תחנת הכוח של באר טוביה יוצאת לדרך

היום הושלמה חתימת הסכם מימון עם דויטשה בנק ובנק הפועלים בהיקף של כ-1.6 מיליארד שקל לפרויקט ■ התחנה עתידה להתחיל לפעול כבר במחצית השנייה של 2020

תחנת כוח / צילום: שאטרסטוק
תחנת כוח / צילום: שאטרסטוק

לאחר כמעט 11 שנים של עיכובים, תחנת הכוח IPM באר טוביה יוצאת לדרך. היום הושלמה חתימת הסכם מימון עם דויטשה בנק ובנק הפועלים, בהיקף של כ-1.6 מיליארד שקל לפרויקט הקמת תחנת הכוח הפרטית של החברה בבאר טוביה בהספק של 450 מגה וואט, שעלות הקמתו מוערכת בכ-2 מיליארד שקל.

הרישיון להקמת התחנה ניתן לראשונה עוד ב-2007, אך התעכב במשך שנים בין היתר בשל חילופי בעלים, כאשר נגד אחד מהם, ננקשווילי, הוגש כתב אישום והוא נדרש לצאת אחזקותיו בתחנה.

תחנת הכוח IPM תופעל על בסיס גז שיירכש ממאגר לוויתן ומאגר תמר, בהתאם למתווה הגז, כאשר התחנה עתידה להתחיל לפעול כבר במחצית השנייה של 2020. הסכם המימון נחתם בהתאם לרגולציה החדשה במשק החשמל שהוביל שר האנרגיה והתשתיות, יובל שטייניץ, יחד עם יו"ר רשות החשמל, אסף אילת.

תחנת הכוח, אשר תוקם ותופעל על ידי חברת סימנס, צפויה לספק כ-3.5% מצריכת החשמל בישראל ולייצר ביעילות של כ-60% שהיא הגבוהה ביותר מבין תחנות הכוח בישראל, ובכך לתרום הן לשיפור איכות הסביבה והן במתן מענה לגידול הצפוי בשנים הקרובות בשימוש בחשמל. מרבית תפוקת התחנה (85%) תימכר לרשת החשמל הארצית והיתרה תימכר ישירות לצרכנים פרטיים גדולים.

חברת טריפל-מ היא בעלת השליטה בחברת IPM ובין בעלי מניותיה נמצאים גלובל פאוור, קרן נוי, לאומי פרטנרס, חברת אקסטרא וחברת ק.ד. תשתיות. הבעלות בתחנת הכוח היא (במישרין ובעקיפין): גלובלפאוור (אהוד בן ש"ך וניסן כספי) - 26%; מוטי בן משה- 12%; קרן יסודות בבעלות יצחק מירילשווילי - 12%; קרן נוי - 9%; לאומי פרטנרס - 9%; מוטי פרידמן - 8%; משה טרי - 8%; איי.פי.אם3000 (קבוצת המייסדים) - 16%.

דויטשה בנק הוביל את הסכם המימון יחד עם קונסורציום בינלאומי שכלל את קרדיט סוויס, KFW ובנקים אירופאיים נוספים. בנק הפועלים הוביל את ההסכם יחד עם קונסורציום שכלל את הפניקס, מגדל והבנק הבינלאומי.

משרד עו"ד גורניצקי ושות' ייצג את IPM בגיבוש ההסכם, בעוד שמשרד עו"ד הרצוג פוקס נאמן ושות' ייצג את בנק הפועלים ודויטשה בנק.

לדברי אסף ויטמן, מנכ"ל IPM, "הפרויקט, שנוסד לפני כ-13 שנה, נחשב לאחד מהפרויקטים הגדולים והמורכבים שנעשו בשנים האחרונות במדינת ישראל. הסגירה הפיננסית היא אבן הדרך המרכזית בפרויקט ואנו גאים להתחיל בבניית התחנה כבר בחודשים הקרובים יחד עם חברת סימנס, ולהצטרף לתחרות במשק החשמל".

לדברי אהוד בן ש"ך, יו"ר דירקטוריון IPM , "הסכם זה הינו צעד חשוב בהתפתחותה של IPM כתחנת הכוח היעילה בישראל, ואנו מאמינים שהצטרפותנו לתחרות במשק החשמל תהווה בשורה של ממש, שתאפשר למפעלים להוזיל את עלויות האנרגיה באופן משמעותי בשוק הישראלי ולפתח את משק הגז הטבעי. השנה האחרונה היתה מאתגרת והצלחנו בשיתוף פעולה בין כל השותפים להגיע לצומת חשובה זו".