אושר הפינוי-בינוי הגדול ביותר בקריית אונו: 982 דירות חדשות

מדובר בפרויקט פינוי-בינוי הגדול בקריית אונו בציר לוי אשכול, שיזמה חברת בוני התיכון, במסגרתה ייהרסו 328 דירות ישנות, ויחוזקו 128 דירות סמוכות

הוועדה המחוזית לתכנון ובנייה תל-אביב שבמינהל התכנון, אישרה למתן תוקף תוכנית פינוי-בינוי בציר לוי אשכול במרכז קריית אונו. התוכנית כוללת הריסת 328 דירות ישנות, והקמת 982 דירות חדשות במקומן בבניינים בני 20 קומות. מדובר בתוכנית הגדולה ביותר להתחדשות עירונית שאושרה עד היום בקריית אונו. התוכנית כללה במקור 930 דירות בלבד בבניינים בני 16 קומות, אך הוועדה המחוזית החליטה לשלב את המתנגדים לתוכנית בתוכנית, והגדילה את מספר הדירות וגובה הבניינים.

התוכנית, שתכנן משרד משה צור אדריכלים, חלה על שטח בן 43 דונם בין הרחובות לוי אשכול ממערב, יחזקאל מדרום, שי עגנון ממזרח ובסמוך לרחוב יהודה הלוי מצפון. התוכנית כוללת הריסת 15 בניינים ישנים בני 4 קומות הכוללים 328 דירות, והקמת 9 בניינים חדשים בני 20 קומות עם חזית מסחרית הכוללים 982 דירות, 20% מהן דירות קטנות. סך שטחי המסחר בתוכנית מסתכם ב-2,620 מ"ר. בניכוי שטחי המסחר משקפת התוכנית המאושרת 2.9 דירות חדשות במקום כל דירה ישנה, מקדם הנחשב נמוך יחסית ומקובל במקומות המאופיינים בערכי קרקע גבוהים כמו תל-אביב. עוד כוללת התוכנית מבני ציבור ו-7 דונם שטחים פתוחים.

התוכנית כללה במקור 930 דירות בבניינים בני 16 קומות, והופקדה להתנגדויות בחודש יוני 2017. לתוכנית הוגשו התנגדויות בין היתר על ידי בעלי דירות בארבעה בניינים בני 8 קומות משנות ה-70 המצויים צפונית למתחם, שטענו לאי הכללתם בתוכנית, ולכך שנפגעים סיכוייהם לממש התחדשות עירונית בתחומם. לאחר שמיעת ההתנגדויות, החליטה הוועדה המחוזית לכלול בה את ארבעת הבניינים הכוללים 128 דירות, שיחוזקו וישופצו. בתמורה למטלה זו, קיבלה בוני התיכון תוספת 52 דירות חדשות בתוכנית, ואישור להגבהת הבניינים החדשים מ-16 קומות ל-20 קומות. לצורך קבלת האישור, קודמה פנייה לוועדה למתחמי רעש מטוסים (הועדה למר"מ) לצורך שינוי מגבלת הגובה בתוכנית ל-20 קומות.

התנגדות נוספת הוגשה על ידי 120 תושבי קריית אונו שטענו כי ציר לוי אשכול כבר היום עמוס, והוספת כמות כה גדולה של דירות תהפוך אותו לפקוק כל שעות היממה, ובמיוחד בשל העובדה כי לא מתוכננת בקריית אונו מערכת להסעת המונים. הוועדה המחוזית דחתה את ההתנגדות בנימוק כי היא מרחיבה את המדרכות ושבילי האופניים על מנת לעודד שימוש באופניים ובתחבורה ציבורית וכי מתוכנן נתיב לתחבורה ציבורית בציר לוי אשכול, כמו גם מו"מ שמתבצע מול משרד התחבורה לקידום קו רכבת קלה לאורך לוי אשכול כפתרון לטווח ארוך.

לדברי עו''ד רן מלאך, סמנכ"ל פיתוח עסקי בחברת בוני התיכון: "מדובר בתוכנית ראשונה מסוגה המיישמת צמצום משמעותי למגבלת הגובה שמטיל נתב"ג על ישובי בקעת אונו, מגבלה שהעיבה במשך שנים רבות על היכולת של שכונות ותיקות להוסיף זכויות בנייה וגובה על מנת לבצע התחדשות עירונית. התוכנית צפויה לשנות לא רק את קו הרקיע אלא גם את פני מרכז העיר של קריית אונו, כהמשך ישיר לפרויקטים שאושרו לאורך רח' לוי אשכול מדרום".

יו"ר הוועדה המחוזית תל-אביב, דניאלה פוסק, ציינה: "מדובר בתוכנית שמשלבת בנוסף לבנייה החדשה, גם מבני מגורים קיימים שיעברו חיזוק וחידוש, כך שכל המתחם עובר התחדשות. התוכנית ממשיכה את המגמה של פיתוח רחוב לוי אשכול, המהווה את אחד מרחובותיה המרכזיים של קריית אונו. הרחוב מתוכנן כשדרה מוצלת לרווחת הולכי הרגל ורוכבי האופניים, עם כיכרות ציבוריות בחזית מבני המגורים. תכנון איכותי זה, בשילוב עם החזית המסחרית לאורכו, יוצר רחוב שוקק חיים, נטוע ומוצל לרווחת תושבי העיר".

לאחרונה, הפקידה הוועדה המחוזית תוכנית פינוי-בינוי נוספת בשטח 2.5 דונם, הממוקמת דרומית לקניון קריית אונו, ברחוב הרימון. במסגרת התוכנית, שיזמה חברת מצלאוי, ייהרסו שני בניינים ישנים בני 4 קומות ו-32 דירות, ויוקמו במקומם שני בניינים חדשים בני 15 קומות ו-100 דירות, 20% מהן דירות בשטח 75 מ"ר. בקומות הקרקע יוקצו שטחים לשימוש ציבורי בשטח 240 מ"ר.