מנכ"ל בלקרוק לחברות: שימו לב להשפעה החברתית שלכן

"חברות חייבות לשאול את עצמן: איזה תפקיד אנחנו ממלאות בקהילה?", שאל לארי פינק, מנכ"ל חברת ניהול הנכסים הגדולה בעולם ■ ביקש מהחברות בהן הוא משקיע לבדוק כיצד הן תורמות לחברה

לארי פינק  / צילום: רויטרס
לארי פינק / צילום: רויטרס

מנכ"ל חברת ניהול הכספים הגדולה בעולם אמר לראשי חברות להיערך לכך שחברתו, בלקרוק, תהפוך לבעלת מניות אסרטיבית יותר.

לארי פינק קרא במכתבו השנתי למנהלי החברות שבלקרוק משקיעה בהן, לנסח בצורה מדויקת יותר את תוכניותן לטווח הארוך, ואיך החברות שלהם תורמות לחברה האנושית. הוא הוסיף שבלקרוק מניו יורק תקיים איתן שיחות מעמיקות בתדירות גבוהה יותר.

"ב-2017 המניות נהנו מריצה בלתי רגילה - עם שיאים במגוון רחב של סקטורים - ובכל זאת התסכול הפופולרי והחשש מפני העתיד הגיעו גם הם לשיאים חדשים", כתב פינק. "אנחנו רואים פרדוקס של תשואות גבוהות וחרדה גבוהה. מהמשבר הפיננסי, בעלי ההון גרפו רווחים אדירים. בו זמנית, אנשים פרטיים רבים ברחבי העולם ניצבים מול שילוב של ריביות נמוכות, זחילת שכר ומערכות פרישה לא מתאימות. לרבים אין היכולת הפיננסית, המשאבים או הכלים לחסוך בצורה אפקטיבית. גם אלו שמשקיעים שומרים במקרים רבים על מרכיב מזומן גבוה. עבור מיליונים, הסיכוי לפנסיה בטוחה מתרחק יותר ויותר - בייחוד בקרב עובדים פחות משכילים, שהביטחון התעסוקתי שלהם מעורער יותר ויותר. אני מאמין שהמגמות הללו הן מקור גדול לחרדה ולקיטוב שאנחנו רואים היום ברחבי העולם.

"אנחנו רואים גם ממשלות רבות שאינן נערכות לעתיד, בנושאים שנעים מפרישה ותשתיות לאוטומציה והכשרת עובדים מחדש", המשיך פינק. "התוצאה היא שהחברה האנושית פונה יותר למגזר הפרטי ומבקשת שהחברות יגיבו לאתגרים סוציאליים רחבים יותר. ציפיות הציבור מהחברה שלכם לא היו מעולם גבוהות יותר. החברה דורשת שהחברות, ציבוריות ופרטיות, ישרתו מטרה חברתית. כדי לשגשג בטווח הארוך, כל חברה חייבת לא רק לספק ביצועים כספיים, אלא גם להראות איך היא מרימה תרומה חיובית לחברה. חברות צריכות לתגמל את כל בעלי העניין בהן, כולל בעלי מניות, עובדים, לקוחות והקהילות שבהן הן פועלות.

"חברות חייבות לשאול את עצמן: איזה תפקיד אנחנו ממלאות בקהילה? איך אנחנו מנהלות את ההשלכות שלנו על הסביבה? האם אנחנו פועלות כדי לייצר כוח עבודה מגוון? האם אנחנו מסתגלות לשינוים הטכנולוגיים? האם אנחנו מספקות את ההכשר מחדש וההזדמנויות שהעובדים והעסקים שלנו יצטרכו כדי להסתגל לעולם של אוטומציה? האם אנחנו משתמשות בפיננסים התנהגותיים ובכלים נוספים כדי להכין עובדים לפרישה, כדי שהם ישקיעו באופן שיסייע להם לעמוד ביעדי הפרישה שלהם?

"כשאנחנו נכנסים ל-2018, בלקרוק להוטה להשתתף בדיונים על יצירת ערך לטווח הארוך ולעבוד כדי לבנות מסגרת טובה יותר לשירות כל בעלי העניין שלכם. היום, הלקוחות שלנו - שהם הבעלים של החברות שלכם - מבקשים מכם להפגין את המנהיגות ואת הבהירות שיניעו לא רק את תשואות ההשקעות שלהם, אלא גם את השגשוג והביטחון של עמיתיהם האזרחים. אנחנו מביטים קדימה בציפייה לעסוק אתכם בנושאים הללו".

נכסי בלקרוק תפחו ל-6.3 טריליון דולר כאשר המשקיעים הזרימו מאות מיליארדי דולרים לתעודות סל שלה. כך מקבלות חברות ניהול תעודות סל מובילות כמו בלקרוק השפעה על החלטות חשובות של חברות כמו מיזוגים וחילופי גברי של מנכ"לים.

בלקרוק, ויריבותיה ונגארד וסטייט סטריט גלובל אדבייזורז, הן מבעלות המניות הגדולות ביותר בחברות רבות במדד 500 S&P. אבל שלא כמו חברות ניהול מסורתיות שבוחרות מניות ספציפיות, מנהלי קרנות מדדיות כמו תעודות סל אינם יכולים למכור חברות שהם לא מסכימים עם פעילותן, מפני שהם חייבים להחזיק את המניות שכלולות במדד מסוים.

זה משאיר הצבעות פרוקסי (באמצעות נציג) ושיחות עם החברות כדרכים העיקריות שבהן מנהלי תעודות סל יכולים ללחוץ לשיפורים בחברות שהם מחזיקים.

שלוש חברות תעודות הסל הגדולות ביותר שהוזכרו למעלה החזיקו יחד 18.5% ממדד 500 S&P במונחי שווי בסוף הרבעון השלישי של 2017, לעומת 14.7% חמש שנים לפני כן, לפי מחקר של לזאר בע"מ.

בלקרוק מתכננת בשלוש השנים הבאות להכפיל את גודל הצוות שלה שעוסק במגעים עם החברות שבהן משקיעות הקרנות שלה, ליותר מ-60 עובדים, כתב פינק.