האם גונן אוסישקין הוא המנכ"ל שיוציא את אל-על מהמשבר?

הוא טייס לשעבר שצמח מתוך המערכת, מוערך ומקושר למקבלי ההחלטות - ובעיקר לחברת הדירקטוריון הדומיננטית, תמי מוזס-בורוביץ' ■ גונן אוסישקין, מנכ"ל אל-על החדש, יצטרך להתמודד עם משבר הטייסים בחברה, הירידה ברווחים ובנתח השוק ובניית אמון מחדש עם הלקוחות

ב-15 בפברואר יקבל גונן אוסישקין (51) את שרביט הניהול של חברת אל-על. מבין השמות שעלו עת נודע על עזיבתו של דוד מימון את תפקיד מנכ"ל החברה, הוזכר אוסישקין ככזה שמכיל את כל התכונות הנדרשות והמתבקשות לאור האתגרים שמולם ניצבת חברת התעופה: הוא טייס לשעבר, מה שיכול לחבר ולגשר במסגרת המו"מ המתנהל מזה חודשים עם טייסי אל-על; הוא מגיע מתוך המערכת; והוא מוערך ומקושר למקבלי ההחלטות, בעיקר לחברת הדירקטוריון הדומיננטית, תמי מוזס-בורוביץ'.

"הוא האדם הנכון במקום הנכון", אומר גורם בענף. "אם יש מישהו שיכול להתמודד עם האתגרים של אל-על - זה הוא. אוסישקין הוא אדם אנליטי ומחושב, כזה שהאנשים שלו הולכים אחריו. הוא פחות אמוציונלי אולי, אבל זוכה להערכה. הוא מסמן לעצמו מטרה ומסתער עליה. יש לו ידע רחב על מה שקורה בעולם התעופה".

"אי-אפשר להשוות את אל-על לאף חברה ישראלית אחרת", אומר גורם אחר בענף. "זו חברה שניצבת בפני אתגרים עסקיים מובהקים שהם בהחלט לא פשוטים. העובדה שאוסישיקין מגיע מתוך המערכת מהווה יתרון גדול. הוא מכיר את עולם התעופה גם בשפה הטכנולוגית. זה אולי נשמע שולי, אבל כשייערך דיון בנושא בטיחות הוא יבין בדיוק את המינוחים, בניגוד למנכ"לים אחרים".

האם אוסישקין יצליח להוביל את החברה למקום טוב יותר? "גלובס" מנתח את מצבה של חברת התעופה ואת האיש שמונה לעמוד בראשה.

סימן את כיסא המנכ"ל?

13 שנה אחרי שהצטרף לאל-על, מונה אוסישקין לפני שנה לסמנכ"ל מסחר וקשרים תעופתיים. זאת, לאחר שעזב את תא הטייס כקצין ראשון בצי ה-747-400 זמן קצר לאחר שהגיע לחברה, והחליט לעבור לתפקידים מנהליים שונים בין היתר כראש אגף תכנון מסחרי, ראש אגף לו"ז ומערכות הפצה וראש אגף ניהול הכנסות. לפני כשנה אף ביקש לפרוש מאל-על, אולם קיבל רמז עבה שישתלם לו להישאר בשורות החברה, והוא אכן נשאר. "הוא הגיע לאן שהגיע בכוחות עצמו", אומר גורם שמעורה בפרטים שמדגיש כי אוסישקין לא סומן מראש כמיועד לתפקיד. "יכול להיות שהוא סימן לעצמו כמטרה את כיסא המנכ"ל, אבל לא הייתה פה יד מכוונת מלמעלה".

מנגד, יש גם מי שהרים גבה על המינוי. "זה נכון שאוסישקין כיהן בשורה של תפקידים בחברה, אבל הוא קפץ די מהר מתפקיד מינהלי לתפקיד ניהולי", אומר לנו גורם בחברה. "חסרים לו הכישורים האישיים, כאלה שיגרמו לכפופים לו ללכת אחריו בהתלהבות. הוא לא האדם הכי נחמד ורגיש, אבל הוא בהחלט ישרת את הדירקטוריון נאמנה. אולי זה מה שחשוב".

