בנק ישראל: סיום חזק לשנה פושרת בשוק המשכנתאות

כ-5.1 מיליארד שקל ניתנו בדצמבר; מדובר בעלייה של 8% לעומת החודש המקביל ב-2016 ■ ריבית המשכנתאות ממשיכה במגמת הירידה המתונה ■ למדריך משכנתא

שנת 2017, שהייתה פושרת למדי בשוק המשכנתאות, מסתיימת דווקא עם נתונים חזקים. מנתוני בנק ישראל עולה כי בחודש דצמבר ניתנו משכנתאות חדשות בהיקף של קרוב ל-5.1 מיליארד שקל, זאת בעוד ההערכות המוקדמות בבנקים היו שחודש דצמבר יסתיים עם משכנתאות בהיקף של כ-4.5 מיליארד שקל.
חודש דצמבר נחשב באופן מסורתי לחודש חזק בענף, אך גם בהשוואה לנתוני דצמבר אשתקד, מדובר בעלייה של כ-8% לעומת משכנתאות בהיקף של 4.7 מיליארד שקל שניתנו בדצמבר 2016.

ולמרות הסיום החזק, שנת 2017 מסתמנת כשנה פושרת למדי בשוק המשכנתאות, וזאת על רקע הירידה בכמות עסקאות הנדל"ן. בסה"כ בשנת 2017 ניתנו משכנתאות חדשות בהיקף של 53.4 מיליארד שקל, ירידה של כ-9% לעומת נתוני 2016.

גם מגמת ירידת הריבית נמשכה בחודש דצמבר. כך למשל, לראשונה בשנת 2017 ירדה הריבית השקלית הקבועה הממוצעת מתחת לרף ה-4% ועמדה בממוצע על 3.97% בחודש דצמבר. בסה"כ ירדה ריבית זו בשיעור של 8% אשתקד. גם הריבית הצמודה הקבועה ירדה בשיעור דומה אשתקד ועמדה בדצמבר בממוצע על 3.51% בממוצע. לפי הערכות הירידה בריבית נובעת מירידה בביקושים, וגם מכך שחלק מהבנקים הגדילו חשיפה לתחום המשכנתאות, בעקבות אותה עליית ריביות שנרשמה שנתיים קודם לכן.

ועדיין למרות הירידה בריבית, הריביות לא חזרו לרמה בה הן היו לפני כשנתיים. במערכת הבנקאית טוענים כי עליית הריביות הייתה תיקון של שוק שלא תמחר כראוי את הסיכונים. להערכתם, הריביות ישמרו על יציבות ורמות דומות גם במהלך 2018.