדם

תוכנות של עליבאבא ומיקרוסופט הציגו תוצאות משופרות ביחס לממוצע האנושי: "הטכנולוגיה תפחית באופן חסר תקדים את הצורך במעורבות אנושית"

הרובוט ג'וני 5 מתוך הסרט - תקלה מופלאה
הרובוט ג'וני 5 מתוך הסרט - תקלה מופלאה

אחרי שהבינה המלאכותית כבר הביסה את האדם בטריוויה ובשחמט, עכשיו היא השתלטה גם על אחת היכולות האנושיות הבסיסיות ביותר. האלגוריתמים של עליבאבא ומיקרוסופט הגיעו השבוע לתוצאות טובות יותר במבחן הבנת הנקרא של סטנפורד מהתוצאה האנושית הממוצעת. המבחן בן 100 אלף השאלות, שמבוסס על מאות ערכי ויקיפדיה, נחשב למדד המוסמך ביותר להשוואה בין קריאה אנושית לממוחשבת. הוא כולל שאלות כמו "מה קרה לחללית אפולו 13?" ו"לאיזה ז'אנר משתייכת סדרת הטלוויזיה דוקטור הו?".

עליבאבא הייתה הראשונה ששברה את השיא באמצעות מודל הלמידה העמוקה שלה, המעבד שפה טבעית. היא ניצחה את בני האדם ב-11 בינואר, והגיעה לציון 82.44 - כשהתוצאה האנושית עומדת על 82.304. יום למחרת רשמה מיקרוסופט את התוצאה 82.65. ענקיות טכנולוגיה אחרות שניסו לעמוד באתגר בעבר, כמו פייסבוק, סמסונג וטנסנט, לא הצליחו לעקוף את היכולת האנושית.

עיבוד שפה טבעית מחקה את ההבנה האנושית של מילים ומשפטים, הנאמרים או נכתבים בשפות רגילות כמו אנגלית או עברית, ולא בשפת מכונה. לשם כך נדרש ידע מתקדם יותר מהבנה מילולית ישירה של הטקסט. האלגוריתם נדרש לפענח את ההקשר שלו, לזהות את המשמעות הנכונה של מילה בעלת מספר משמעויות, וגם להבין את הדרך שבה נהוג להשתמש בשפה. אם האלגוריתם יישאל על קבוצת כדורגל שניצחה את כל יריבותיה בעונה בת 30 משחקים, הוא יצטרך להשיב "הקבוצה ניצחה בכל המשחקים העונה" ולא "הקבוצה ניצחה ב-30 משחקים העונה".

פרנב ראג'פורקאר, אחד מהחוקרים בסטנפורד שפיתחו את המבחן, קרא להישג של עליבאבא "התחלה נהדרת ל-2018". לו סי, המדען הראשי של החברה בתחום עיבוד השפה הטבעית, הצהיר כי המטרה היא להביא לכך שבינה מלאכותית תוכל להגיב בצורה מדויקת לשאלות של בני אדם. בדרך הוא רק הגביר את החשש שהפיתוח הזה יעביר עבודות מידי האנשים לידי המכונות.

"לשאלות כמו 'מה גורם לגשם' ניתן כרגע לקבל תשובה ברמת דיוק גבוהה", הוא מפרט, "הטכנולוגיה הזו יכולה להיות מיושמת באופן הדרגתי בשירות לקוחות, הדרכות במוזיאונים ותשובות אונליין לשאלות רפואיות מפציינטים, ותפחית באופן חסר תקדים את הצורך במעורבות אנושית". עליבאבא כבר השתמשה בטכנולוגיה שלה ביום הרווקים הסיני, שבו נערכו השנה קניות ביותר מ-25 מיליארד דולר, ונעזרה במחשבים כדי לענות לשאלות לקוחות. במיקרוסופט הרגיעו מעט את הרוחות, ומסרו: "היתרון האמיתי בבינה מלאכותית היא כשמשתמשים בה בשילוב הרמוני עם בני אדם".

העובדה שדווקא עליבאבא הייתה הראשונה לנצח במירוץ הזה כנראה אינה מקרית. ביולי ממשלת סין סימנה את פיתוח טכנולוגיות הבינה המלאכותית כמטרה לאומית, והצהירה על כוונתה להיות מובילת התעשייה ב-2030. חברות ואוניברסיטאות סיניות מחזרות אחר חוקרים מובילים בתחום, ומציעות לעתים משכורות כפולות מהחברות האמריקאיות. לסין יש גם מאגר גדול של מפתחי בינה מלאכותית משלה, והיקף אוכלוסייה אדיר לשאוב ממנו מידע ולבחון עליו את הטכנולוגיות החדשות. וכידוע, לא מדובר במדינה שמקפידה יותר מדי על פרטיות האזרח.

נראה שמדובר בעוד ציון דרך חשוב בתחרות המתמשכת בין האדם למכונה. לפני 20 שנה המחשב "כחול עמוק" של IBM ניצח את גארי קספרוב במשחק שחמט, והבינה המלאכותית של גוגל הייתה הראשונה לנצח אלוף במשחק הסיני גו לפני שנתיים. הניצחון בתחום הקריאה אולי יזכיר לכם את הסצנה המפורסמת מהסרט "תקלה מופלאה", שבה הרובוט "ג'וני 5" מצליח לקרוא ולהבין תוך שניות את כל הספרים שבביתה של ידידתו האנושית סטפני.