העיר המזוהמת בעולם עומדת להפסיד את התואר

ממשלת סין הפחיתה את זיהום האוויר לרמה הנמוכה מזה 5 שנים בזכות מסע אכיפה אגרסיבי ■ "זו תוצאה של 5 שנות פעולה אינטנסיבית ומאסיבית"

ערפיח באזור תעשיה בצפון סין / צילום: רויטרס,  China Stringer Network
ערפיח באזור תעשיה בצפון סין / צילום: רויטרס, China Stringer Network

בייג'ין, עיר הערפיח הנצחי, נהנית כעת מירידה משמעותית ברמות זיהום האוויר שלה. איך זה קורה? בזכות מסע ממשלתי אגרסיבי נגד תעשיות שפולטות עשן מארובות, וגמילה מחימום באמצעות פחם.

במדידות שנלקחו לאחרונה נמצא כי בייג'ין זוכה כעת לאיכות האוויר הטובה ביותר -5 עונות החורף האחרונות לפחות. החורף הוא התקופה בשנה שבה מסורתית הזיהום הוא הגבוה ביותר, כתוצאה מהסקת הבתים ומקומות העבודה. נתונים ממשלתיים, בגיבוי נתונים שנמסרו משגרירות ארה"ב בעיר, מצביעים על ירידה חדה של חלקיקי הזיהום שמסוכנים לבריאות האנושית, כאשר גם חזיתות קרה ורוחות חזקות סייעו למגמה זו.

תושבי העיר מרגישים בהבדל. "הוא יכול כעת לשחק יותר בחוץ", אמרה ג'ינג לי, בת 36, והצביעה על בנה בן ה-5 שדוהר במשאית צעצוע מחוץ למכולת הקטנה שהיא מנהלת בדרום העיר. "אני כבר לא צריכה לחשוש".

המפנה הזה ממחיש מה בכוחה של ממשלה סמכותית לעשות על מנת להתגבר על התנגדות בעלי עסקים ואינטרסים מקומיים אחרים ליעדים שנקבעו קודם לכן. הנשיא שי ג'ינפינג אמר לקונגרס המפלגה הקומוניסטית באוקטובר, כי האתגר היסודי הוא "עמידה בצרכים הגוברים של העם הסיני לחיים טובים יותר", כולל איכות סביבה משופרת. התפתחותה של סין הייתה "לא מאוזנת", אמר הנשיא, וקרא למודל צמיחה כלכלית בר-קיימא.

המנהל הציבורי בצפון סין ובאזור בייג'ין מיהר בחודשים האחרונים לעמוד ביעדי הפחתת זיהום שנקבעו ב-2013. למרות שרמות הערפיח ירדו ב-2014 וב-2015 כאשר סין ריסנה את השימוש בפחם, תקציבי הפיתוח גרמו לעלייה בזיהום בצפון סין בינואר-ספטמבר 2017, ויעדי הצמצום הוגדלו כדי לעמוד ביעד הפחתת זיהום האוויר. מפעלים בתעשיות מזהמות במיוחד, כמו פלדה, אלומיניום ומלט קיבלו הוראות לצמצם את הפליטה. גדודים של מפקחים שוגרו אליהם כדי לאכוף את ההוראה.

חלק מסין הכפרית נותר רועד מקור בתחילת החורף לאחר שהרשויות אסרו שימוש בפחם להסקה, מבלי להבטיח שיש תשתית שימוש בגז טבעי. המשרד לאיכות הסביבה ויתר בחודש שעבר על חלק מדרישותיו ואפשר שימוש בפחם באזורים שאין בהם חלופה כזו.

דגש על בייג'ין

מאמצי ניקוי האוויר בבייג'ין לא בהכרח יורחבו ליתר סין. העיר מקבלת את החלק הארי של תשומת לב הרשויות, מאחר שמנהיגי המדינה מתגוררים בה. שי רוצה להפוך את בייג'ין לעיר מודל עולמית, והופעתה של בייג'ין בטבלת הערים המזוהמות ביותר בעולם שנים האחרונות פגעה בדימויה בעיני תיירים ומשקיעים זרים.