אל-על כאמור, ניצבת בפני אתגרים לא פשוטים. את שנת 2017 סיימה חברת התעופה עם נתח שוק של 28% - ירידה של 4% לעומת 2016 וירידה גם אל מול הגידול בתנועת הנוסעים בנתב"ג שעמדה בשנה שחלפה על יותר מ-20 מיליון - עלייה של כ-16.5% ביחס לשנה קודמת. לפי הערכות בענף, נתח השוק של החברה ימשיך לרדת לטובת גידול בחברות הזרות (כיום פועלות 140 חברות תעופה בנתב"ג), כשברקע מרחף גם האיום על פתיחת קווים חדשים ביעדים שאליהם טסה אל-על בבלעדיות, דוגמת הודו ותאילנד.

בנוסף, לאחרונה החליטה רשות ההגבלים העסקיים לדחות את המיזוג בין אל-על (והחברה-הבת סאן דור) לישראייר, בטענה כי הוא ימנע מאל-על לטוס לאילת (דבר שלא עומד ממילא על הפרק); ולאור העובדה שנושא האבטחה של חברות התעופה הישראליות בחו"ל ניתן בלעדית על ידי אל-על, ועולה החשש לדחיקת מתחרים - בפרט של ארקיע. דוח מלא בנושא עדיין לא הועבר לידי החברות, אולם הן מתכוונות לערער על ההחלטה.

בקרוב צפויה החברה לפרסם את הדוח הכספי שלה לרבעון הרביעי, שככל הנראה יציג גם הפעם שחיקה ברווחיות. זאת, בעיקר על רקע מחירי הדס"ל (דלק סילוני) העולים ושער הדולר הנמוך. כך למשל, את הרבעון השלישי סיכמה החברה ברווח של כ-35.3 מיליון דולר (לתשעת החודשים הראשונים של 2017), לעומת רווח של 83 מיליון דולר בתקופה המקבילה ב-2016.

לצד אותם אתגרים שכוללים את מחירי הדלק ושחיקת הדולר אל מול השקל, אוסישקין יצטרך גם למצוא את האיזון הנכון ביחסים החמים שיש לחברהעם סוכני הנסיעות בישראל, זאת לאור השינוי הגלובלי שעובר ענף התיירות והתעופה בכל הנוגע לערוצי ההפצה והמכירה.

חברות התעופה, נציין, נאלצות לכווץ את מחירי הטיסות ומחפשות אפיקי התייעלות, בין היתר, באמצעות שיווק ישיר לנוסעים ודילוג על צינור ההפצה בדמות סוכן הנסיעות. לופטהנזה ובריטיש, למשל, כבר ביטלו את העמלות לסוכני הנסיעות, ואילו אל-על עדיין משלמת עמלות.

עם זאת, סביר להניח שגם למנכ"ל החדש ברור שהערוץ הדיגיטלי חייב לנסוק עם אתר משופר ועם מכירה ישירה. האם זה יבוא על חשבון היחסים שאל-על טיפחה לאורך השנים עם סוכני הנסיעות? "אוסישקין יידע ליצור את האיזון", אומר גורם המעורה בפרטים, שמוסיף כי "החשיבות של הסגמנטציה הדיגיטלית ברורה לו (לאוסישקין - מ.ר.ח) והוא לא מתעלם מכך שעולם התעופה מתארגן מחדש, לרבות ערוצי הפצה. הוא ינקוט בצעדים שהם מתבקשים, גם את זה אומר להיות פחות נחמד לסוכנים. זו מגמה עולמית".

"יחסי האנוש שלו טעונים שיפור"

אוסישקין עלה לארץ מרוסיה כילד והיה נשוי בעבר לסופרת מיכל שלו. משנת 2014 כיהן כממונה על האסטרטגיה, תכנון וארגון (תוא"ר) באל-על, והיה מעורב מאוד בכל מה שקשור לרכישת 16 מטוסי דרימליינר - עסקה שתאפשר לאל-על להצעיר את צי המטוסים הקיים שלה מגיל ממוצע של 18.5 כיום ל-6.5 שנים עד לשנת 2021, ולהציע מוצר שירותי ברמה שתואמת לחברות הבינלאומיות הגדולות. "בכל התהליך הזה הוא קנה את עולמו אצל תמי מוזס-בורוביץ', ושם נסללה לו הדרך לעבוד כמנכ"ל תחתיה", אומר גורם שמקורב לחברה.

