למשפחה שלכם מתחיל להימאס לשמוע על המטבע הווירטואלי

חלק ממשקיעי הביטקוין הפכו את העיסוק בו לאובססיבי, עד שהם אינם מסוגלים לדבר על שום דבר אחר, והם מסכנים את מערכות היחסים שלהם

הכניסה לכנס עתיד הביטקוין  / צילום: רויטרס, Lucas Jackson
הכניסה לכנס עתיד הביטקוין / צילום: רויטרס, Lucas Jackson

רפאלה לוקסוק השלימה עם זה שבעלה השקיע בביטקוין 100 דולר למרות שבני הזוג לא יכלו באמת להרשות לעצמם הוצאה שכזאת. היא לא התווכחה כשבעלה עזב מקום עבודה יציב לטובת חברת סטארט-אפ שעוסקת בביטקוין. היא גם זרמה עם התעקשותו לאכול רק במספר קטן מאוד של מסעדות שמקבלות תשלומים במטבע הדיגיטלי.

אך לאחרונה היא מתחה קו כשבעלה התחיל להיכנס למיטה הזוגית יחד עם הטלפון שלו כדי לעקוב אחר מחיר הביטקוין.

"לא היה מנוס מהטלת מגבלה חמורה על השימוש בטלפון סלולרי בחדר המיטות שלנו", אומרת גב' לוקסוק בת ה-29, המתגוררת בברלין.

לביטקוין יש קהל משקיעים אובססיביים ומוטרפים, ולאובססיביים האלה יש בני משפחה וחברים שכבר ממש - אבל ממש - נמאס להם לשמוע על המטבע הווירטואלי.

היו בני משפחה וחברים שאסרו על האובססיביים לדבר על המטבע הדיגיטלי. במקרים קיצוניים התפרקו קשרי ידידות לאחר שמורעלי הביטקוין המשיכו להשתלט על כל שיחה כדי לשבח ולהלל את הביטקוין. יש גם בני משפחה וחברים שעדיין אינם מבינים על מה בכלל מדבר האדם האהוב עליהם.

בנה בן ה-36 של איבון מא משקיע בביטקוין מ-2009, ועד לאחרונה היא חשבה שפרצי הדיבור המתלהמים שלו מתייחסים למשהו שנקרא Big Coin.

"נולדתי ב-1952, וקשה להתעדכן בטכנולוגיה", אומרת גב' מא בת ה-65, המתגוררת בקלוונה שבקולומביה הבריטית. "הוא אמר רק שזה סוג של מטבע שמשמש להשקעות". מא מספרת שהיא עצמה עדיין לא השקיעה במטבע הזה, אך בנה מציין שהוא הקצה חלק ממטבעות הביטקוין שלו כדי לסייע לאמו עם יציאתה לגמלאות.

תנודות עזות

טירוף הביטקוין אינו מראה שום סימני התמתנות, למרות התנודות העזות בשוויו. מתחילת השנה הנוכחית נסק שווי ההמטבע הדיגיטלי מכ-13,400 דולר ל-17,135 דולר, ולאחר מכן צלל ל-10,470 דולר, לדברי אתר המחקר CoinDesk. לפני שנה אחת בלבד הוא נסחר בקרוב ל-1,000 דולר.

האופן שבו נסחר הביטקוין - לאורך כל שעות היממה ומדי יום ביומו, בניגוד לשוק המניות, כאשר המשקיעים יכולים לצפות בכל עסקה ועסקה - רק מחריף את התלהבותם המוטרפת של המשקיעים."זה כמו משחק ווידיאו למבוגרים", אומר ג'סי קצ'ס בן ה-29, עוזר הפקה בברוקלין, שצמוד כל הזמן לטלפון שלו כדי לעקוב ולבצע עסקאות גם בשעות העבודה. "לפעמים אני חייב לקחת נשימה עמוקה ולזוז הצידה. זה יכול לגרום לך התקף לב אם אתה מנהל מעקב צמוד מדי".

בביקורו בבית הוריו לרגל חג המולד, העניק ג'סי קצ'ס לכל אחד מבני משפחתו השקעת ביטקוין קטנה כמתנת חג המולד, והטיף להם בהתלהבות על נפלאות ההשקעה במטבע הווירטואלי. לקח לו חודשים לשכנע את אביו לבצע השקעה זעירה.

"אני לא טוב במחשבים", אומר אביו, ג'ים קצ'ס בן ה-63. "אני צריך שהוא יעשה את זה בשבילי".

ההיצע מוגבל

סך היצע הביטקוין מוגבל ל-21 מיליון מטבעות, אך עד כה נוצרו רק כ-16.8 מיליון מטבעות. המשקיעים אינם חייבים לרכוש מטבע שלם, וביכולתם לבצע שורת השקעות קטנות בהמשכים. רבים ממורעלי הביטקוין מאמינים כי סוג חדש זה של מטבע ישנה ללא הכר את האופן שבו מתבצעות עסקאות, וכתוצאה מכך גם את המערכת הפיננסית כולה. הם מאמינים בביטקוין בהתלהבות ממש כמו בדרך חיים חדשה, והם רוצים שגם אתם תצטרפו לאמונה.

