"לא אתפלא אם שוויה של פתאל יקוצץ לפחות מ-4 מיליארד ש'"

"שוק ההון מאוד חשדן", אומר גורם בשוק בקשר להנפקת רשמת המלונות, "יש כאן משחק פסיכולוגי של החתמים" ■ החברה רוצה לגייס כ-400 מיליון שקל לפי שווי יומרני של 4-4.5 מיליארד שקל

דוד פתאל / צילום: אלון רון
דוד פתאל / צילום: אלון רון

המהלך להנפקת רשת מלונות פתאל בתל אביב יצא אתמול לדרך, עם פרסום טיוטת התשקיף של החברה. כעת תצא הנהלת החברה, בראשות הבעלים (המכהן גם בתפקיד יו"ר ומנכ"ל), דוד פתאל, ל"רוד שואו" - סבב פגישות ומצגות עם משקיעים מוסדיים וגורמים אחרים בשוק ההון - במטרה לגייס במהלך השבועיים הראשונים של פברואר סכום של כ-400 מיליון שקל לפי שווי של 4-4.5 מיליארד שקל "לפני הכסף".

עם זאת, על פי הערכות בשוק, לפתאל לא יהיה פשוט לבצע את ההנפקה לפי השווי היומרני. "לא ראיתי הנפקה אחת בשוק ההון הישראלי בשנים האחרונות שבוצעה בשווי עליו דובר בתחילת הדרך. יש כאן משחק פסיכולוגי שהחתמים בארץ משחקים על בסיס קבוע, כשהם משאירים עוד לפני הרוד שואו טווח התאמה מסוים למטה. על אחת כמה וכמה כיום, כשכל החתמים בשוק יודעים שמאוד לא קל לבצע הנפקות אקוויטי מבלי לבצע הנחה מסוימת למשתתפים בהנפקה", כך אומר בשיחה עם "גלובס" גורם בכיר באחד מבתי ההשקעות הגדולים. לדבריו, "לא אתפלא אם בסופו של דבר יהיה קיצוץ והשווי של החברה בהנפקה יעמוד על פחות מ-4 מיליארד שקל".

זינוק בהכנסות בשנה שעברה

מהתשקיף שפרסמה אתמול פתאל עולה כי את תשעת החודשים הראשונים של 2017 סיימה החברה עם עלייה של 30% בהכנסות לעומת התקופה המקבילה ב-2016, לסכום של כ-1.8 מיליארד שקל. הרווח התפעולי התזרימי (EBITDA) בתשעה החודשים הראשונים של 2017 גדל בכ-18% לרמה של 368 מיליון שקל ובשנה כולה הוא צפוי להסתכם בכ-500 מיליון שקל, כך שההנפקה צפויה להתבצע לפי מכפיל EBITDA של 8-9.

אם מסתכלים על מכפילי ההכנסות והרווחים של ישורטל ומלונות דן שנסחרות בבורסה, אז שווי נגזר של 4 מיליארד שקל לפתאל נראה בטווח הסביר.

"לגבי השווי של ישרוטל ומלונות דן, צריך לזכור שמדובר במניות בעלות סחירות מאוד נמוכה, עם החזקות מאוד גבוהות של בעלי עניין, כך שקשה לדעת אם השווי הבורסאי שלהן באמת משקף את השווי הכלכלי האמיתי. כשאנחנו נבצע אנליזה והשוואה של פתאל לחברות אחרות, אז נשווה אותה לחברות מלונאות שנסחרות בחו"ל, מכיוון שעיקר הפעילות שלהם היא באירופה".

לצד הגאות האדירה בשוק הנפקות האג"ח בת"א, הנפקות האקוויטי הן עדיין עניין בעייתי. למרות ההתעוררות בשוק הראשוני ב-2017, הפסדים שהסבו חלק מההנפקות למשתתפים בחודשים האחרונים של השנה שעברה גרמו לחיתוך חד במחירי הנפקות ה-IPO של רשת מועדוני הכושר הולמס פלייס וחברת הבנייה קבוצת אחים יעקובי, ובהן אף בוטלו הצעות מכר מתוכננות על-ידי בעלי השליטה.

"השוק מאוד חשדן כיום", אומר הבכיר מבית ההשקעות. "צריך לזכור גם שפתאל מבקשת להנפיק רק 10% מההון. אמנם מדובר בהנפקה גדולה יחסית, כי שווי החברה עומד על כ-4 מיליארד שקל, כך שמדובר בגיוס של כמה מאות מיליוני שקלים, אבל כאחוז מההון מדובר בנתח קטן מהחברה. כך שבדומה לישרוטל ולמלונות דן, כנראה גם בפתאל הסחירות תהיה נמוכה בחודשים שלאחר ההנפקה. יכול להיות אגב שהמפיצים בהנפקה הבינו שהשוק יתקשה לעכל הנפקה בסדר גודל גבוה יותר, כך שהוחלט לבסוף ללכת בשלב זה על נתח נמוך מההון. אולי בהמשך הם יחליטו לעשות הנפקה נוספת ולהגדיל את שווי החזקות הציבור ל-30% למשל ואז הסחירות תגדל והמניה תצורף למדדי הבורסה המובילים".