אסף רפפורט מונה למנכ"ל המו"פ של מיקרוסופט בישראל

רפפורט, 34, הצטרף למיקרוסופט לפני כשנתיים בעקבות רכישת חברת הסייבר אדאלום שייסד ■ "מיקרוסופט עוברת מהפכה של ממש בשנים האחרונות, ואני גאה להוביל את המהפכה הזו בישראל"

מיקרוסופט הודיעה היום (ה') על מינויו של אסף רפפורט, בן 34 בלבד, למנכ"ל המו"פ של החברה בישראל. רפפורט יחליף את יורם יעקובי, קודמו בתפקיד, שהודיע על פרישתו בספטמבר האחרון ועזב את התפקיד לאחר כהונה של 20 שנה. במסגרת תפקידו רפפורט ינהל את מרכזי המחקר והפיתוח של מיקרוסופט בארץ, המונה כיום יותר מ-1,000 עובדים.

מרכז המחקר והפיתוח הראשון של מייקרוסופט בישראל נפתח בשנת 1991 בחיפה. לצדו מפעילה כיום ענקית התוכנה שני מרכזים נוספים, בהרצליה ובנצרת. לפני מספר חודשים הודיעה החברה על כוונתה להקים קמפוס חדש שיכלול את כל שלוחות המחקר והפיתוח, וכן את משרדי החברה. הקמפוס, שעתיד לקום בהרצליה, יהיה תחת ניהולה של שלי לנצמן, מנכ"לית מיקרוסופט ישראל. מרכזי המחקר והפיתוח שייכים לחברת "מיקרוסופט ישראל מחקר ופיתוח", ואותם ינהל רפפורט גם לאחר המעבר. ניתן לראות במעבר העתידי לקמפוס החדש הצהרות כוונות של מיקרוסופט להגדיל את פעילותה בישראל.

רפפורט הצטרף למיקרוסופט בשנת 2015, לאחר שמיקרוסופט רכשה ב-320 מיליון דולר את חברת אדאלום, שהוא אחד ממייסדיה. אדאלום פיתחה מערכת לניטור ואבטחה של שימושים ארגוניים בתוכנות מקוונות ולאחר הרכישה מיקרוסופט על בסיסה בישראל חטיבת אבטחה בענן, המונה כ-100 עובדים. רפפורט משמש מאז כמנהל החטיבה וימשיך לנהל אותה במקביל לכהונתו כמנכ"ל.

אחד האתגרים המשמעותיים שרפפורט יצטרך להתמודד איתו בתפקיד הוא, ללא ספק, התחרות הגוברת עם אמזון. ברמה העולמית AWS של אמזון מחזיקה בנתח השוק הגדול ביותר בתחום הענן, בפער משמעותי ממיקרוסופט, גוגל ו-IBM . היא פעילה בארץ בתחום מחשוב הענן כבר למעלה מחמש שנים, ובספטמבר האחרון פורסם כי מינתה את אייל אטיח למנהל צוות המהנדסים של קבוצת המחקר והפיתוח של אמזון בתל אביב. איטח עבד לשעבר בחטיבת אבטחת הענן של מיקרוסופט, הנמצאת בניהולו של רפפורט.

פעילות המחקר והפיתוח של מיקרוסופט בישראל ותיקה וגדולה יותר מהפעילות המקבילה של אפל (המעסיקה כיום כ-800 עובדים) ושל גוגל (600 עובדים). עם כניסתן לישראל של חברות כמו אמזון ועליבאבא - שבנובמבר פורסם ב"גלובס" כי תרכוש את ויזואליד ותקים על בסיסה מרכז פיתוח בארץ - מיקרוסופט מתמודדת עם תחרות גדולה מתמיד על עובדים מוכשרים.

התחרות הזאת מורגשת לא רק בקרב ענקיות התוכנה הבינלאומיות הפועלות בישראל, אלא גם בקרב חברות ישראליות בשלבי צמיחה: בשבוע שעבר פרסם שי וינינגר, מייסד למונייד, פוסט זועם שבו האשים את אמזון בטקטיקות גיוס אגרסיביות, ואליו הצטרפו בכירים מחברות נוספות. יש הסבורים כי הגמישות המאפיינת חברות צעירות ולא גדולות יחסית יכולה להוות יתרון עבורן בתחרות על עובדים מול החברות הוותיקות. מינוי של מנכ"ל צעיר שהגיע מעולם הסטארט-אפים מקבל משקל נוסף בהקשר זה.

רפפורט מסר בעקבות מינויו כי "מיקרוסופט עוברת מהפכה של ממש בשנים האחרונות. זו חברה שמובילה תרבות של מצוינות טכנולוגית, תעוזה וחדשנות. מיקרוסופט מעצימה את האנשים שלה, גדלה יחד איתם ומאתגרת אותם להשיג יותר. אני גאה להוביל את המהפכה הזו בישראל" . 

בנוסף למינוי של רפפורט, בתקופה האחרונה נרשמו שינויים רבים בהנהלת החברה בישראל: אתמול הודיע על פרישה מתפקידו צחי וייספלד, מנהל הפעילות הגלובלית של מיקרוסופט בתחום הסטארט-אפים. טרם נמצא לו מחליף, ופעילות החברה בתחום הסטארט-אפים בארץ הצטמצמה. עוד הודיעו במיקרוסופט ישראל על שינוי ארגוני באוגוסט האחרון, אשר במסגרתו מונו אבי ביניא מונה ואסף יעקבי, לסמנכ"ל חטיבת One Commercial Partners ולסמנכ"ל החטיבה הטכנולוגית (STU) ולמנהל הטכנולוגיות הראשי בהתאם.

הצמצום של פעילות החברה בתחום הסטארט-אפים בישראל שהחלה כבר בתחילת 2017, וכעת עם פרישתו של וייספלד, נראית כמגמה הפוכה לזו שמתבטאת בהקמת הקמפוס בהרצליה. גם פעילות האקסלרטור בתל אביב נמשכת במתכונת מצומצמת, אך טרם נמצא מנהל חדש לתחום, שנמצא מחוץ לאחריותו של רפפורט. זו יכולה להיות הזדמנות עבור רפפורט להוביל את החדשנות של מיקרוסופט בישראל עם מרכזי המחקר והפיתוח. בחברה אומרים שעוד מוקדם לומר מה הם היעדים של רפפורט בתפקיד החדש, ומעניין יהיה לראות מה תהיה מדיניות החברה בישראל בשנים הקרובות וכיצד מרכזי המחקר והפיתוח ישתלבו בה.

רפפורט הוא בוגר תוכנית תלפיות ובעל תואר שני במדעי המחשב מהטכניון. הוא שירת ביחידת 8200 של חיל המודיעין ועבד בחברת הייעוץ מקינזי באוסטרליה, לפני שהקים את חברת אדאלום עם עמי לוטבאק ורועי רזניק, שהכיר במהלך שירותו הצבאי.