העתיד כבר כאן: אמזון פתחה חנות נוחות נטולת קופאיות

אחד האתגרים שעמם הייתה הטכנולוגיה צריכה להתמודד היה לזהות את ההבדל בין מוצרים שדומים זה לזה - למשל מכלי יוגורט בטעם וניל ומכלי יוגורט רגיל

אמזון גו / צילום: שאטרסטוק
אמזון גו / צילום: שאטרסטוק

באיחור של כשנה מהמועד המתוכנן, תפתח היום (ב') אמזון  לציבור הרחב חנות נוחות ראשונה נטולת קופאיות. חנות אמזון גו (Amazon Go) הראשונה ממוקמת בסיאטל, שבה שוכנים משרדיה הראשיים העיקריים של החברה. החנות משתמשת בטכנולוגיית ראייה ממוחשבת ובאלגוריתמי למידה חישובית כדי לעקוב אחר הקונים ולגבות מהם את התשלום בגין המוצרים שבחרו. לפיכך אין צורך בדלפקי קופה.

בראיון שהעניק בשבוע שעבר דיליפ קומר, סגן נשיא לטכנולוגיה באמזון גו ואמזון בוקס, הוא סיפר כי ניסויים שנערכו עם העובדים הכשירו את הטכנולוגיה לפעילות בחנות. ניסוי זה בוצע במסגרת מאמציה הרחבים של החברה להמציא מחדש את האופן שבו עורכים הצרכנים קניות.

קומר סירב לומר אם אמזון תרחיב את קונספט גו, אך ציין כי החברה פיתחה את הטכנולוגיה לקנה-המידה הנדרש. בדצמבר 2016 הכריזה אמזון בתרועת חצוצרות על חנות גו החדשה והודיעה כי החנות תיפתח לציבור בראשית 2017. אך הפתיחה נדחתה מכיוון שהשליטה בטכנולוגיה הייתה קשה יותר מהמצופה, וצצו תקלות כשמספר רב מדי של אנשים שהו בחנות או נעו במהירות רבה מדי, כפי שדיווח "וול סטריט ג'ורנל" במארס 2017.

אמזון לא הסבירה את סיבת העיכוב באותה העת

לדברי קומר, למרות שהחנות היתה אמורה להיפתח לציבור במהירות רבה כדי שתעבורת הקונים תגדל לממדים הנדרשים לביצוע ניסויים, החליטה אמזון שיש לה מספיק עובדים להכשרת המערכת.

הכשרה זו סייעה לטכנולוגיית אמזון גו לזהות עצמים ביעילות רבה יותר ולעקוב אחר מהירות התנועה ודפוסי התנועה של הקונים - מטלות שאותן תיאר קומר כמאתגרות במיוחד כשמדובר בקהל אנשים. חלק מהאנשים "נעים בדרכים מאוד בלתי צפויות", אמר קומר. "אתה כל הזמן מתכופף. אתה בוחן פריטים. אתה לוקח פריטים".

לקוח יוצא מחנות אמזון גו בסיאטל / צילום: Jeffrey Dastin, רויטרס
 לקוח יוצא מחנות אמזון גו בסיאטל / צילום: Jeffrey Dastin, רויטרס

ניסוי גו מראה כיצד מנסה אמזון לחולל טרנספורמציה באופן הקנייה בחנויות פיזיות, לאחר עשרות שנים שבהן תפקדה כפורצת דרך בתחום הקניות המקוונות. מ-2015 השיקה החברה יותר מתריסר חנויות אמזון בוקס, שמעודדות את הלקוחות לשלוף את הסמארטפונים שלהם כדי לסרוק את כריכות הספרים במטרה לגלות את המחיר.

באוגוסט השלימה אמזון עסקה בת 13.5 מיליארד דולר לרכישת רשת חנויות המכולת הול פודס (Whole Foods), שהגדילה בין-לילה את מספר החנויות הפיזיות של אמזון ב-470 חנויות פיזיות נוספות.

טכנולוגיית אמזון גו משתמשת במצלמות ברחבי החנות כדי לעקוב אחר הקונים מהרגע שהם נכנסים לחנות, אך אינה מזהה תווי פנים, לדברי קומר. לקוח שנכנס לחנות וסורק את הטלפון שלו, נקלט במערכת כעצם תלת-ממדי. המצלמות מכוונות כלפי המדפים כדי לצפות באינטראקציה של הקונים עם המוצרים.

אחד האתגרים שעמם הייתה הטכנולוגיה צריכה להתמודד היה לזהות את ההבדל בין מוצרים שדומים זה לזה - למשל מכלי יוגורט בטעם וניל ומכלי יוגורט רגיל. מה שסיבך יותר את העניינים הוא שכשהלקוחות לוקחים מוצרים, הידיים שלהם מסתירות בדרך-כלל את אמצעי הזיהוי בתווית.

עדיין יש צורך בכמה עובדים בחנות. לקוחות שקונים משקאות אלכוהוליים, למשל, צריכים להציג תעודה מזהה. מנהלים לשעבר באמזון מעריכים כי יהיה קשה להרחיב את המערכת לקנה-מידה של מעקב אחר אנשים בחנות גדולה יותר, וכי ייקח שנים עד שהמערכת תהיה מסוגלת לפעול בחנות גדולה יותר. עם זאת, הם מציינים כי ביום מן הימים עשויה אמזון לנסות ליישם את הטכנולוגיה באופן רחב יותר בחנויות גו נוספות, ואפילו בחנויות הול פודס.

קומר אמר כי אין כעת שום תוכניות להשיק את הטכנולוגיה בחנויות הול פודס, אך הוסיף כי כל פרויקט צריך להיות בעל פוטנציאל הרחבה. "יש לנו כלל לא כתוב שכל מה שאתה בונה - אתה צריך להיות מסוגל לשנות את קנה-המידה שלו באופן שהוא יכסה הרבה יותר ממה שהיית מצפה אי-פעם", אמר קומר.