כאשר שי קרא לבניית "ציביליזציה אקולוגית", הממשלה המשיכה להסתמך על השקעה בתשתיות כדי לייצר צמיחה כלכלית, ולעודד יצרני פלדה ותעשיות כבדות אחרות.

צמצום הזיהום בבייג'ין חייב ניקוי של אזור נרחב יותר. ב-28 הערים המזוהמות ביותר בצפון סין, שהממשלה הכניסה לרשימת היעדים המועדפים לניקוי האוויר, רמת הזיהום פחתה ב-33% ברבעון האחרון של 2017, בהשוואה לתקופה המקבילה שנה לפני כן, לפי ניתוח של ארגון גרינפיס. באותו רבעון צנחה כמות החלקיקים המזהמים הקטלניים בבייג'ין ב-54%, מסרה הממשלה. הממוצע בבייג'ין של "חלקיקי 2.5 PM" ירד ל-58 מיקרוגרם למטר מעוקב אוויר, עדיין מעל התקן של ארגון הבריאות העולמי, שעומד על 10 מיקרוגרם.

"זה הישג בהחלט מרשים", אמר מא ג'ון, מייסד המכון הסיני לנושאי ציבור וסביבה. "זו תוצאה של 5 שנות פעולה אינטנסיבית ומאסיבית".

מאמצים קודמים לריסון זיהום האוויר עלו על שרטון של התנגדות מצד הפקידות המקומית, שחששה מאובדן מקומות עבודה והכנסות מסגירת מפעלים מזהמים. הפעם, מסע הפחתת הזיהום שולב עם יעד ממשלתי אחר: ביטול יכולת הייצור העודפת של פלדה ופחם, שהעיקה על הצמיחה ועל הבנקים שהלוו סכומים גדולים למגזרים הללו בשנים האחרונות.

בהביי, מחוז התעשייה הכבדה שמקיף את בייג'ין, ייצור הפלדה הגולמית ירד ב-13% בהשוואה שנתית בנובמבר - כאשר יצרנים קטנים ספגו את הצמצום הרב ביותר.

בדיקות תדירות וענישה על זיהום תרמו ללחץ. ב-28 הערים הצפוניות שהיו במוקד צמצום זיהום האוויר לקראת החורף 62,000 מפעלים ויצרני פלדה נענשו באפריל-נובמבר, לפי משרד הסביבה הסיני. "צוותי פיקוח ממשלתיים מבקרים אצלנו בכל יום, לעתים כמה פעמים ביום", אמר עובד בחברת ברזל ופלדה הממשלתית. מאחר שהמפעל צמצם תפוקה, הוא וחבריו קיבלו עבודות אחרות, כולל צביעה מחדש של שלטים במפעל. "עד שאנחנו גומרים את הסבב, השלטים הראשונים שצבענו כבר מלוכלכים, אז אנחנו מתחילים שוב את הצביעה", אומר העובד.

בעתיד תצטרך סין לחשוב איך לגרום למפעלי התעשייה לציית לתקנות הזיהום בטווח הארוך, אומרים כמה מומחי סביבה. מאמצי הממשלה לרסן את הזיהום נשענים על צווי סגירה זמניים וביקורי פתע של מפקחים. "הממשלה רוצה ליישם מדיניות שיטתית יותר, אבל זה קשה", אמר אנדרס הובה, יועץ אנרגיה מערבי בבייג'ין. יהיה קשה לוודא שהמפעלים מפוקחים היטב ברחבי כל המדינה, בייחוד בהתחשב בממדיה של סין ובתמריץ לפקידות המקומית להימנע מענישת מזהמים שמספקים מקומות עבודה.

בינתיים, התושבים אינם יכולים לישון בביטחון: משרד הסביבה הסיני הזהיר השבוע שהחזית הקרה שפקדה את צפון סין נחלשת, מה שיאפשר עוד ערפיח בשבועות הקרובים.