טראמפ נאבק על נשיאותו: מלחמה מרה בין הבית הלבן ל-FBI

נשיא ארה"ב פרסם הערב מסמך שמראה לדעתו כי חקירת התובע המיוחד נגדו מוטה לטובת הדמוקרטים ■ החקירה מתקרבת ללשכה הסגלגלה ולבני משפחתו של הנשיא – וטראמפ משיב מלחמה שערה ■ פרשנות

נשיא ארה"ב, דונלד טראמפ / צילום: שאטרסטוק, א.ס.א.פ קריאייטיב
נשיא ארה"ב, דונלד טראמפ / צילום: שאטרסטוק, א.ס.א.פ קריאייטיב

לאט לאט, אך בעקביות וביסודיות, מתקרב התובע המיוחד רוברט מולר לבני משפחתו של דונלד טראמפ ואפילו לקודש הקודשים - הלשכה הסגלגלה. הלחץ הולך וגובר. טראמפ לא יוכל לחמוק מהזמנתו לתשאול במשרדו של מולר, אירוע שעלול להסתיים בכי רע מבחינתו בהתחשב בחוסר השליטה העצמית שלו.

הערב (ו'), הגיב טראמפ בצעד דרסטי: מתן אור ירוק לפרסם מסמך רפובליקאי, שמצביע לכאורה על התנהלות פסולה של FBI ומשרד המשפטים, למרות אזהרת הבולשת הפדרלית שפרסום המסמך מסכן את הביטחון הלאומי. הנשיא תיאר את התנהלות שני הגופים כ"חרפה".

טראמפ מאמין, כי חשיפה פומבית של המסמך תסייע לו להציג את חקירה התובע המיוחד נגדו כמיזם בלתי לגיטימי ובלתי אובייקטיבי. מחוקקים דמוקרטיים, לעומת זאת, טוענים שאישור הפרסום מראה שטראמפ יעשה כל דבר, לרבות התעלמות מאינטרסים של ביטחון האומה, כדי להציל את עורו.

בכך מעצים טראמפ את מלחמתו המרה נגד FBI, שנמשכת למעשה מאז תחילת כהונתו. יש הערכות, שראש FBI יתפטר במחאה על פרסום המסמך. העובדה שהבית הלבן התעלם מהודעה פומבית של הבולשת הפדרלית, שהביעה "חששות חמורים" ממתן פומבי לפרסום, היא סטירת לחי לצמרת הבולשת והבעת אי אמון בה.

חקירת התובע המיוחד צוברת מידע, אם לא ראיות, בקשר לחשדות שמטה הבחירות של המועמד טראמפ שיתף פעולה עם גורמים רוסיים במאמץ משותף להביס את הילארי קלינטון ב-2016, ושהנשיא טראמפ ניסה לשבש את הליכי חקירת הקשר הרוסי לאחר שנכנס לבית הלבן. שני בכירים בצוות הקמפיין של טראמפ הודו במסירת מידע כוזב לחוקריהם. נגד שניים אחרים הוגשו כתבי אישום ואחד מהם - היועץ לביטחון לאומי לשעבר, מייקל פלין - מזמר ככנרית באזני החוקרים בתקווה לעונש מופחת.

נאמני טראמפ בקונגרס - הרוב המכריע של המחוקקים הרפובליקאים - טוענים שחקירת התובע המיוחד אינה אלא ניסיון הפיכה של גורמים דמוקרטים עוינים ששואפים להפיל נשיא שנבחר כחוק. מהתנהלותם של טראמפ ותומכיו מצטיירת תמונה של נשיאות במצור. טראמפ, שגם בימים כתיקונם מנתץ מנגנוני הגנה על הדמוקרטיה, רומס מחסומי תקינות פוליטית ודורס כללי נימוס, נאבק עתה על נשיאותו כגלדיאטור נטול מעצורים. מבחינתו - ומבחינת תומכיו - זה או הוא או האריות, או, אם תרצו, תניני הביצה הוושינגטונית - הגיס החמישי של הפקידות הליברלית - שמנסים לשסע אותו.

זוכרים את הניסיונות של תומכי טראמפ לחקור את הילארי קלינטון על הקשר שלה לעסקת אוראניום מפוקפקת עם חברה אנרגיה גרעינית רוסית? או את תביעתם לחדש את חקירת "עבירות" האי-מיילים של שרת-החוץ לשעבר? או את מאמצי הרפובליקאים למנות תובע מיוחד שיחקור את התובע המיוחד? כל המאמצים האלה לשלול לגיטימיות מהחקירה נגד טראמפ לא צלחו.

עכשיו עוקבת אמריקה אחרי המקל החדש שמנסים טראמפ ונאמניו לתקוע בגלגלי החקירה של התובע המיוחד: פרסום המזכר שמצביע, לכאורה, על התנהלות פסולה של FBI ושל משרד המשפטים, התנהלות שנובעת מהטייתם לטובת הדמוקרטים ומשאיפתם למשוח דמוקרט לנשיאות.

ה"ראיה", על פי המסמך: גורמים בשני הגופים השתמשו במסגרת משפטית מיוחדת שמאפשרת לקיים מעקב אלקטרוני אחר אזרחים אמריקאים, באישור שופט של בית-משפט מיוחד (FISA), והחלו לנטר את תקשורותיו של אחד קארטר פייג', שהיה חבר בצוות קמפיין הבחירות של טראמפ. את המזכר חיברו חברי סגל רפובליקאים של ועדת המודיעין של בית-הנבחרים, בהשראת יו"ר הוועדה, דווין נונס, מקורבו ואיש אמונו של טראמפ, בלי לשתף את עמיתיהם הדמוקרטים. המזכר מבוסס, לדברי מחבריו, על דו"חות מודיעיניים שנמסרו לוועדה ושנותרו מסווגים.

