"שולץ יוריד מטבע שומנים - ויריץ אותה למרחקים ארוכים"

להערכת אנליסט הפארמה והביומד של אי.בי.אי, סטיבן טפר, התרופות הייחודיות של טבע למיגרנה ובעיות תנועה יניבו הכנסות של 4 מיליארד דולר בשיא ויפצו על קצב השחיקה בקופקסון

מנכ"ל טבע  , קאר שולץ, "ניגש לטבע במטרה חדה וברורה להבריא את החברה, להוריד ממנה את השומנים ולהריץ אותה למרחקים ארוכים". זוהי ההתרשמות של סטיבן טפר, אנליסט הפארמה והביומד של אי.בי.אי בית השקעות, לאחר פגישה שערך עם שולץ בימים האחרונים.

להערכת טפר, "התוכניות של שולץ ישרתו את בעלי החוב לטווח הקצר-בינוני ואת בעלי המניות לטווח הארוך", אך עם זאת הוא מדגיש שהפחתת החוב תשרת בעקיפין את בעלי המניות גם בטווח הקצר. בעקבות הפגישה עם שולץ, באי.בי.אי מעלים את מחיר היעד למניית טבע ב-4 דולר ל-25 דולר, כ-17% מעל מחיר השוק. ההמלצה נשארה ללא שינוי, "תשואת יתר".

"במהלך השנים טבע ביצעה רכישות רבות והוציאה מהן את הסינרגיות הברורות, אך השאירה מבנה ארגוני לא יעיל עם הרבה שומנים", הוא כותב. "הדוגמה הבולטת לכך הינה הכמות והניצולת של מפעלי הייצור. להערכת המנכ"ל, לטבע 80 מפעלים שרובם פועלים בתפוקת חסר משמעותית, כך שניתן להסתפק ב-15-20 מפעלים מבלי לפגוע באופן משמעותי בהיקף הייצור של החברה".

"הקונספציה מהעבר קרסה"

לדברי טפר, טבע עוברת מאסטרטגיה של צמיחה בנתח השוק לצמיחה ברווחיות. תוכנית ההתייעלות, שתצמצם את בסיס ההוצאות ב-3 מיליארד דולר תוך שנתיים, צפויה להערכתו "לייצב את המצב, תוך צמצום בהכנסות שאינן תורמות לרווחיות". כך למשל בתחום הגנרי צפוי בטווח הקצר ויתור בשורת ההכנסות בתמורה לשיפור ברווחיות. "הקונספציה שהייתה בעבר, שאם טבע תהיה יותר גדולה, היא תוכל להתמודד טוב יותר מול הקניינים הגדולים, קרסה לנגד עינינו, שכן הקנייה היא פר מוצר בודד ולא סל של מוצרים ומבחינה זאת אין יתרון לגודל ולהיקף של סל המוצרים", כותב טפר.

להערכתו, בשוק הגנרי בארה"ב צפויה רגיעה - התמתנות בקצב שחיקת המחירים והגברה בקצב האישורים לגנריקה מורכבת. "לאחר שלב ההתייצבות, הפעילות הגנרית של טבע תהיה ממוקדת במוצרים בדרגת מורכבות בינונית וגבוהה, ופחות במוצרים הפשוטים", מציין טפר.

בתחום התרופות הייחודיות, מנועי הצמיחה של טבע בטווח הבינוני הם התרופות לטיפול במיגרנה (fremanezumab), עם מכירות מ-2019 בהנחה שהמוצר יאושר, ובבעיות תנועה (אוסטדו) עם מכירות במהלך 2018. בנוגע לקופקסון, תרופת הדגל שכבר נתקלת בתחרות גנרית, מציין טפר כי "להערכתנו הקופקסון ימשיך להיות תרופה משמעותית בשנים הקרובות, למרות שההכנסות יהיו צנועות יותר. אנו סבורים כי בתוך 3-2 שנים קצב הצמיחה בשתי התרופות הייחודיות החדשות צפוי להאפיל על קצב השחיקה בקופקסון". לדבריו, פוטנציאל המכירות של שני המוצרים יחד מגיע בשיא ל-4 מיליארד דולר.

מעבר לכך כותב טפר כי שולץ ממוקד בהפקת מקסימום מזומנים ב-4 השנים הקרובות, לצורך הקטנת החוב הכבד. "המנכ"ל חזר והדגיש שהוא לא מתכוון לגייס הון במניות, מה שצפוי להגביל משמעותית את הגמישות הפיננסית שלו. מנגד, כיוון שהמנכ"ל גם החליט שהוא לא מבצע שום רכישה או עסקה אחרת משמעותית בתקופה הנראית לעין, הוא כנראה לא רואה צורך בגמישות הפיננסית", כותב טפר. "מבחינתו, בטווח הארוך צמצום החוב הוא הדרך הטובה ביותר לייצר גמישות פיננסית כדי לאפשר האצת הצמיחה העתידית, בעוד חמש שנים והלאה".

טבע  נסחרת בניו יורק ובת"א בשווי 21.7 מיליארד דולר, אחרי עלייה של 91% במניה מאז כניסת שולץ לתפקיד המנכ"ל, אך ירידה של 36% בשנה החולפת.