משלושה יוצא אחד: כל ההצעות לרכישת יורוקום

אלשטיין מציע תשלום של מעל מיליארד שקל במזומן, סיידוף 350 מיליון שקל באופן מיידי, והאחים נוימן מוכנים לפרוע את החוב של הקונסורציום ביורוקום נדל"ן ■ כל השלושה מציעים כי חוב של 450 מיליון שקל ייפרע רק על בסיס אפסייד עתידי

אדוארדו אלשטיין / צילום: איל יצהר
אדוארדו אלשטיין / צילום: איל יצהר

לקראת אסיפת הנושים של קבוצת יורוקום התפרסמו היום ההצעות של שלושת המתמודדים המרכזיים: נתי סיידוף, שמקיים מזה זמן שיחות עם הבנקים; קבוצת אי.די.בי שגיששה בתקופה האחרונה והגישה היום הצעה רשמית, ושחקן חדש - האחים צחי וחן נוימן הבעלים של קבוצת אלון.

מההצעה של אי.די.בי, שבשליטת אדוארדו אלשטיין, עולה כי הוא מוכן לשים 1.07 מיליארד שקל במזומן - רכיב המזומן הגבוה ביותר מבין ההצעות. אלשטיין מציע בשלב ראשון לרכוש 37.5% מפרויקט מידטאון ו-15.3% מחברת אנלייט בתמורה ל-300 מיליון שקל. רכישת מדיטאון תביא לפירעון רוב החוב לנושי יורוקום נדל"ן. לפי ההצעה, יתרת החוב של הקונסורציום ביורוקום נדל"ן העומד על 80 מיליון שקל יידחה לפירעון בסוף השנה.
בנוסף, אלשטיין מציע רכישת החברות הפרטיות התפעוליות של קבוצת יורוקום, שחלקן סובל כיום מקשיים פיננסים בתמורה ל-75 מיליון שקל. הזרמה שכזו, אמורה לפתור לחברות את בעיית הנזילות.

בשלב השני מציע אלשטיין לשלם 700 מיליון שקל תמורת רכישת יורוקום תקשורת. עסקה זו תבוצע עד חצי שנה לאחר ההסדר ובכפוף לכך שאי.די.בי תמכור את סלקום. יתרת החוב שנותרת ביורוקום תקשורת העומדת על כ-450 מיליון שקל תימחק, כך שליורוקום תקשורת לא יישאר חוב. יחד עם זאת אי.די.בי מציעה מנגנון אפסייד לפיו בכפוף לתשואת הנכסים בעוד 5 שנים, יקבלו הבנקים תשלום נוסף.

לקראת אסיפת הנושים של קבוצת יורוקום, נתי סיידוף הגיש הבוקר מתווה חדש להסדר החוב לקבוצה הנמצאת כיום בשליטת שאול אלוביץ'. כפי שפורסם אתמול ב"גלובס", המתווה כולל פירעון לחוב של הנושים ביורוקום נדל"ן, לצורך שחרור הביטחונות שלהם לטובת הבנקים הנושים ביורוקום תקשורת.
לפי המתווה החדש יפרע סיידוף 75 מיליון שקל מתוך 250 מיליון שקל חוב לקונסורציום הנושים של יורוקום נדל" I, בראשות מזרחי טפחות, ואילו הבנקים ביורוקום תקשורת (דיסקונט, פועלים והבינלאומי) יפרעו למזרחי טפחות את יתרת הסכום העומד על כ-175 מיליון שקל. לבנקים ולסיידוף יוקצו אג"ח במח"מ של 5 שנים ובריבית של 4% הכוללים אפשרות לבצוע פירעון מוקדם ללא קנס. יורוקום תפעל למיחזור החוב הזה, בכדי לפרוע את האג"ח לסיידוף ולבנקים. פירעון החוב לנושים של יורוקום נדל"ן ישחרר ביטחונות בדמות מניות חלל ועודפי פרויקט הנדל"ן מידטאון.

באשר לחוב של כ-1.2 מיליארד שקל ביורוקום תקשורת, סיידוף כאמור מציע תשלום במזומן של 375 מיליון שקל: 350 מיליון שקל באופן מיידי, ו-25 מיליון שקל הנוספים ישולמו שנה לאחר ההסדר. כלומר ביחד עם הפירעון ליורוקום נדל"ן, מביא סיידוף להסדר 450 מיליון שקל במזומן, תמורתם יקבל לידיו את השליטה בבזק ובחברות נוספות. בנוסף אם מניות אינטרנט זהב יעלו באופן משמעותי במהלך השנה שלאחר ההסדר, סיידוף יגדיל את רכיב המזומן ב10-50 מיליון שקל.
בנוסף חוב בסך של 350 מיליון שקל ייפרע לתקופה של 7 שנים לפי לוח סילוקין מפורט. פירעון החוב אמור להגיע בעיקר ממימוש חברת האנרגיה אנלייט. במסגרת ההסדר מתחייב סיידוף לפעול למימוש חברת אנלייט בתוך חצי שנה.

לגבי יתר החוב המוערך בכ-450 מיליון שקל, ההסדר קובע מתווה לגבי פירעונו, אך הפירעון תלוי בשווי הנכסים של קבוצת יורוקום בעוד חמש שנים, ונקבעו שבע מדרגות לפירעון החוב בהתאם לשווי הנכסים. עו"ד אמיר ברטוב ממשרד שמעונוב ושות' מבקש מהנושים להחליט עד מחר אם עקרונות ההסדר מקובלים עליהם. ואז מציע לקיים במשך כשבוע מו"מ על הפרטים, כך שההצבעה על ההסדר תיערך עד ה=7 בפברואר.

כאמור, גם האחים צחי וחן נוימן, בעלי השליטה בקבוצת אלון, הגישו היום הצעה לרכישת קבוצת יורוקום, בעלת השליטה בבזק. ממתווה ההצעה עולה כי היא כוללת רכיב מזומן גבוה יותר מההצעה של נתי סיידוף. האחים נוימן מציעים תשלום של 520 מיליון שקל לנושים של יורוקום תקשורת. בנוסף, הם מוכנים לפרוע את החוב של הקונסורציום ביורוקום נדל"ן בעומד על כ-250 מיליון שקל. פירעון החוב לחברת הנדל"ן ישחרר משעבוד את מניות חלל ועודפי פרויקט מידטאון המשועבדים כיום לקונסרציום ביורוקום נדל"ן שבראשות מזרחי טפחות.

בנוסף האחים מציעים פריסת חוב של 290 מיליון שקל למשך 7 שנים, וכן מנגנון לפירעון חוב נוסף בהתאם לאפסייד בחברה, ובו ישנה אופציה להזרמה נוספת מצידם בגובה של 80 מיליון שקל. האחים נוימן הם כאמור הבעלים של קבוצת אלון הפעילה בתחום הרכב, ההייטק והנדל"ן. באחרונה פורסם כי החברה מתכננת להנפיק את פעילות הנדל"ן שלה בבורסה.