בכירי תע"א לוטשים עין למנכ"לות, אך אולי יועדף מועמד מבחוץ

בין המועמדים: מנהלי חטיבות בתע"א ■ גם יו"ר הוועד עשוי להתחלף

המלט הרון / צילום: רויטרס
המלט הרון / צילום: רויטרס

דריכות בתעשייה האווירית לקראת סבב מינויי הבכירים הצפוי בחודשים הקרובים: לצד מציאת מחליף למנכ"ל היוצא יוסי וייס, יו"ר תע"א הראל לוקר יידרש לבצע שורה של מינויים בכירים, ובהם מנכ"ל חדש לחברה הבת של תע"א בתחום המכ"מים, אלתא מערכות, סמנכ"ל לחברה הבת בארה"ב ומנהל משאבי אנוש.

בקרוב יפרסם דירקטוריון החברה מכרז שיזמין מועמדים לתפקיד המנכ"ל מתוך החברה ומחוצה לה. זהותו של המנכ"ל הבא הפכה בשבועות האחרונים לאחד מנושאי השיחה המדוברים ביותר בחברה, שממילא אין בה הרבה רגעים דלים: על פי הערכות רווחות בתע"א, חלק ממנהלי החטיבות בה רואים עצמם מועמדים טבעיים להתמנות לתפקיד.

אחד מהם הוא סמנכ"ל החברה, שמנהל את חטיבת הטילים והחלל שלה, בועז לוי. לפחות סטטיסטית, ללוי יש נתוני פתיחה טובים שכן גם וייס וגם המנכ"ל שקדם לו, יצחק ניסן, כיהנו בתפקידו לפני שמונו למנכ"לים. אלא שלוי אינו היחיד שרואה בעצמו מועמד. גורמים שמעורים במתרחש בחברה מעריכים שגם מנהל חטיבת כלי הטייס הצבאיים שלה, שאול שחר, יתמודד על המשרה.

על פי הערכות, גם המנכ"ל לשעבר של אלתא מערכות, נסים הדס, מגלה עניין רב בתפקיד המנכ"ל, וזאת לאחר שסיים בחודש דצמבר האחרון כהונה ארוכה של 11 שנה בחברה הבת בתחום המכ"מים. הדס כבר התמודד בעבר על תפקיד מנכ"ל החברה, אך הפסיד לווייס.

בין שימונה ובין שלא, אחד האתגרים הדחופים של לוקר הוא למצוא לו מחליף באלתא מערכות. גורמים שמקורבים לחברה העריכו כי אחד המועמדים המובילים הוא יואב תורג'מן, שמנהל משנת 2012 את מפעל מל"מ שבחטיבת מערכות הטילים והחלל של החברה. גורמים שמעורים בתעשייה האווירית לא פוסלים אפשרות שגם עופר דורון, מנהל מפעל חלל של החברה, יתמודד על תפקיד המנכ"ל וזאת למרות שבניגוד לשאר המועמדים האפשריים, הוא לא מכהן כמנהל חטיבה.

על אף העניין הרב של בכירים בחברה בכס המנכ"ל, ייתכן שדירקטוריון החברה יחליט לקדם מינוי חיצוני. אחד השמות שהוזכרו הוא האלוף (במיל') אמיר אשל, לשעבר מפקד חיל האוויר. בעבר הועלה שמו של אשל כמועמד אפשרי לתפקיד יו"ר התע"א.

בקרוב תסיים את תפקידה בחברה גם מנהלת תחום משאבי האנוש, עירית קליפר, ועדיין לא ברור מי ימונה לתפקיד במקומה. קליפר אבני פורשת בתקופה שבה תע"א השלימה תוכנית פרישה של כ-800 עובדים במסגרת התייעלות והבראה. לפי הערכות, התוכנית לאיחוד החטיבות האזרחיות בחברה תהיה כרוכה בצמצומים של מאות תקנים נוספים.

בחודשים הקרובים עתיד לפרוש לגמלאות גם יו"ר ועד העובדים של החברה, אהוד נוף - שהיום (א') נודע כי הוחלט להגיש כתב אישום נגדו בפרשת השחיתות בתע"א.

מאז שלוקר נכנס לתפקיד היו"ר, ניכרים מאמצים רבים מצדו לפייס בין הנהלת התע"א לנציגות העובדים - וזאת אחרי תקופה ארוכה של מתח שלווה בהכרזות מצד העובדים על סכסוכי עבודה ובהשעיה של חלק מחברי הוועד בידי ההנהלה, בעקבות החשדות שהועלו נגדם במסגרת חקירת המשטרה.

גורמים מקורבים לחברה אמרו ל"גלובס" כי פרישה של נוף עשויה להוביל לבחירות חדשות לוועד בתע"א, מוועדי העובדים החזקים במשק, שיגבירו את המתח במערכת יחסי העבודה בחברה.

מי שמתבונן בינתיים מהצד על המתרחש הן בהנהלת החברה והן בוועד העובדים שלה הוא חיים אזולאי, אחד החברים הדומיננטיים והוותיקים בוועד העובדים בחברה - ויריבו המר של כץ. בעבר אזולאי התמודד פעמיים מול כץ על ראשות הוועד והפסיד לו - ובשעתו ייחס את ההפסדים לכך ש"החברה כולה פעלה למען כץ". גורם המקורב אליו טוען כי אזולאי מעולם לא נפרד מהמוטיבציה שלו לכהן בתפקיד יו"ר הוועד.

אסטרטגיה חדשה לשוק האמריקאי

בתוך כך, לפני כעשרה ימים אישר דירקטוריון התע"א את מינויו של ראש אגף התכנון לשעבר בצה"ל, האלוף (במיל') נמרוד שפר, לתפקד סמנכ"ל אסטרטגיה ומו"פ בחברה.

עם אישור המינוי, אישר הדירקטוריון ליו"ר החברה לוקר לפתוח בהליכי איתור של סמנכ"ל לחברה בארה"ב, שעד כה נוהלה בידי הגנרל בדימוס דוק פוגלסון. מאז שנכנס לתפקידו בחברה, לוקר שוקד על גיבוש אסטרטגיה חדשה לתע"א בארה"ב, בין השאר על רקע הצורך בהרחבת שיתופי הפעולה התעשייתיים עם חברות נוספות כדי לשפר סיכויי זכייה במכרזים גדולים ובמסגרת ההיערכות לשינויים בהסכם הסיוע הביטחוני שמעניקה ארה"ב לישראל.

אחד השינויים המשמעותיים שנכללו בהסכם, שנחתם לפני יותר משנה, מדבר על ביטול המרה של כרבע מכספי הסיוע מדולר לשקל. בשל כך ישראל תוכל לממש מאמצע העשור הבא את כספי הסיוע רק בחברות אמריקאיות ולוותר על המרת הכספים שעד כה אפשרה לה לקיים רכש גם מחברות שפועלות בישראל. בניסיון להיערך לשינוי הדרמטי, חברות ביטחוניות ישראליות כבר החלו להרחיב את פעילותן בארה"ב כדי שמערכת הביטחון תוכל לרכוש מהן באמצעות כספי הסיוע.