מיני-מבחן: אאודי RS5 - הגלימה של סופרמן

ה-RS5 מציעה ביצועים אקזוטיים במעטפת שלא תקשה גם על נהג ממוצע

לכל עיתונאי רכב יש כביש מבחן סודי משלו, שאת מיקומו הוא שומר מכל משמר. לא (רק) בגלל נטיות אנטי-חברתיות, אלא בשל העובדה שבעידן הרשתות החברתיות אין סודות. אתה מסגיר את המיקום ולמחרת המקום שורץ מכוניות קטנות עם מפלטים גדולים בליווי ילדים עם מצלמות. הכביש הסודי "שלנו" נמצא באזור הררי ומיוער אי-שם בצפון הארץ, ולמעט כמה אופנוענים שמגיעים אליו כדי לשייף את רגליות הצד, הוא די נטוש בסופי שבוע. יש בו אספלט באיכות סבירה ורצף של פניות מכל סוג, גודל ושיפוע - מעין מסלול מרוצים טבעי. די בשניים-שלושה מעברים עליו כדי לדעת באיזו שלדה הושקעה הנדסה רצינית ואיזה יצרן חתך פינות. מכיוון, שכמעט אין בו שולי בטיחות, נהיגה בו מאמצת ומתישה את הנהג פיזית ומנטלית כמו ביקור בחדר כושר.

אבל לא באאודי RS5 החדשה. בילנו איתה בו כמה שעות מענגות של פניות וכוחות ג'י, אבל יצאנו ממנה כמו מטיול של שבת בחיק הטבע. זו המהות של של המכונית הזו: היכולת לנטרל את המאמץ הפיזי הכרוך בנהיגה אגרסיבית. אין כאן זנב סורר, היגוי עצבני או תחושה של "הליכה על הקצה" נוסח פורשה או ב.מ.וו M4.

מאחורי הקלעים פועלת בכל רגע נתון אחת המערכות האלקטרו-מכאניות המורכבות ביותר בעולם הרכב, עם שלל דיפרנציאלים, חיישנים וכוח מיחשוב של מטוס נוסעים טיפוסי. כל גלגל מקבל את מידת הכוח הנכונה בזמן הנכון, בתיאום עם ההיגוי ופני הכביש, כל סימן להחלקה מנוטרל מבעוד מועד וכל כוח סוס וקג"מ של מומנט מתועלים ביעילות לדחף ולמשיכה.

וכוחות סוס וקג"מים יש בשפע, בלי עין הרע. אמנם יש מי שיצטער על החלפת מנוע ה-V8 הבריון של הדגם היוצא ב-V6 טווין-טורבו חדש וצנוע של 2.9 ליטר, אבל את מה שהאח הקטן מפסיד בנפח הוא מחזיר בטכנולוגיה. המנוע החדש פותח בסיוע החברה האחות פורשה, שאף עושה שימוש בנגזרות שלו. ב-RS5 הוא מייצר 444 כ"ס ומומנט של 60 קג"מ מסל"ד נמוך.

הוסיפו לכך הפחתה של עשרות קילוגרמים במשקל ואת מערכת הקוואטרו המהוללת, וקיבלתם רכב שחוצה מטה בעשירית שנייה סמלית אחת את הרף הפסיכולוגי-שיווקי של 4 שניות מאפס ל-100 קמ"ש. ואם תסמנו את התיבה הנכונה בדף האופציות, אאודי גם תסיר את מגבלת המהירות מהמחשב ותאפשר לכם להגיע ל-285 קמ"ש או לבית הכלא, מה שיבוא קודם.

כמקובל, מחשב המנוע כולל שלל אופציות תכנות ספורטיביות, אבל גם במצב "הנורמלי" שלו אין שום דבר נורמלי. כל לחיצה בריאה מורידה שניים שלושה הילוכים ומטיסה את המכונית לעבר האופק. אנחנו מנועים מלהזכיר מהירויות בישראל, אבל על פי מקורות זרים, המכונית ממשיכה להאיץ בברוטליות גם ממהירויות כפולות מהמהירות החוקיות אצלנו. האלמנט היחיד, שעורר בנו געגוע ל-V8 הוא הצליל. אמנם גם המנוע ה"קטן" מפיק את שלל הנהמות והנביחות שטיפוסיות לז'אנר, אבל קשה להתחרות בצליל הבאס הדומיננטי של שמונה צילינדרים.

אבל זה צד אחד באישיותה של ה-RS5. אנשי אאודי תכננו אותה לשמש גם בתור "Trophy", מכונית יוקרתית ומפנקת שאנשים מבוססים (מאוד) קונים לעצמם כדי להקל עליהם לעבור את משבר גיל ה-40, 50 או 60. גם באגף הזה לא חסר כלום. המתלים המתכווננים מנטרלים היטב מהמורות עירוניות ישראליות שחלק מהמתחרות היו מתרסקות עליהן. תא הנוסעים של הקופה מרווח דיו לארבעה מבוגרים פלוס מרחב ראש סביר מאחור. איכות הייצור והחומרים מרהיבה והאבזור התקני ממחיש כמה מפנקות יכולות להיות המכוניות של אאודי אם המשווקים שלהן רק משתחררים מהגישה הקמצנית המוכרת של "הכל אופציה בתשלום" (ע"ע RS3).

כל העסק ארוז בעיצוב ספורט-אלגנט, עם הרבה שרירים. תחשבו על שוורצנגר בחליפה של ארמאני. התענוג עולה בישראל 735 אלף שקלים, בקרבה של אחוזים בודדים לב.מ.וו M4 ומרצדס C63AMG. בחבורה הזו, ה-RS5 היא אולי המכונית הנגישה ביותר מבחינה דינמית, כזו שתהפוך כל נהג ממוצע לסופרמן עם מעט מאוד מאמץ. רק אל תשכחו לנחות מדי פעם.

* הכותב היה אורח חברת ג'יפ בפורטוגל