בצה"ל חוששים מהפלת מל"טים במרחב הצפוני

בצבא בוחנים דרכי פעולה כדי להתמודד עם הפלת כלי טיס בלתי מאוישים ■ אחד מהאתגרים המשמעותיים עבור צה"ל הוא הניסיון לאתר כלי טיס זרים וספינות ריגול שפועלים במרחב ולא תמיד מאותרים בעיקר במרחב הימי

הפלת מטוס הקרב הרוסי מסוג סוחוי 25 בשבוע שעבר במרחב האווירי של סוריה על ידי מורדים הגביר את המתח של צה"ל בזירה הצפונית, והחשש מפני חיכוך והפלת כלי טיס לא מאוישים שהפכו לכלי איסוף מודיעין עיקרי במרחב. צה"ל נערך לרגע שבו צבא סוריה, איראן וחיזבאללה ינסו לשנות את כללי המשחק ויפגעו בצורה ישירה או באמצעות שליחים בכלי טיס לא מאוישים (מל"טים) של ישראל במרחב שבין סוריה ללבנון.

המל"טים הישראלים הפכו להיות בשנים האחרונות כלי דומיננטי לאיסוף מודיעין על המרחב בכלל ועל פעילות חיזבאללה בפרט אך ההגנה עליהם בעייתית. הסיבה העיקרית היא הקושי לחמוק מטילים מתקדמים שברשות חיזבאללה, וניתן להניח שגם בידי מליציות שיעיות בפיקוד איראני במרחב הסורי.

לעומת זאת, מטוסי הקרב של חיל האוויר הישראלי שחגים ברום הגבוה, נושאים מערכות הגנה מתקדמות הכוללות אמצעי לוחמה אלקטרונית מהמתקדמים בעולם ומופעלים על ידי אנשי צוות אוויר מקצועיים מאוד שמקבלים סיוע מודיעיני בזמן אמת. לדברי גורמים במערכת הביטחון בישראל בצה"ל מבצעים חשיבה מחודשת בשגרה ובחירום בכל מה שקשור לאופן בו משתמשים במל"טים בזירות השונות תוך התחשבות בהערכת המצב השבועית.

הדאגה העיקרית בצה"ל היא מהתלות הגבוהה של כוחות היבשה המתמרנים בתוצרי המודיעין של המל"טים שיהפכו להיות מטרה במלחמה הבאה עבור חיזבאללה וכנראה גם עבור צבא אסד, שקיבל בשנים האחרונות מערכות הגנה אוויריות מתקדמות מאוד. חלקן היו אמורות לעבור לידי חיזבאללה ב לבנון ולפי פרסומים זרים המשלוחים הותקפו על ידי צה"ל.

בנוסף לכך, כלי טיס וספינות ריגול הפכו לאתגר משמעותי עבור צה"ל שעסוק בשנה האחרונה לאתר את המיקום הקבוע שלהם ואת העניין הרב שהם מגלים באתרים ישראלים או בידידים של מדינת ישראל שנמצאים במרחב. משימת בניית התמונה הימית והאווירית הפכה להיות מורכבת לא רק בגלל ריבוי הגורמים הזרים שמחפשים לאסוף מודיעין על המרחב, אלא בשל היקף הכלים שפועלים ולא תמיד ניתן לזהות אותם.

בתחילה דיווחו הארגון הסורי לזכויות אדם וכמה גורמים באופוזיציה כי טייס מטוס הקרב הרוסי נפצע באורח קשה ונפצע, אך הוא נורה ונהרג על ידי המורדים שניסו לשבות אותו. זאת הפעם הראשונה שבה המורדים מצליחים להפיל מטוס קרב רוסי. ארגון תחריר א-שאם, לשעבר ג'בהת א-נוסרה, קיבל אחריות על הפלת המטוס.

בסרטונים שפורסמו ברשתות החברתיות, נראים שרידים של מטוס קרב מדגם סוחוי Su-25 ועליו סמל חיל האוויר הרוסי. לפי משרד ההגנה הרוסי, המטוס הופל על ידי טיל כתף. הטייס דיווח כי הוא השתמש בכיסא המפלא ופתח את מנצחו, אך הוא נהרג על הקרקע. "הטייס מת בקרב עם טרוריסטים", נמסר. עוד נמסר כי בתגובה, "נשק מדויק" הרג יותר מ-30 חמושים באזור שבו הופל המטוס.