ביקורת בשוק ההון על הבחירה של בזק בדלויט

בעקבות החשיפה ב"גלובס": גורמים בשוק ההון טוענים כי לדלויט יש מסורת עבודה עם בזק, ומותחים ביקורת על כך שלא קבלו מנדט לבקר את עבודת הדירקטוריון ונושאי המשרה ■ בבזק דוחים את הטענות

שאול אלוביץ' - היסטוריה ארוכה של קשרים מהעבר / צילום ארכיון: יוסי כהן
שאול אלוביץ' - היסטוריה ארוכה של קשרים מהעבר / צילום ארכיון: יוסי כהן

ההחלטה של בזק למנות את משרד דלויט (לשעבר ברייטמן) לביצוע עבודה בנושא הממשל התאגידי בבזק, מעוררת ביקורת בקרב גורמים בשוק ההון. שם טוענים שהמנדט שקבלה דלויט אינו מספק לאור הכשלים שהתגלו בבזק במסגרת החקירות של הרשות לניירות ערך. בנוסף נטען כי לדלויט ולבזק, וכן לבעל השליטה שאול אלוביץ', יש היסטוריה ארוכה של קשרים מהעבר ולכן היה ראוי לבחור גוף מקצועי אחר בלתי תלוי.

בעקבות הפרסום ב"גלובס" אתמול על ההחלטה של בזק למנות את משרד דלויט לצורך הפקת לקחים ושיפור הממשל התאגידי בקבוצה, טוענים גורמים בשוק ההון שמוטב היה שבזק תבחר גורמים בלתי תלויים שאין להם קשרים עם בזק. לראיה מנו את העובדה שדלויט עשתה מספר עבודות עבור בזק בשנים האחרונות, בין היתר גם בנושא הממשל התאגידי, שהיא עובדת כגוף ייעוץ עבור פלאפון, והם משמשים כרו"ח מבקר של החברות אנלייט וסאטקום מקבוצת יורוקום.

הטענה היותר מהותית היא לגבי המעורבות של מבקר הפנים של בזק, ליאור סגל, כמי שמרכז את העבודה, ואת העובדה שדלויט לא עושה עבודת ביקורת על הדירקטוריון ועל נושאי משרה, לאור ממצאי חקירת הרשות לניירות ערך. כלפי סגל הושמעו טענות על כך שלא גילה נחישות לבצע ביקורות סביב עסקאות בעלי העניין נשוא החקירה. סגל אמור לקבל את הסמכות לפתוח בבדיקה מועדת הביקורת של הדירקטוריון לבדוק והוא לא קיבל.

בזק מבצעת בדיקה פנימית באמצעות דלויט שמטרתה חיזוק הממשל התאגידי - נושא שבו החברה נצלבת בעיקר על-ידי המשקיעים הזרים. הבדיקה מתבצעת ברמת הקבוצה, כשהחברות הנבדקות הן בזק, פלאפון, yes ובזק בינלאומי. את הבדיקה, שהחלה לפני כחודש, ואושרה בדירקטוריון החברה, מרכז מבקר החברה, ליאור סגל, יחד עם דלויט.

על-פי החלטת דירקטוריון בזק, הבדיקה כוללת תחומי ניהול הסיכונים בחברות הקבוצה, האכיפה, ציות וביקורת פנימית. הבדיקה כבר יצאה לדרך והיא נמצאת בעיצומה, כשהמנכ"לים של החברות הנבדקות מודעות לה ולהיקף הנרחב אותה היא בודקת. 

גורמים מקורבים מציינים שהבחירה בדלויט נעשתה לאחר שנבחנו שישה גופים מקבילים שהגישו הצעות, וכי המוניטין של גוף כמו דלויט והיכרות וניסיון שיש לראש צוות הבדיקה, הם אלו שהכריעו את הכף לטובת דלויט. לגבי סגל טוענים אותם גורמים שהוא משמש כמרכז העבודה שכן היא כוללת עבודה גם מול החברות בנות.

מבזק נמסר בתגובה: "הבחירה בחברת דלויט בריטמן אלמגור שתלווה את בזק בתהליך האמור נעשתה בתהליך מסודר ומטעמים מקצועיים בלבד, וכל טענה אחרת משוללת כל יסוד. מעבר לכך, מבקר החברה נבחר להוביל את התהליך המדובר באופן המקצועי ביותר ובהתאם לתחומי אחריותו. מיותר לציין כי דירקטוריון בזק מביע אמון מלא במבקר החברה ובעבודתו".