אנגלה מרקל בדרכה לכהונה רביעית כקנצלרית גרמניה

הסוציאל-דמוקרטים בגרמניה הצביעו בעד קואליציה עם מרקל ■ לאחר ספירה ידנית התגלה כי 362 מהנוכחים הצביעו בעד חבירה לקואליציה, 279 הצביעו נגד

קנצלרית גרמניה, אנגלה מרקל / צילום: שאטרסטוק, א.ס.א.פ קריאייטיב
קנצלרית גרמניה, אנגלה מרקל / צילום: שאטרסטוק, א.ס.א.פ קריאייטיב

אחרי שעות של דיונים ולאחר הפצרות ראשי המפלגה ואיום ב"כאוס פוליטי", הצביעו היום רוב נציגי המפלגה הסוציאל-דמוקרטית בעד שיחות רשמיות על הקמת קואליציה רחבה עם מפלגתה של אנגלה מרקל, בהחלטה שסוללת את דרכה של הקאנצלרית לכהונה רביעית בתפקיד. ההחלטה התקבלה בקונגרס מיוחד של המפלגה בבון, שכונס כדי לאשר את פתיחת השיחות על בסיס קווי היסוד אליהם הגיעו ראשי המפלגה במשא ומתן עם מפלגות ה-CDU וה-CSU, בראשותה של מרקל, בשבועות האחרונים.

את ההתנגדות בתוך המפלגה הסוציאל-דמוקרטית (SPD) הוביל פוליטיקאי צעיר בשם קווין קינרט (28), העומד בראש אגף הצעירים של המפלגה. הוא ועמיתיו פעלו בנחישות בשבועות האחרונים - מאז הודיע ראש המפלגה מרטין שולץ (62) כי הוא נעתר לבקשת נשיא גרמניה לבחון אפשרות לקואליציה רחבה נוספת - לטרפד חבירה למרקל. התמיכה לה זכה מצביעה על כך שרבים במפלגה חוששים מחזרה לקואליציה הרחבה, שנחשבת לאחת הסיבות לירידת כוחה של המפלגה, שקיבלה רק 20.5% מקולות הבוחרים בבחירות האחרונות, שהתקיימו ב-24 בספטמבר 2017.

"זהו רגע מפתח בהיסטוריה של המפלגה שלנו, כל אירופה מסתכלת עלינו" אמר ב-17:15 (שעון ישראל) מרטין שולץ, ראש המפלגה הסוציאל-דמוקרטית, דקות לפני שהתקיימה ההצבעה המכרעת. שולץ, שמוקדם יותר נאם במשך שעה, הפציר ב-645 הנציגים הנוכחים (ביחד עם מועצת המפלגה) להצביע בעד הליכה לשיחות רשמיות על הקמת קואליציה רחבה. כמה דקות לאחר מכן, מכיוון שלא ניתן היה להתרשם באופן מדויק במי תומכים הנוכחים, ביקש הייקו מאס, שר המשפטים שניהל את ההצבעה, לבצע ספירה ידנית. התוצאה: 362 מהנוכחים הצביעו בעד חבירה לקואליציה, 279 הצביעו נגד, 1 נמנע.

כעת צפויות להתחיל השיחות הרשמיות על הקמת הממשלה, שיכללו ניסיון ל"שיפור עמדות" מסוים של הסוציאל-דמוקרטים בתחום הוזלת ביטוחי הבריאות, העסקת עובדים זמניים כקבועים והקלה על איחוד משפחות של מי שקיבלו מעמד פליט. לפי מסמכים פנימיים עליהם דווח בימים האחרונים בתקשורת הגרמנית, שולץ צפוי להתמנות לשר החוץ של גרמניה. הורסט זיהופר, ראש מפלגת האחות הבווארית CSU , צפוי להתמנות לשר העבודה והרווחה, בעוד תומס דה-מזייר ואורסולה ואן-דר-לאיין, שניהם מה- CDU , צפויים להישאר במשרדי הפנים והביטחון, בהתאמה. בראיון קודם אמרה מרקל כי בכוונתה להקים את הממשלה עד חג הפסחא, החל השנה ב-1 באפריל.