לדבריו, "אל-על חוותה משבר לא פשוט וכעת הוא צריך לפעול כדי להחזיר את האמון והאהבה של הציבור שנשחקו. החברה חטפה מכה ועל אוסישקין מוטלת חובת השיקום. יש לה הזדמנות לשנות את כל הנושא של השירות והמכירות. אוסישקין הוא אדם אינטליגנט - והוא יודע את זה. הוא חייב יהיה לבנות סביבו מטה חזק שגם יאפשר לו להתמודד עם אתגר נוסף פנים-ארגוני: לבנות אמון עם העובדים ותחושת אינטרס משותף. אל-על היא חברה מנוכרת וחסר שם פרגון הדדי בין המחלקות השונות".

להוציא האתגרים מבחוץ, אל-על מתמודדת כאמור גם עם סוגיות מבית. מזה חודשים ארוכים שהנהלת החברה מקיימת שיחות עם נציגי הטייסים וההסתדרות בכדי להגיע להסכם תנאי העסקה. הרקע להסכם הוא שינוי בתקנות התעופה העולמיות, ה-FTL, הקובעות הגדרות חדשות לשעות העסקה והמנוחה של הטייסים. לאחרונה מונה עו"ד עמוס גבריאלי כמגשר בין הצדדים, והיו מי שטענו שהמינוי של אוסישקין, טייס לשעבר, נועד כדי לרכך את היחסים בין ההנהלה והטייסים, שהגיעו בשנה שעברה לפסים עכורים במיוחד.

"אני לא חושב שהדירקטוריון בחר בטייס לשם כך", אומר טייס בכיר באל-על. "היו כבר מנכ"לים טייסים שלא השכילו להגיע ליחסים טובים עם הטייסים. השיקול החזק יותר הוא שמדובר במנכ"ל שגדל בחברה ושמכיר היטב את המערכת מבפנים. השאלה היא האם הוא ישכיל לנצל את ההזדמנות שמהווה שעת כושר מצד הטייסים ומצד ההנהלה", אומר אותו טייס ובאותה נשימה מוסיף כי "למרות שבפועל מי שמחליט ומנהל את החברה הם שני אנשים - תמי מוזס ופיני גינזבורג".

"העובדה שגונן מגיע מתוך החברה ושהוא טייס לא משנה לנו", אומר טייס אחר. "השאלה היא האם הוא יבין מה החברה צריכה ולא רק הטייסים. הוא צריך לשמוע ולהבין גם מה הדיילים רוצים ומה צריכים אנשי התחזוקה. הוא ליווה הרבה מנכ"לים וראה מה נכון ומה לא נכון לעשות. זו נקודת פתיחה שתיתן לו הכוונה מעניינת".

עם זאת, לא כולם סבורים שמדובר באדם הנכון: "יכול להיות שיש לאוסישקין הבנה במורכבות של הענף, אבל יחסי האנוש שלו טעונים שיפור", אומר גורם מתוך החברה שגם מספר שיחסיו של אוסישקין עם המנכ"ל הקודם מימון, ידעו עליות ומורדות עם השנים. "אפשר להגיד שלא תמיד היה בסיס של כבוד הדדי ביניהם". לעומת זאת, גורם אחר מתוך החברה אומר כי "אוסישקין מספיק מוכשר כדי להבין שיחסי אנוש הם בסיס לשינוי באווירה שיש בחברה. הוא אוהב את אל-על ומודע למעורבות הרגשית של העובדים למותג. הוא יפשיל שרוולים ויתחיל לעבוד. אוסישיקין נמצא בחברה מספיק זמן כדי להבין שהנהלה חזקה שמקבלת גב מהעובדים תאפשר לחברה לצמוח".