מכללת גורדון בחיפה: "ראש העירייה רוצה שנסתלק"

עיריית חיפה סירבה לבקשת מכללת גורדון בעיר להתרחב בטענה להיעדר פתרונות חניה ■ המכללה הגישה ערר וזכתה ■ העירייה: "המכללה יצרה מצוקת חניה"

האם עיריית חיפה מונעת ממכללת גורדון בעיר להתרחב? במכללה סבורים שהתשובה היא כן ובניגוד לחוק. וועדת הערר המחוזית חיפה קיבלה לאחרונה ערר שהגישה המכללה נגד החלטת הוועדה המקומית ועיריית חיפה, שסירבו לתת למכללה היתר לתוספת בנייה. הוועדה דחתה את טענת העירייה כי התוספת המבוקשת לא כוללת פתרונות חניה מספיקים לכלל השטחים הבנויים והחדשים.

מכללת גורדון היא מכללה אקדמית לחינוך שפועלת ממבנה ברחוב טשרניחובסקי 73 מזה שנים ארוכות. לטענת המכללה בשנים האחרונות חל גידול ניכר בהיקף פעילותה, ולפיכך הגישה בקשה להיתר להוספת קומה למבנה קיים, והיתר נוסף להקמת מבנה חדש וחניון תת-קרקעי הכולל 44 חניות. כיום פועלת המכללה ממבנה בן 6000 מ"ר, כאשר זכויות הבנייה על פי התוכנית המאושרת אינן מנוצלות ועומדות על 10,000 מ"ר. הבקשות לשני ההיתרים כללו סך תוספת של 2689 מ"ר, ונשענו על זכויות בנייה קיימות שטרם נוצלו, ללא חריגות או הקלות. תוספת שטחים שניתן לנצל מכח התוכנית הקיימת.

אלא שלטענת המכללה להפתעתה, הוועדה המקומית ועיריית חיפה החלו "במערכת התשה" כנגד בקשת המכללה להיתרים, שבסופה החליטו לאשר רק את הקמת החניון ולא את תוספת הבנייה. הסירוב לאשר את תוספת הבנייה נבע בין היתר בשל פניות רבות של תושבי המקום הסובלים ממצוקת חניה.

על ההחלטה הגישה מכללת גורדון ערר לוועדת הערר המחוזית חיפה, בדרישה לבטל את ההחלטה. בערר שהוגש באמצעות עו"ד משה פרזנצבסקי ממשרד בן ארי פיש סבן, טענה המכללה כי העירייה מונעת ממנה בנייה שמוקנית לה בחוק, ולמעשה, בשל טענות התושבים למצוקת חניה באזור, מנצלת העירייה את בקשת המכללה לבנייה נוספת, וכופה עליה במסגרת זו תנאי של מתן פתרונות חניה מעבר לאלה הנדרשים על פי דין. עוד טענה המכללה כי באזור מצויים גם מרכז חינוך גדול של ליאו בק ומוקדי פעילות של הכנסיה הכרמליטית, ולא ניתן לראות במכללה בלבד כמי שאחראית בלעדית למצוקת החניה באזור. עוד טענה המכללה כי פעלה מיוזמתה לאפשר פתרונות חניה נוספים לסטודנטים על ידי הסדר עם בעלי רכבל בת גלים - סטלה מריס, על פיו הסטודנטים מחנים את מכוניותיהם בבת גלים ועושים שימוש חינם ברכבל לצורך הגעה למכללה, וזאת על חשבונה ובמטרה להקל על מצוקת החניה הקיימת.

"בדרך-כלל הערים מחבקות מוסדות להשכלה גבוהה", אמר נשיא המכללה פרופ' יחזקאל טלר בדיון בוועדת הערר, "לצערי הרב ראש העיר אמר לי שהוא רוצה שאני אלך מפה. זו המטרה, לסלק אותנו. נכון שגדלנו מאוד, אנחנו מכשירים את טובי המורים לחיפה והצפון, ואני חושב שצריכים לתת לנו תמיכה ולא לעצור את צעדנו. אנחנו לא מתכוונים להסתלק. סטודנטים שיכולים להרשות לעצמם חונים בכחול לבן ומשלמים. הם עדיין לוקחים את המקומות של הדיירים, לצערנו אנחנו לא יכולים למנוע מאף אחד לעשות את זה. יש פה קבוצה של שכנים שעושים רעש ואני מבין אותם. אני גר מול בית ספר אהוד בחיפה, הוא גדל כל הזמן והחניה זוועה אבל אף אחד לא מתלונן כי יש בית ספר. אנחנו לא חדשים. לא באנו עכשיו".

ועדת הערר המחוזית בראשות עו"ד דקלה מוסרי טל קיבלה את הערר וקבעה כי התוכנית המאושרת במקום לקחה בחשבון את כלל שטחי הבנייה המותרים בתוכנית שעומדים על 10,000 מ"ר, בעוד כיום מנוצלים רק 6,000 מ"ר. עוד היא קבעה כי אין מקום להציג הסדרי חניה למבנים הקיימים, שלהם כבר הוצא היתר בנייה בעבר, אלא למבנה החדש ולתוספת בלבד. "בתוכנית אין הוראה המחייבת כתנאי למתן היתר למבנים החדשים, לתת פתרונות חניה לפי תקן חניה עדכני לכל הבנייה הקיימת במגרש", קבעה מוסרי טל והוסיפה כי אין מחלוקת שהמבנים הקיימים נבנו בהיתרים, ועל כן הוועדה המקומית אינה יכולה לדרוש היום התקנת מקומות חניה עבור מבנים אלה במסגרת בקשה להיתר לתוספת בנייה חדשה שכבר אושרה זה מכבר. היא קבעה כי התוכנית נותנת מענה לכמות החניות הנדרשת, ומקור הדרישה של העירייה לפתרונות חניה מצוי ב"מחוזות אחרים" של צורך ציבורי בסביבת הנכס, נימוק שאינו יכול לעמוד. מוסרי טל ביטלה את החלטת הוועדה המקומית וקבעה כי על המכללה להציג פתרון חניה לבינוי החדש בלבד, והחזירה את הדיון לוועדה המקומית. 

מעיריית חיפה נמסר: "העירייה פועלת למען תושבי האזור אשר סובלים ממצוקת חניה קשה ובלתי נסבלת כתוצאה מהתרחבות המכללה בשנים האחרונות. כל המוסדות האקדמאים הפועלים בעיר משתלבים במרחב העירוני תוך התחשבות בסביבה בה הם פועלים ובהתאם לכך מצפה העירייה שתנהג גם מכללת גורדון אשר חייבת למצוא פתרון לחניית הסטודנטים בתחום המכללה או בפתרונות חלופיים ובלבד שהאינטרסים של תושבי האזור ורווחתם ישמרו.

בתוך כך, לומדת העירייה את החלטת ועדת הערר אשר אימצה את דרישת העירייה על פיה תוספת הבנייה המבוקשת וכן כל בנייה נוספת, יהיו מותנות בהקמת חניון בשטח המכללה. בהתאם להחלטה זו ולמדיניות העירייה יבחן הנושא ע"י הוועדה המקומית אליה הוחזרה הבקשה. העירייה תמשיך לעמוד על כך שהמכללה תיקח אחריות ותפתור את מצוקת החניה אותה יצרה עבור תושבי השכונה".