"הביטקוין ימנע מלחמות, יסייע לאנשים שאין להם חשבון בנק, ויחדיר למערכות הפיננסיות את היושרה שנעדרת מהם מאז ומתמיד", אמר דאג סקריבנר בן ה-50 מ-אדינה, מינסוטה.

סקריבנר מספר כי פיתח אובססיה לביטקוין לאחר שרכש את המטבע הראשון שלו ב-2011. הוא עובד בכמה חברות סטארט-אפ שעוסקות בביטקוין. הוא שילם בביטקוין תמורת חלקו בבית הנופש המשפחתי. לאחר ביקורים רבים באחד מבתי הקפה המקומיים, הוא הצליח לשכנע את הבעלים לקבל תשלומים בביטקוין. הוא גם משתמש בביטקוין כדי לשלם לאחייניתו ולאחיינו תמורת עבודות שהם עושים עבורו.

פילוג במשפחה

המטבע הווירטואלי פילג את המשפחה. אחותו של סקריבנר, ננסי הולצר, מסרבת להשקיע בביטקוין. "זאת סתם עוד תוכנית הזויה של דאג", טוענת הולצר, המתגוררת במינסוטה ועובדת כמורה למתמטיקה בכיתה ו'. לטענתה, כשאחיה היה בקולג' הוא גרם לה להפסד של 2,000 דולר כששכנע אותה להשקיע במה שגם היא וגם אחיה מתארים כתרמית פירמידה. לדבריה, לפני שאחיה לקה בשיגעון הביטקוין, הוא היה אחוז שיגעון למתכת הכסף.

בעלה של ננסי הולצר, סקוט, היה פחות ספקני ממנה ורכש קצת ביטקוין. "אני מתעלמת ממה שדאג אומר, אבל סקוט כן מקשיב לו", אומרת ננסי.

בנה בן ה-13 של הולצר, ריאן, אינו בטוח כיצד להתייחס לדבריו של הדוד דאג על הביטקוין, אך ריאן מתאר את המטבע הווירטואלי כ"מגניב", בייחוד כשדאג משלם לו בביטקוין באמצעות יישום סמארטפון עבור עבודות שהוא מבצע עבורו.

מאט לונדקוויסט, פסיכותרפיסט בניו יורק, מספר שהזוגות שמגיעים אליו לייעוץ זוגי מדווחים לאחרונה על ויכוחים בסוגיית הביטקוין. במהלך כמה פגישות טענו בנות זוג מתוסכלות שאינן מצליחות להבין את הטירוף שאחז בבני זוגן.

"הביטקוין מביא אליי סוג שונה של אנשים שמגלים נכונות קטנה יותר לרכבת השדים הרגשית הכרוכה בביצוע השקעות", אומר לונדקוויסט.

כמה לקוחות אף הציעו לו להשקיע בביטקוין, אך הפסיכותרפיסט סירב. "אין לי בעיה להחמיץ את הדבר הגדול הבא", הוא מציין.

הידידות נעלמו

בכמה מקרים יצרה קדחת הביטקוין בעיות במערכות יחסים, ואף הביאה לסיומם. שרה בלינקו מסנטה קרוז, קליפורניה, מספרת כי איבדה בשנים האחרונות שתי ידידות לאחר שניסתה לשכנען להשקיע בביטקוין. האימיילים הלא-פוסקים שלה, וכן הודעות הפייסבוק וההטפות במהלך ארוחות משותפות, הבריחו בסופו של דבר את הידידות.

"מהבחינה החברתית לא הייתי מודעת לעובדה שאני מטרידה אנשים", אומרת בלינקו בת ה-30, שעובדת בחברת סטארט-אפ הפועלת בתחום המטבע הקריפטוגרפי. היא מציינת שכיום היא מרסנת את עצמה. "אף אחד לא אוהב לשמוע כל הזמן על משהו שהוא לא מבין".

בברלין, מספרת הגב' לוקסוק כי הצליחה לגרום לבעלה לחדול לבדוק ללא הרף את מחיר הביטקוין. היא שכנעה אותו להשתמש בתוכנת מעקב ששולחת לו התראות טלפוניות על תנודות חדות במחיר. אך בתחילת דצמבר התגלתה אסטרטגיה זו כחרב פיפיות. הביטקוין רשם חמש תנודות של 1,000 דולר כל אחת בתוך 40 שעות בלבד, וזינק לרמה של יותר מ-16,000 דולר. גב' לוקסוק בעצמה התחילה לבדוק ללא הרף את המחיר, לדברי בעלה.

פיל לוקסוק אינו מרסן את טירוף הביטקוין שלו. הוא מודה שהוא ממשיך לדבר ללא הרף על הביטקוין בפני קהל שבוי בארוחות ערב, באירועים משפחתיים, ובעצם בכל מקום.

"אם מישהו רק נותן לי הזדמנות, אני לוקח אותה בגדול", מספר לוקסוק בן ה-30. אם מישהו שואל, אני עונה ש"זה הולך לשנות את העולם! זה מטורף!".