המיזם של יוצאי התעשייה האווירית שגייס 3 מיליון דולר

הסטארט-אפ הביטחוני APG מנתניה נכנס לשוק המל"טים הרווי, ומבטיח לחשוף בקרוב מאוד "כלי טיס שלא ניתן לחקות" ■ אחד הפיתוחים: מל"ט שנטען באמצעות פאנלים סולאריים המותקנים על הכנפיים

עם הבטחות למטוס ללא טייס "חדשני", "ראשון מסוגו בעולם", ש"יהווה פריצת דרך טכנולוגית, מבצעית ולוגיסטית", ו"יישם את כל הלקחים שהופקו מפיתוח של מל"טים אחרים שנמצאים בשוק" - חברת הסטארט-אפ APG מנתניה השלימה סבב גיוס של 3 מיליון דולר ממשקיעים פרטיים.

הסטארט-אפ הביטחוני מעסיק כ-15 עובדים, כמחציתם מוותיקי התעשייה האווירית שפרשו משורות החברה הביטחונית-ממשלתית בשנים האחרונות, ואחרים בוגרי הטכניון בחיפה ואוניברסיטת תל-אביב. רובם עוסקים בפיתוח של סדרת כלי טיס בלתי מאוישים חדשים, והחברה מצהירה כי אף שהיא פונה לשוק שרווי בסוגים שונים של מל"טים - יש בכוונתה להעמיד שורה של כלי טיס בעלי יכולות חדשות, שטרם הוטמעו במל"טים קיימים.

בעוד שהתעשיות הביטחוניות הגדולות מתייחסות לרוב המל"טים שלהן כפלטפורמות סטנדרטיות שתפקידן לשאת מגוון מטענים ייעודיים בהתאם לצרכים שקובע הגורם המפעיל, ב-APG מדברים על כך שהמל"ט שייחשף בקרוב יהיה בעל תכונות נוספות, בזכות מבנה שונה. "יש דברים שמגבילים כלי טיס - למסוקים יש בעיה של שהייה ארוכה באוויר, ומטוס עם כנף קבועה דורש מסלול. אנחנו נציג בקרוב פיתוח פורץ דרך של מל"ט חדש שיביא לשוק את הטוב מכל העולמות. את המל"ט הזה לא ניתן יהיה לחקות בחברות אחרות", אמר לגלובס מנכ"ל APG, יאיר דובסטר, מיוצאי התעשייה האווירית.

דובסטר, ששימש בין היתר בתעשייה האווירית כמנהל מפעל מל"ט, כיהן בעבר כמנכ"ל של חברה ביטחונית קטנה אחרת, יוויז'ן, שעוסקת בתחום החימושים המשוטטים, והוא מכהן בה כיום בתפקיד של דירקטור.

החברה מבטיחה לחשוף את המל"ט במהלך השבועות הקרובים, וזאת לאחר שבאחרונה הושלמו שורה של ניסויי טיסה במתארים שונים. "הצוותים שלנו היו מעורבים בתוכניות פיתוח של מל"טים במשך שנים ארוכות בתעשייה האווירית, מהמל"ט הראשון זהבן ועד המל"ט המתקדם ביותר של החברה, שנקרא הרון", אומר דובסטר. "הידע והניסיון הרב של בכירים לשעבר בתע"א, שמשמשים כעת מנחים עבור עובדים צעירים ומצטיינים בוגרי הטכניון ואוניברסיטאות שנקלטו לשורות החברה, הוא שילוב מנצח".

דובסטר ער לכך שהשווקים בעולם רוויים במל"טים המשמשים למשימות צבאיות של איסוף מודיעין, סיור, תצפית ותקיפה של מטרות; מל"טים טקטיים שמונעים במנועים חשמליים; ועד מיני מל"טים ורחפנים "הפיתוח פונה אל הצרכים הבסיסיים של כל גוף ביטחוני, כמו גם לאלה של גופים אזרחיים ומביא בשורה אמיתית לשוק המל"טים הקיים. לא מעט משלחות של גופים שונים בארץ ובעולם התרשמו מחלק מהיכולות של הכלי שכבר הוצגו לפניהם".

APG נוסדה ב-2013 בידי ערן גרוס ושלמה צח, מהנדס אווירונאוטיקה שהיה מעורב במשך יותר מארבעה עשורים בתוכניות הפיתוח המרכזיות של כלי טיס בתעשייה האווירית. בין התוכניות שבהן הוא היה מעורב - פיתוח מטוס הקרב "לביא", שהופסק באמצע שנות ה-80. מאז שהוקמה, החברה התמקדה באספקה של שירותי הנדסה ותוכן אווירונאוטי למשרד הביטחון ולשורה של חברות ישראליות שעוסקות בפיתוח של כלי טיס.

כעת היא שוקדת על מוצרים בתחום כלי טיס בלתי מאוישים מתקדמים, תוך פנייה לשוק הביטחוני, אך עם הסתכלות לשוק האזרחי שגדל במהירות. בין פיתוחי החברה: מל"ט שמונע באמצעות אנרגיה סולארית ונועד לספק שירותים נרחבים - בין היתר העברת שידורים ותקשורת אינטרנט, דבר שנעשה כיום באמצעות לוויינים. "פיתחנו אב טיפוס שמסוגל להמריא ולנחות עם אנרגיה סולארית. אם מגדילים אותו למטוס עם מוטת כנף של 50 מטר, שמכוסים בפאנלים סולאריים שנמצאים כבר בשוק, אפשר להטיס אותו לגבהים של 60-70 אלף רגל. אין שם עננים, יש שמש, המטוס יעבוד כל היום ויטעין את הסוללות שלו לקראת עבודה בלילה. הוא יהיה שונה מלוויין בעלות, ובכך שניתן יהיה להוריד אותו לתיקונים ולצורכי תחזוקה. זה בהחלט יכול להיות לוויין לעניים".

מתי נראה אותו? "טיסות ניסוי שנעשו לאב טיפוס הסתיימו בהצלחה, ובקרוב תחל בניית מטוס בגודל מלא, והוא יהיה מאוד גדול".