משקיעים זרים בשאיפה להשתלטות על דירקטוריון בזק

בעקבות פנייה של קרן אליוט צפויים משקיעים זרים לנסות להשתלט על בזק ■ עפ"י המידע שמגיע לקרנות, ניתוק הקשר של קבוצת אלוביץ' יוביל את בזק להכנסה נוספת של עשרות מיליוני שקלים

שאול אלוביץ' / צילום: איל יצהר
שאול אלוביץ' / צילום: איל יצהר

האם המשקיעים הזרים בדרך לקחת את השליטה בבזק? על-פי בכירים בשוק ההון ונציגי קרנות השקעה גדולות, בעקבות המהלך של קרן אליוט בשבוע שעבר מתארגנת קבוצת משקיעים זרים במטרה להשתלט על חברת התקשורת. מדובר על השתלטות שמטרתה הסופית אינה אחזקת בעלות לטווח ארוך, אלא נועדה לצורך השבחת הנכס על ידי החלפת הדירקטוריון.

מאז החלו הדיווחים על התעניינות מכיוון קבוצת אליוט זינקה מניית בזק  ב-12%. חלק מהקרנות הזרות לא החזיקו מניות בזק, ולמעשה רכשו מניות של החברה רק בימים האחרונים.

כפי שפורסם ב"גלובס", מאז פרסום הפנייה של אליוט לדירקטוריון בזק - המשקיעים הזרים מגבשים שיתוף פעולה שמטרתו להוביל מהלך של השתלטות על בזק דרך הדירקטוריון שלה. חלק מהקרנות אף פועלות לרכוש את יורוקום או את בזק דרך רכישת אינטרנט זהב, והן מנהלות מגעים מול הבנקים במטרה להגיש הצעות לרכישה. עד כה ניהלה אליוט שיחות ישירות, וגם באמצעות גופים מטעמה, עם בעלי מניות זרים שמחזיקים בין 15%-20% ממניות בזק.

על פי המידע שמגיע לקרנות ושעל בסיסו הן בוחנות את ההתמודדות על יורוקום ובזק, ניתוק הקשר של קבוצת אלוביץ' מבזק יוביל את בזק להכנסה נוספת של עשרות מיליוני שקלים כתוצאה מעסקאות בעלי עניין ומשיתופי פעולה שנכפו על בזק ואשר לא מחויבי מציאות תחת בעלות חדשה. בנוסף, המשקיעים משוכנעים שיוכלו להוציא לדרך את ביטול ההפרדה המבנית במהירות - דבר שעל-פי הבנקים יוביל לחיסכון של 500 מיליון שקל בהוצאות החברה. בבזק אמנם מדברים על הערכות נמוכות יותר (חיסכון של כ-400 מיליון שקלים), אך בכל מקרה פוטנציאל ההשבחה הוא עצום, לדברי הבנקים.

המשקיעים סבורים שכעת, תחת בעלות חדשה ללא שאול אלוביץ', ובמיוחד כשמדובר בגורמים בינלאומיים שמוכנים להשקיע ממון רב - הממשלה תפעל לביטול ההפרדה בבזק.

עוד מסבירים הבנקים למשקיעים כי ביטול ההפרדה המבנית יאפשר לבזק לנצל את נכס המס שאושר לה במסגרת העסקה לרכישת yes, והדבר יביא להכנסה קבועה של עשרות מיליוני שקלים מדי רבעון. מדובר בהטבה המוערכת ב-800-900 מיליון שקל על פני 8 שנים.

עם זאת, ביטול ההפרדה המבנית אמנם ייצור הזדמנויות עסקיות לבזק אבל יגרור לא מעט קשיים לרוכשים. ביטול ההפרדה המבנית בין בזק לבזק בינלאומי, או עם כל חברה אחרת בקבוצה, יחייב להגיע להבנות עם ועדי העובדים שקמו בשנים האחרונות בכל אחת מהחברות בנות. במלים אחרות: לוועד העובדים של בזק יש אינטרסים שונים מאשר לוועד העובדים של בזק בינלאומי, של פלאפון או של yes. רוב הוועדים מיוצגים בהסתדרות הכללית, למעט ועד העובדים של yes שמיוצג על ידי ההסתדרות הלאומית.

נזכיר, כי גם ועד העובדים של פלאפון פנה למשקיעים פוטנציאליים והבהיר להם שגם איתם רצוי שיישבו לפני שסוגרים עסקה בבזק והבהיר כי אין לראות בהם בתום תנאי כאילו הם חלק מעובדי בזק.

כך או כך, נראה כי ביטול ההפרדה המבנית בבזק הוא בהחלט נושא שהמשקיעים לוקחים בחשבון וההתייחסות אליו היא כאל הגורם המשמעותי ביותר עסקה, ושדרכו אפשר יהיה להציף מאות מיליוני שקלים כחיסכון.

מגמדים את הסיכונים

עוד מדווח למשקיעים, כי מאז הודיעה yes על המהלך שלה להורדת מחירים היא צירפה 6,000 מנויים חדשים ולמעשה המהלך נוחל הצלחה. בכך מציירים הבנקים תמונה שמאזנת את הפגיעה הצפויה ברווחיות yes כתוצאה משחיקת מחירים, שעשויה להגיע ל-250-300 מיליון שקל בשנה.

בנוסף, טוענים הבנקים שהרווחיות של בזק תעמוד בשנה הבאה על 1.3 מיליארד שקל ולא כמיליארד שקל כפי שדווח בדיונים פנימיים בחברה. הערכה זו לא לוקחת בחשבון את העובדה שהחלטות רגולטוריות יכולות להסב לבזק הפסדים גדולים מאוד, כמו למשל בנושא מחירי הטלפוניה הסיטונאית - במידה שהבשרד יוריד את מחירי השימוש למתחרותיה, הנזק לבזק עשוי להיות גדול.

כך שנראה כי הבנקים משווקים תמונה מאוד ורודה לגבי בזק, ומגמדים את הסיכונים שהקבוצה עומדת בפניהם.

בכל מקרה, בקרב המשקיעים הפוטנציאליים מתגבשת דעה לפיה קבוצת סיידוף משתפת פעולה עם אלוביץ', ולכן הם צפויים להתנגד לעסקה שתיעשה עם הקבוצה.