המזכר טוען, כי סוכני FBI, בהשראת גורמים במשרד המשפטים, הגישו לשופט מסמכים כוזבים, ובהם גם ה"דוסיה" המפורסם, קובץ ממצאי חקירה על קשרי טראמפ עם רוסיה שערך איש מודיעין בריטי, כריסטופר סטיל. אותה חקירה חשפה גם תצלומים לכאורה של טראמפ עם פרוצות בבית-מלון במוסקווה, תצלומים שמסמנים אותו כפגיע לסחיטה רוסית. ההישענות על ה"דוסיה" פסולה בעיקרה מפני שהוא מומן ע"י מטה הבחירות של קלינטון, טוען המזכר הרפובליקאי, ולפיכך המעקב אחרי פייג' היה בלתי חוקי. ממילא, כל מיזם החקירה מצביע על הטיית צמרת FBI נגד נשיאותו של טראמפ, טוענים הרפובליקאים.

המסמך הרפובליקאי נוקב בשמות הבכירים שעמדו מאחורי מיזם המעקב: ראש FBI לשעבר ג'יימס קומי (שפוטר אשתקד ע"י טראמפ), סגנו אנדרו מקייב (שאולץ "לצאת לגימלאות" בשבוע שעבר, תחת לחץ של טראמפ ומחוקקים רפובליקאים), סגנית שר-המשפטים לשעבר סאלי ייטס (שפוטרה ע"י טראמפ בשנה שעברה) וסגן שר-המשפטים הנוכחי, רוד רוזנסטין, הממונה על חקירת התובע המיוחד (רוזנסטין, שמונה ע"י טראמפ, הצהיר באחרונה שלא יפטר את מולר בלי סיבה מוצדקת ושלא ידוע לו על סיבה כזו).

טראמפ אותת כבר לפני כמה ימים, כי בדעתו לפרסם את המזכר והערב העלתה ועדת המודיעין של בית-הנבחרים את המסמך לאתר האינטרנט שלה לאחר שהנשיא נתן אור ירוק לפרסום. כמעט במקביל אמר הנשיא בלשכתו, כי המסמך חושף הטיה פוליטית של FBI נגדו ונגד הרפובליקאים. "אני חושב שזו חרפה מה שקורה בארץ הזו... אנשים רבים צריכים להתבייש בעצמם, ואף יותר מזה", הוא אמר לכתבים.

זמן קצר קודם לכן הוא צייץ בחשבון הטוויטר שלו: "ההנהגה הבכירה וחוקרים של FBI ומשרד המשפטים הקנו גוון פוליטי להליכי חקירות מקודשים, וחטאו בהטיה לטובת הדמוקרטים ונגד הרפובליקאים. זה משהו שבכלל לא היה אפשר להעלות על הדעת עד לעת האחרונה".

להחלטת טראמפ לתת פומבי למזכר הזה יש שלוש מטרות:

■ להסיח את דעת הקהל מההדלפות הבלתי פוסקות על חקירת התובע המיוחד. הבית הלבן איבד את השליטה על סדר היום הציבורי. במקום לעסוק במדיניות ההגירה ששרטט הנשיא בנאומו על מצב האומה, או על תוכניתו להזרים 1.5 טריליון דולר לשיקום התשתיות הלאומיות, עוסקת התקשורת בהסתבכות הנשיא ומשפחתו בקורי החקירה.

■ למצוא עילה לפיטוריו רוד רוזנסטין (כאמור, סגן שר המשפטים והממונה הישיר על התובע המיוחד), שנמנה עם אלה שחברו לעקוב אחר פייג' שלא כדין, לדברי המזכר. פרשנים רבים (וכמובן מחוקקים דמוקרטים) אומרים, שטראמפ שואף ולמנות במקום רוזנסטין מישהו שיהיה קשוב יותר למאווי הנשיא, ושאולי יאות לפטר את מולר, למרות הסיכון הפוליטי העצום שכרוך בצעד הזה.

■ להתכונן ליום שאחרי, כלומר להעכיר את הממצאים העתידיים של התובע המיוחד, אם הוא לא יפוטר קודם לכן. הבית הלבן חושש שמולר עלול להמליץ לפתוח בהליכי אימפיצ'מנט, או אפילו להגיש כתב אישום נגד הנשיא, ולהגיש כתבי אישום נגד בנו דונלד טראמפ ג'וניור, וחתנו, ג'ארד קושנר. לדעת הרפובליקאים, פרסום המזכר עשוי להכתים המלצות אלה כעוד ניסיון דמוקרטי לרדוף את הנשיא ואנשיו.

על רקע זה בולטים עוד יותר המאמצים הקודמים של טראמפ להסיר מעליו את איום החקירה, לרבות דרישותיו להצהרות נאמנות מבכירי ממשל בעלי השפעה על החקירות נגדו. כך, למשל, הוא ביקש הצהרה כזו מראש FBI לשעבר, ג'יימס קומי,ופיטר אותו לאחר שקומי השיב פניו ריקם. טראמפ ניסה בעקביות לנכש מערוגות הממשל את אלה שסרבו להצהיר על נאמנות כזו.

מחוקקים דמוקרטים הצטרפו ל-FBI במאבק נגד פרסום המזכר. ציר בית-הנבחרים אדם שיף, הדמוקרט הבכיר בוועדת המודיעין של הבית, אמר, כי המסמך הרפובליקאי מבוסס על ליקוט עובדות שמסייעות לטיעון הרפובליקאי והתעלמות מעובדות אחרות שמראות כי FBI ומשרד המשפטים נהגו כשורה. "המסמך נועד לפגוע באמינות הבולשת הפדרלית ולחתור תחת החקירה של התובע המיוחד", אמר שיף.