פננטפארק: רק 3 עסקאות בוצעו ב-40 ימי מסחר

בפננטפארק מקווים שביקור הנהלת החברה בישראל בשבוע שעבר ישנה את המצב

נהלת פננטפארק בפתיחת המסחר בבורסה /  צילום: עומר מסינגר
נהלת פננטפארק בפתיחת המסחר בבורסה / צילום: עומר מסינגר

מוסדיים מחפשים השקעות בחו"ל, ובמקום שהם יטוסו לכל מיני מקומות, אנחנו מתכננים להביא את העולם אליהם - חברות גדולות ומוכחות, לא רק מתחום הנדל"ן, שלא קשורות למשק הישראלי והמוסדיים יוכלו להשקיע בהן. יש יתרונות לבורסה הישראלית גם ברמה הבינלאומית ופוטנציאל הצמיחה שלנו מאוד גדול" - כך אמר מנכ"ל הבורסה, איתי בן זאב, בשבוע שעבר בכנס Dun's 100 בשיתוף "גלובס". עם זאת, המקרה של חברת המימון החוץ-בנקאי  פננטפארק  מעיד כי הגופים המוסדיים המקומיים מתלהבים הרבה יותר מהחוב שמנפיקות כאן החברות הזרות, מאשר להשקיע במניותיהן.

בסוף חודש נובמבר האחרון השלימה פננטפארק הנפקת אג"ח מוצלחת, עם ביקושי יתר גדולים, בעקבותיהם גדל גיוס החוב שלה לכ-490 מיליון שקל, לעומת כ-400 מיליון שקל שתכננה לגייס תחילה. הנפקת האג"ח של פננטפארק עוררה עניין בשוק ולקחו בה חלק גופים מוסדיים בולטים, בהם מיטב דש, אי.בי.אי, ילין לפידות, הלמן אלדובי, אינפינטי, הכשרה חברה לביטוח, רוטשילד ועוד.

את ההנפקה הובילה לידר הנפקות והיועצת של גיוס החוב ורישום המניות של פננטפארק למסחר בת"א הייתה חברת ההשקעות אפ.סי.סי של יעקב רייזמן, בעבר מבעלי חברת הטכנולוגיה אזימוט, ובת זוגו רבקה.

מאז שהחלה סדרת האג"ח (א') להיסחר, היא ממשיכה לרכז עניין, עם מחזורי מסחר יומיים שנעים בין מיליוני שקלים בודדים לעשרות מיליוני שקלים ובממוצע עד כה עומדים על כ-15 מיליון שקל ביום. האג"ח, בדירוג AA מינוס, נסחרת בתשואה דומה לזו בה הונפקה, כ-3.8%.

לעומת האג"ח, נתוני המסחר במניותיה של פננטפארק, שנרשמו בת"א ברישום דואלי נוסף על בורסת הנאסד"ק, מעידים על חוסר עניין מוחלט מצד המשקיעים המקומיים, עם שלוש עסקאות קטנות בלבד בכ-40 ימי מסחר. זאת למרות שמדובר בחברה גדולה, בשווי של כ-1.9 מיליארד שקל (כ-520 מיליון דולר).

עסקאות אלה כללו עסקה אחת בהיקף של כ-120 אלף שקל שבוצעה במניות פננטפארק ביום בו החלה להיסחר, בסוף נובמבר, ושתי עסקאות נוספות, מהשבוע האחרון, בהיקף מזערי של כ-5,000 שקלים.

הלוואות לחברות מיד-מרקט

עיקר עיסוקה של פננטפארק, הנסחרת בבורסת נאסד"ק תחת הסימול PFLT, מתרכז במתן הלוואות לחברות המוגדרות בינוניות בארה"ב (Mid-Market). פננטפארק, שהוקמה ב-2010 ופועלת תחת כללי רגולציה אמריקאיים ספציפיים לתחום פעילותה, מעניקה הלוואות במינוף נמוך, ומוגדרת כ"חברה לפיתוח עסקים" (BDC - Business Development Company) - הכפופה לחטיבת ניהול ההשקעות של רשות ני"ע האמריקאית (SEC). חברות מסוג זה מתמקדות בפעילות מול חברות מידל-מרקט, וכפופות למגבלת מינוף הלוואה ביחס של 1:1 - יחס חוב להון עצמי של המלווה.

