הרשויות מחויבות להקצות עוד חניות נכים; מצוקת החניה תגדל

חוק חדש, שייכנס לתוקף באפריל, יחייב לאפשר לבעלי נכות בשיעור 90% ומעלה חניה בסמוך לביתם ■ הערכה: בת"א ובירושלים יוקצו אלפי חניות

חניות נכים. עוד מעט יהיו יותר מהן?  / צילום: אביב חופי
חניות נכים. עוד מעט יהיו יותר מהן? / צילום: אביב חופי

חוק שאמור להיכנס לתוקפו באפריל ולשנות באופן ניכר את הקריטריונים למתן חניות לנכים - צפוי להגדיל משמעותית את מצוקת החניה בערים. הקריטריונים החדשים קובעים כי לכל אדם בעל שיעורי נכות של 90% ומעלה תוקצה חניה שמיועדת רק לרכבו במרחק של עד 200 מטר מביתו. הקצאת החניות לא תתבצע רק למי שסובל מליקוי גופני שמחייב אותו לחנות בסמוך לבית, אלא גם לזכאים לאחוזי נכות בגלל ליקוי נפשי או שכלית, שהתניידותם לא מחייבת חניה קרובה. עד כה ניתנה חניה כזאת רק לבעלי שיעור נכות של לפחות 60% בניידות בגפיים תחתונות. הקצאת החניות תהיה גם לבעלי נכות זמנית.

החוק, אותו הוביל ח"כ דוד אמסלם (הליכוד), עבר בקריאה שנייה ושלישית לפני חצי שנה, וזו הגרסה המרוככת שלו. בגרסה המקורית עמד הקריטריון לחניה בקרת הבית על שיעור נכות של 60% ומעלה.

לפי הערכות בעיריית תל-אביב, מדובר בכ-3,500 חניות נוספות, לעומת 1,350 חניות נכים כיום. בירושלים יש כיום כ-2,500-3,000 חניות נכים, ולפי הערכות החוק יוביל להכפלת מספר חניות הנכים בעיר. העיריות השונות נמצאות עדיין באי ודאות לגבי מספר חניות הנכים שיצטרכו להוסיף והן מתבססות על אומדנים.

השינוי הנוכחי בחוק מתווסף לחקיקה נוספת שעברה בשנה ומחייבת את הרשויות המקומיות להקצות מקומות חניה לנכים גם באזורי פריקה וטעינה - שבהם בדרך כלל חונים התושבים בלילה, כשבתי העסק סגורים. ההקצאה היא של חצי ממקומות החניה הללו, והיא תוסיף כ-500 חניות נכים בתל-אביב.

כמה מקומות חניה לנכים
 כמה מקומות חניה לנכים

בעמותת נגישות ישראל מזהירים מפני הקצאה רחבה מדי: "הזכות הזאת צריכה להינתן רק למי שיש מוגבלות בניידות. מה שקורה כרגע זה שאנשים מקבלים תווי חניה בלי סוף, רבים שעבורם זה רחוק מלהיות קריטי", אומר יובל וגנר, יו"ר העמותה. "החשש הכי גדול הוא סוגיית האיזונים. אם עכשיו יחלקו היתרי חניה רבים, ויהיו בין אלו שמקבלים היתרי חניה גם כאלו שאין להם בעיה לצאת מהאוטו ולהתנייד באופן עצמאי, ואפילו למשל לצאת לרוץ. הצורך צריך להיות אמיתי, ואז כמובן שצריך לתת חניות. אחרת זה יהרוס עבודה של שנים בהעלאת המודעות".

וגנר מוסיף, כי "אנחנו טוענים כבר שנים שצריך לצמצם את הזכאות למי שמקבל תו חניה, אבל הפוליטיקאים מפחדים להיכנס לזה כי תמיד תהיה אוכלוסייה שתבוא בטענות".

בעיריית תל-אביב מזהירים גם כן מהמהלך, למרות שהתוצאה עשויה להיות צמצום מספר המכוניות הפרטיות בעיר. מיטל להבי, סגנית ראש עיריית תל-אביב ומחזיקת תיק התחבורה, אמרה לגלובס כי "אין חולק בדבר זכותם של הנכים לחניה נגישה ושמדובר בחקיקה שמטרתה חיובית ונאורה. אך לפי הקריטריונים שלה, היא עתידה לגרום נזק לא רק לציבור הרחב אלא גם לנכים עצמם. הקצאת מקומות החניה נעשתה בצורה גורפת מדי, ותבוא גם על חשבון חניית הנכים הכללית, על חשבון נתיבי תנועה, מדרכה, וכמובן גם על חשבון הציבור הכללי בהפחתת מקומות חניה כחול-לבן זמינים.

"החוק הזה, על רקע מחאת הנכים הנמשכת להגדלת קצבת הנכות כדי לאפשר להם קיום בכבוד - הוא ציני. מחד, דוחים ומעכבים את דרישותיהם להעלאת קצבת הנכות ומאידך, נותנים להם צ'ופר בדמות חניה, שחלקם אפילו לא צריכים אותה. חלקם נזקקים קודם כל למזון ולתרופות ואינם בהכרח בעלי רכב בכלל".