"חוק ערוץ 20": הקלות של 7 מיליון שקל בשנה לערוצים הגדולים

שר התקשורת איוב קרא וח"כ יואב קיש הודיעו היום על הפחתת דמי הרישיון שמשלמים קשת רשת וערוץ 10 ל-5 מיליון שקל בשנה ■ בנוסף, המחויבות השנתית להפקות קולנוע תופחת מ-4 מיליון שקל ל-2 מיליון שקל בשנה

איוב קרא / צלם: איל יצהר
איוב קרא / צלם: איל יצהר

שר התקשורת איוב קרא וחבר הכנסת יואב קיש הודיעו היום (ד') בכנסת על שורה של הקלות שיינתנו לערוצים הגדולים, כחלק מהליכי החקיקה של חוק הערוצים הייעודיים שנועד לעזור לארבעת הערוצים הקטנים.

הבשורה המשמעותית ביותר של השר קרא נוגעת לדמי הרישיון שמשלמים כיום מדי שנה קשת, רשת וערוץ 10. אלה יופחתו כעת על-ידי השר ב-50%, כך שכל ערוץ ישלם כ-5 מיליון שקל בשנה, במקום כ-10 מיליון שקל בשנה. דמי הרישיון הללו משמשים למימונה של הרשות השנייה, ולפי השר קרא הכוונה היא שמי שישלים את הסכום יהיה משרד האוצר, אך בעניין זה אין עדיין הסכמות.

הקלה נוספת לערוצים הגדולים שמתמודדים כיום ממילא עם תקופה כלכלית קשה על רקע פיצול ערוץ 2, נוגעת למחויבות ההשקעה בקולנוע. עד כה היה מחויב כל ערוץ להעביר לנושא זה 4 מיליון שקל בשנה, וגם מחויבות זאת תקוצץ ב-50%, כך שהסכום יירד ל-2 מיליון שקל בשנה. במקרה זה, לדברי השר קרא, יש כבר פתרון תקציבי שלא יביא לפגיעה ביצירה הישראלית, כשמשרד התרבות ישלים את הסכום בהיקף של 6 מיליון שקל בשנה.

נושא נוסף שהוזכר בהודעה שניתנה היום בכנסת נוגע לאפשרות שהערוצים יוכלו להיות מוחזקים על-ידי בעלים שאינם אזרחי ישראל, ואלה יוכלו להחזיק בערוץ בשיעור של עד 74%.

ההקלות לערוצים המסחריים הגדולים ניתנות כעת על רקע הצעת החוק שזכתה לכינוי "החוק להצלת ערוץ 20", שנידונה בשבועות האחרונים בוועדה מיוחדת בראשות ח"כ קיש. את החוק המקורי יזמה ח"כ שרן השכל, שגם היא נכחה היום באירוע בכנסת, אך מאז הולבשה עליו עוד שורה של נושאים שונים, מתוך הבנה שאי-אפשר לטפל רק בפלח אחד של שוק הטלוויזיה המסחרית, המשווע לאסדרה כבר זמן רב.

ח"כ קיש נשאל היום האם החקיקה שנמצאת כעת בהכנה בוועדה לקראת קריאה שנייה ושלישית אכן תעבור עד סוף החודש כפי שהובטח, ואמר כי זאת אכן הכוונה, אך יחד עם זאת הוא שוב קרא למועצת הכבלים והלוויין לדחות את הדיון על חילוט הערבויות של ערוץ 20 שנקבע במועצת הכבלים והלוויין לתחילת פברואר, כדי שניתן יהיה לנהל את החוק לא תחת לחץ זמנים.