מרבית העסקאות שבהן היא מעורבת מתרחשות לצד הליך רכישת שליטה, וכחלק מארגון מבנה ההון והחוב של החברה הנרכשת. ההלוואות שהיא מעניקה עומדות בטווח של כ-5-25 מיליון דולר, ובעל השליטה בחברה הוא ארתור פן, השותף המייסד שלה. ביקור ראשיה של פננטפארק בישראל בשבוע האחרון, שפתחו את המסחר באחד מימי השבוע, אולי עשוי לעזור לחלק מהמשקיעים להכיר את פעילות החברה מקרוב יותר ולהגביר את רצונם להחזיק גם בנתח ממניותיה.

נדגיש כי הרישום הכפול עליו החליטה פננטפארק לקראת גיוס האג"ח, חסך לה הכנת תשקיף אג"ח בהתאם לדרישות בישראל ואיפשר לה לבצע את הנפקת החוב בכפוף לדרישות האמריקאיות. זאת בשונה מעשרות חברות הנדל"ן הזרות שהנפיקו כאן חוב בשנים האחרונות, ושלקראת ההנפקה איגדו כמה מנכסיהן וייצרו תשקיפים בהתאם לדרישות השוק המקומי.

בארץ מעדיפים את מניות הבנקים

היעדר המסחר במניית החברה מקורו ככל הנראה בשילוב גורמים. ברמה הטכנית, העובדה שהחברה ביצעה רישום כפול ללא הנפקת מניות חדשות, מקשה על קבלת סחורה, כך שגם אם יירשמו פקודות קניה, קיים ספק גדול אם יהיה מי שייענה לה בצד המוכר. ככל הידוע, עד הנפקתה של פננטפארק אף גוף ישראלי משמעותי לא החזיק במניותיה וכל בעלי מניותיה הם גופים זרים (כנראה בעיקר אמריקאים). לכן כל העסקאות שיש במנייתה נעשות בארה"ב וזאת בניגוד למרבית החברות האחרות שביצעו רישום דואלי עד היום, בעיקר מתחומי הטכנולוגיה ותחומים משיקים לה, ואשר חלק מבעלי מניותיהן היו ישראלים, או אשר היו בעלי זיקה ישראלית.

אולם חוסר הסחירות המוחלטת במנייתה של פננטפארק קשור גם לעניין מהותי יותר, הנוגע לתפיסת החברה בעיני המשקיעים, ובהתאם, לכך שאף משקיע בולט בשוק המקומי לא רכש ממניותיה. באחד מהגופים המוסדיים הגדולים הסבירו כי "החברה עשתה רוד שואו לקראת גיוס האג"ח, אבל עד שהיא הגיעה לפה, אף אחד בשוק שלנו לא הכיר אותה, ונדרש לכך זמן. מעבר לכך, כאלטרנטיבה, מי שרוצה בשוק שלנו להחזיק מניות בתחום, יעדיף מניות בנקים אותן הוא מכיר, למרות שלא מדובר בדיוק באותה פעילות.

"לכן, למרות שנראה שפננטפארק מתנהלת בצורה שמרנית ונכונה, יתר הגורמים הקיימים יוצרים מצב בו אין הצדקה אמיתית לקנות את המניה. בשבוע האחרון הנהלת החברה הגיעה לישראל ואולי סבב פגישות עם מוסדיים והעמקת ההיכרות איתם, יוכלו לעזור למסחר. בטווח הקצר, מלבד עניין ההנפקה, הרישום הכפול לא מסייע לחברה באיזה שהוא אופן. בטווח הארוך יותר, הוא יוכל לסייע לה להגדיל את מקורות האשראי באמצעות הנפקות אקוויטי".

פננטפארק סללה את הדרך להנפקתה של המתחרה מדלי קפיטל, הצפויה בהמשך השבוע בדרך דומה - גיוס אג"ח (בהיקף של עד כ-300 מיליון שקל), לצד רישום דואלי של מניותיה.

ככל הנראה, בהנחה שהגיוס יושלם בהצלחה, גם במניותיה של מדלי המסחר יהיה דליל עד לא קיים.

פננטפארק

תחום פעילות: מתן הלוואות לחברות בינוניות בארה"ב

בעל שליטה: ארתור פן

שווי שוק: 520 מיליון דולר

היקף תיק הלוואות: כ-700 מיליון דולר

היקף השקעות מאז הקמת החברה: כ-1.8 מיליארד דולר