המשקיעים נפטרים מאג"ח בכל מקום, רק הסיבות שונות

עלייה בציפיות האינפלציה בארה"ב וצמיחה כלכלית חזקה יותר באירופה מניעות כבר זמן מה מכירה של אג"ח ממשלתיות

אג"ח ממשלתיות / תמונה: שאטרסטוק
אג"ח ממשלתיות / תמונה: שאטרסטוק

המשקיעים משני עברי האוקיינוס האטלנטי מוכרים בקבלנות אג"ח ממשלתיות, מסיבות שונות. בארה"ב, הם רואים יותר אינפלציה בהמשך הדרך. בגוש האירו הם רואים צמיחה כלכלית חזקה יותר.

השלבים השונים של כל כלכלה מסבירים את ההערכות השונות של המשקיעים, אומרים אנליסטים. בעוד שהצמיחה בארה"ב נמשכת זה שמונה שנים וחצי, ההבראה בגוש האירו החלה רק ב-2013 ויש לה עוד כברת דרך לעבור, מה שיכול להסביר את הירידה האחרונה של הדולר לשפל של שלוש שנים מול האירו.

"העלייה בציפיות האינפלציה הופכת לשם המשחק בארה"ב", אמר פיטר ינסן, אסטרטג בכיר ב-NN אינבסטמנט. באירופה, מימושי האג"ח "הם יותר תגובה לנתוני הצמיחה שאנחנו רואים בשנה האחרונה, שהיו חזקים מאוד".

שלשום (ו') ננעלה תשואת אג"ח האוצר האמריקאי לעשר שנים ב-2.852%, שיא מאז ינואר 2014, מול 2.41% בתחילת השנה. תשואת אג"ח המדינה הגרמנית עלתה ל-0.701% מ-0.43%. התשואות עולות כאשר מחירי האג"ח יורדים.

תשואות האג"ח הן אינדיקציה לביצועים כלכליים בעתיד, מפני שהן מתחקות באופן כללי אחרי מגמת הריבית של הבנקים המרכזיים. הבנקים הללו יכולים להעלות את הריביות כאשר הכלכלות מתחזקות, כדי שעלויות הכסף שקשורות לאינפלציה יעלו גם הן, או פשוט מפני שהם רואים קפיצה באינפלציה והם רוצים לשמור על יציבות מחירים, על ידי שמירה על יציבות העלות הריאלית של אשראי.

אג"ח האוצר צמודות המדד מראות שכמעט שני שלישים ממימושי האג"ח בארה"ב שהחלו בתחילת דצמבר מוסברים על ידי ציפיות האינפלציה.

מיטאל פאטל, מנהל יחידת הריביות בג'אנוס הנדרסון אינבסטורז, אמר שהוא הימר על עלייה בציפיות האינפלציה בארה"ב לפני ארבעה חודשים, והמהלך השתלם לו מאוד.

ב-2017, קרנות שהשקיעו בהגנה מפני אינפלציה קיבלו צבירה נטו של 13.2% מנכסיהן המנוהלים בארה"ב, לעומת פדיון של 1.2% מהכנסים במערב אירופה, לפי נתוני חברת המחקר EPER גלובל. חלק מההבדל הזה נבע מחששות שקיצוצי המס בארה"ב יניבו עליות מחירים גדולות יותר, אמר אקסל בוטל, אסטרטג אג"ח בחברת נטיקסיס ניהול נכסים.

"השווקים מנסים להבין מה יעשה התמריץ פיסקלי הזה כאשר הכלכלה האמריקאית מתפקדת בתנופה מלאה", הוא אמר.

בשבועות האחרונים, עלייה בעלות הריאלית של ההלוואות גרמה למימושי אג"ח, יותר מאשר ציפיות האינפלציה. באירופה, לעומת זאת, כל מימושי האג"ח בחודשיים האחרונים היו קשורים לריבית הריאלית.

העליות בריבית פוגעות ברוב נכסים: השבוע שעבר היה הגרוע ביותר למדד 500 S&P ומדד אירופה 600 מאז ינואר ונובמבר 2016 בהתאמה.

אבל מנהלי כספים בטוחים שמימושי האג"ח בגוש האירו משקפים בסופו של דבר אמון גבוה יותר בכלכלה המקומית, שהייתה על סף אסונות פוליטיים פעמים רבות בשנים האחרונות. הבראת כלכלת אירופה הובילה בין היתר לירידת הדולר ב-14% מול האירו בשנה האחרונה.

"היום אפשר להשקיע בלי חשש מהתפוררות גוש האירו", אמר פאטל.

אנליסטים מאמינים שהבנק המרכזי האירופי צפוי יותר כעת לבטל את מדיניות הריבית השלילית שלו, למרות שהאינפלציה בגוש האירו נותרה חלשה - היא ירדה ל-1.3% בינואר מ-1.4% בדצמבר, לפי נתונים רשמיים מיום ד' שעבר.

בשנה האחרונה, המשקיעים הוציאו כספים ממניות אמריקאיות לטובת בורסות באירופה ובעולם המתעורר, לפי נתוני EPFR, בהנחה שהגאות שם תימשך יותר מאשר בארה"ב.

קיימים סימנים נוספים לכך שלהתרחבות הכלכלית יש חיי מדף ארוכים יותר בגוש האירו: בשנה האחרונה, תשואות אג"ח האוצר לטווח קצר עלו כאשר תשואות האג"ח הארוכות ירדו - סימן לכך שהמשקיעים מאמינים שהפדרל ריזרב לא יוכל למנוע את עליית התשואות בטווח הארוך. בגרמניה המצב היה הפוך, התשואות הארוכות עלו ואילו התשואות לטווח קצר ירדו.

לכן ייתכן שזהו הזמן להתחיל לצאת ממניות אמריקאיות שהן יקרות יחסית לרווחים שלהן, אמר פיליפ גיסלס, אסטרטג ראשי בבנק BNP פאריבה פורטיס. הוא מציע להשקיע במניות שהיו בתת-שווי במשך שנים, כמו באירופה.

המשקיעים צריכים גם להתמודד עם העובדה שיחסים כלכליים רבים שנחשבים למובנים מאליהם כבר אינם עובדים. בשנים האחרונות, התיאוריה שאבטלה נמוכה יותר שנובעת מצמיחה כלכלית חזקה יותר מובילה לאינפלציה - יחס שנקרא "עקומת פיליפס", שדומה שהיה קיים בארה"ב לפני כמה עשרות שנים - קרסה כנראה. פירוש הדבר הוא שהפד אולי לא יצטרך להגיב לצמיחה בתקיפות שהמשקיעים מניחים, או שהבנק המרכזי האירופי שיעלה את הריביות הריאליות יפגע בשוקי המניות יותר מן הצפוי.

"אף אחד מאיתנו לא מאמין שעקומת פיליפס תחזור כמו שהייתה בשנות ה-70", אמר לוק היקמור, מנהל קרנות בחברת אברדין סטנדרד אינבסטמנטס. הוא מניח ש"העקומה עדיין תקפה, אבל בשלב קצת יותר מאוחר במחזור הכלכלי".

למה מוכרים אגח
 למה מוכרים אגח