המדינה תתן מענקים למוסדיים שירחיבו אשראי לעסקים קטנים

העסקים הקטנים והבינוניים מהווים 54% מהתוצר העסקי של ישראל, אך למרות זאת נהנים רק מכ-25% מהאשראי לעסקים במשק ■ שר הכלכלה אלי כהן: "מסלולי האשראי החוץ-בנקאיים החדשים יוזילו את העמלות והריביות מחד וירחיבו את היקף האשראי ואת התחרות בשוק"

אלי כהן / צילום: איל יצהר
אלי כהן / צילום: איל יצהר

בדרך להרחבת התחרות עם המערכת הבנקאית למתן אשראי לעסקים הקטנים והבינוניים: הסוכנות לעסקים קטנים ובינוניים שבמשרד הכלכלה והתעשייה תפרסם בקרוב מכרז בקרב גופים שאינם בנקאיים להקמה של שתי חברות חדשות שיציעו אשראי למגזר העסקים הקטנים, בתנאים שיתחרו עם אלה שמציעים הבנקים.

במסגרת המכרז ייבחרו שני גופים מוסדיים שיציעו כל אחד לכל הפחות אשראי בהיקף כולל של חצי מיליארד שקל לעסקים הקטנים והבינוניים וזאת בתמורה לסיוע בהיקף של כ 50 מיליון שקל מהמדינה שיועמד לשתי החברות שעתידות לקום. הסיוע של המדינה יינתן בצורה של מענק של כ 25 מיליון שקל שתקבל כל חברה, בכפוף להיקף האשראי שהן יעמידו למגזר העסקים הקטנים והבינוניים.

לפי מנהל הסוכנות לעסקים קטנים ובינוניים במשרד הכלכלה, רן קויתי, המכרז יפורסם בעוד כחודשיים והחברות שייבחרו במסגרתו להפעלת מערך האשראי החדש למגזר זה, יחלו לפעול עד סוף השנה.

העסקים הקטנים והבינוניים מהווים 54% מהתוצר העסקי של ישראל אך למרות זאת, נתוני משרד הכלכלה מלמדים כי הם נהנים רק מכ-25% מהאשראי לעסקים במשק. במשרד הכלכלה מסבירים זאת בכל שרוב שוק האשראי לעסקים קטנים ובינוניים נשלט בידי המערכת הבנקאית.

מניתוח שעשתה הסוכנות לעסקים קטנים ובינוניים עולה כי המחיר שמשלמים עסקים ממגזר זה בישראל גבוה משמעותית מזה שמשלמים עסקים בהיקפים דומים ברוב מדינות ה OECD.

קויתי אמר כי מטרת המהלך היא להציע הלוואות בריביות נמוכות יותר מאלה שדורשים הבנקים, כמו גם להציע לעסקים תנאי החזר נוחים, הקלה בדרישות להצגת ביטחונות לפירעון ההלוואות ועוד: "מסלולי האשראי החוץ-בנקאיים החדשים יוזילו את העמלות והריביות מחד וירחיבו את היקף האשראי ואת התחרות בנושא זה בשוק- באופן שיקל על פתיחת עסקים וצמיחתם", אמר היום (א') שר הכלכלה והתעשייה, אלי כהן.

לדברי שר האוצר, משה כחלון "הסיכום שאליו הגענו ממשיך את מדיניות הממשלה לגיוון מקורות האשראי והוזלת העלויות שמושתות עליהם- להגברת התחרות ולהפחתת יוקר המחיה".

סגן שר האוצר, יצחק כהן שהיה שותף לסיכומים הבין משרדיים לקראת פרסום המכרז בנושא אמר כי "מגוון אפיקי אשראי לעסקים הקטנים יאפשר את הוזלת עלות האשראי ולהוריד מחירים לכלל אזרחי המדינה".

הודעת משרדי האוצר והכלכלה על המכרז לבחירת הגופים שירחיבו את היצע האשראי לעסקים הקטנים והבינוניים עוררה ביקורת בשוק. "הקמת מערך אשראי נוסף לעסקים מהווה סטירת לחי לפעילות שלנו", הגיב שלומי תורג'מן, שותף מייסד בפלטפורמת ההלוואות החברתיות לבעלי עסקים קטנים ובינוניים BTB.

לדבריו "בעבר שר האוצר כבר הציע מענקים למוסדיים שיקימו גופים למתן הלוואות לעסקים קטנים, אך יוזמה זו כשלה. המוסדיים לא שונים מהבנקים בהקשר זה, גם המוסדיים וגם הבנקים לא יודעים ולא מעוניינים לבצע אנליזות לעסקים קטנים ובינוניים כי יש להם כספים רבים שהם מפנים לשוק ההון ולהשקעות מעבר לים".

עוד אמר תורג'מן כי "רק ביום חמישי האחרון נכנס לתוקף החוק שמסדיר את הפעילות של פלטפורמות להלוואות ולתיווך באשראי לבעלי עסקים קטנים ובינוניים, ובמקום לקבל סיוע ותמיכה מהמדינה תוך העמדת ערבויות להלוואות מסוג זה, כפי שנעשה באנגלי, יש כאן רצון לצאת בהכרזות שלא בטוח יובילו להצלחה. זאת לא חכמה לשתול פרחים- ואז לא להשקות אותם".