פרקליט המדינה סגר את תיק המסמכים המסווגים של אולמרט

"אולמרט העביר לכאורה חומרים מסווגים לגורמים בלתי מורשים לצורך עבודה על כתיבת ספרו, וזאת בניגוד להנחיות שקיבל מגורמי שב"ס ומגורמי ביטחון, ויצר בכך סכנה לדליפת מידע סודי ביותר" ■ עם זאת, לדברי ניצן, "הבאתי בחשבון שהחומרים המסווגים הועברו ע"י אולמרט אך לגורמים העוסקים בכתיבת ספרו"

אהוד אולמרט / צילום: תמר מצפי
אהוד אולמרט / צילום: תמר מצפי

פרקליט המדינה, עו"ד שי ניצן, הודיע הערב (ג') כי החליט לסגור את תיק המסמכים המסווגים של ראש הממשלה לשעבר, אהוד אולמרט

לפי הודעת פרקליט המדינה: "מן החומרים שנאספו בבדיקה בפרשה עולה כי אולמרט העביר לכאורה חומרים מסווגים לגורמים בלתי מורשים לצורך עבודה על כתיבת ספרו, וזאת בניגוד להנחיות שקיבל מגורמי שב"ס ומגורמי ביטחון, ויצר בכך סכנה לדליפת מידע סודי ביותר". 

עם זאת, לדברי ניצן, "הבאתי בחשבון את העובדה כי החומרים המסווגים הועברו על-ידי אולמרט אך לגורמים העוסקים בכתיבת ספרו, ואולמרט וגורמים מטעמו עמדו בקשר עם הצנזורית הצבאית הראשית בכל הנוגע לפרסום הספר ופעלו ביחס לפרסום לפי הנחיותיה".

עוד נאמר בהחלטה על סגירת התיק כי היועץ המשפטי לממשלה, ד"ר אביחי מנדלבליט, הורה על הקמת צוות בין-משרדי לבחינה מערכתית של כל הנושא של חשיפת מידע סודי ל"סופרי צללים" ולהוצאות ספרים על-ידי ממלאי תפקידים בכירים כחלק מהעבודה על ספריהם.

כמו כן הובא בחשבון שיתוף-הפעולה של אולמרט עם מערכת הביטחון בצעדים שנקטו למניעת הסיכון מחשיפת החומר הסודי וכן של הגורמים הרלוונטיים מהוצאת "ידיעות ספרים", שגם מהם ביקש אולמרט לשתף פעולה למניעת חשש לזליגת המידע הסודי.

תחילת הפרשה ביוני 2017, אז ביצעה המשטרה חיפוש במשרדי הוצאת "ידיעות ספרים", ההוצאה בה אמור ראש הממשלה לשעבר אולמרט להוציא ספר אוטוביוגרפי שכתב בעת שריצה מאסר בגין הרשעתו בשוחד והפרת אמונים. או-אז התברר כי פרקליט המדינה פנה, על דעת היועץ המשפטי לממשלה, למשטרה בבקשה לקיים בדיקה בחשד לביצוע עבירה פלילית על-ידי האסיר אולמרט במהלך שהותו בכלא.

"נמסר כי החשד שנבדק הוא כי אולמרט העביר פרק מתוך ספר שהוא כותב לגורמים בלתי מורשים שונים מחוץ לכלא, בניגוד להוראות חוק העונשין ולאזהרות שניתנו לו בעבר. אי-הקפדה מוחלטת על שמירת סודות אלה, בניגוד להוראות החוק ולכללים שנקבעו על-ידי גורמי הביטחון המוסמכים, מקים חשש לדליפת המידע - דבר שעלול היה לגרום נזק חמור לביטחון המדינה. עוד נמסר כי במסגרת הבדיקה נגבו עדויות מגורמים שונים ונתפסו מסמכים שונים".

בעת שהחלה הבדיקה מסר משרד המשפטים כי "במסגרת הבדיקה בעניין זה ביקשה המשטרה מבית המשפט צו שיאפשר לה לתפוס במשרדי הוצאת הספרים של 'ידיעות אחרונות' חומר הנוגע לספר האמור. בקשה זו הוגשה בעקבות דיון שבו נבחנו פעולות הבדיקה הנדרשות לבירור הדברים. בדיון השתתפו נציגי הפרקליטות, משטרת ישראל ומשרד הביטחון (מלמ"ב). בדיון זה עלה הצורך לתפוס את החומר הרלוונטי כחלק מפעולות הבדיקה, וכן עלתה החשיבות שבתפיסתו, לאור הערכת גורמי הביטחון שהשתתפו בדיון כי קיים חשש שדליפתו עלולה לגרום לנזק ביטחוני חמור".