איך פתחו המניות הישראליות בוול סטריט את 2018?

מדד גלובס-פרומתאוס עלה ב-3.6% בחודש ינואר, בעוד שהנאסד"ק זינק ב-7.4% ומדד ת"א 125 עלה ב-3.1%, בטרם עברו השווקים לירידות ■ תת-מדד מדעי החיים היכה את מדדי ההשוואה בחודש שחלף וקפץ ב-12.2%

שי ירקוני  / צילום: תמר מצפי
שי ירקוני / צילום: תמר מצפי

החברות הישראליות בוול סטריט נסחרו בינואר במגמת עלייה והובילו את מדד גלובס-פרומתאוס לעלייה של 3.6%, בדומה למדד ת"א 125 אשר עלה ב-3.1%, בעוד מדד נאסד"ק זינק באותו החודש ב-7.4%. מדד גלובס-פרומתאוס עוקב אחר החברות הישראליות שנסחרות בארה"ב.

נציין כי נפילות השערים שאפיינו את שוקי ארה"ב בסוף השבוע האחרון, יבואו לידי ביטוי במדד פברואר.

מדדי הטכנולוגיה הציגו עליות חדות, אך תת-מדד גלובס-פרומתאוס מדעי החיים היכה את מדדי ההשוואה וקפץ ב-12.2%. זאת בעוד שמדד ת"א ביומד הוסיף לערכו 7.4% ומדד נאסד"ק ביוטכנולוגיה עלה ב-7%. בין המניות העולות בתת המדד נמצאת ביונדווקס, אשר מנייתה הוסיפה במהלך חודש ינואר 35% ועלתה לכותרות גם על רקע החלטתה להימחק מבורסת ת"א.

מניות הטכנולוגיה הישראליות בנאסד"ק המשיכו ברצף העליות מהשנה הקודמת, אך בניגוד לתת- המדד של מדעי החיים, תת-מדד גלובס-פרומתאוס טכנולוגיה הציג תשואה נמוכה משל מדדי ההשוואה, כשעלה ב-2.7% בעוד מדד ת"א טכנולוגיה עלה ב-3.8%, ואילו מדד נאסד"ק טכנולוגיה הוסיף לערכו 7.8%. בתת המדד בלטה מניית אמדוקס, אשר עלתה ב-4.5%, על רקע פרסום תוצאות כספיות שעלו על התחזיות הממוצעות של האנליסטים. במקביל, הודיעה אמדוקס על רכישת חברת Vubiquity תמורת 224 מיליון דולר במזומן.

הניסוי שהזניק את מניית סלקט ב-74%

אחת המניות שבלטו בחודש ינואר עם עלייה של 8% בשווי השוק, היא חברת סלקט ביוטכנולוגיה הישראלית שנסחרת בחודשים האחרונים בנאסד"ק, לאחר שהייתה דואלית במשך כשנה ונמחקה מהבורסה בתל-אביב בספטמבר 2017.

סלקט ביוטכנולוגיה מפתחת את ApoGraft - פלטפורמה בתחום הרפואה הרגנרטיבית, אשר מאפשרת ברירת תאי גזע (בידוד תאי גזע מתוך אוכלוסייה מעורבת של תאים) באופן שמאפשר השתלת תאים באופן מיטבי, כך שניתן להפחית את הסיכון למחלת השתל נגד המאכסן (GvHD) - סיבוך נפוץ בהשתלת רקמות שעלול להוביל למוות. פיתוח החברה מאפשר לשפר תהליכים רבים הנוגעים לתאי גזע, בהם השתלות איברים, ריפוי סרטן, מחלות חיסוניות ועוד. סלקט מנהלת ניסוי קליני בישראל בשיתוף עם מספר מרכזים רפואיים.

אייל שבח, שותף מייסד וראש תחום הטכנולוגיה בפרומתאוס ייעוץ כלכלי, מתאר את התחזקות החברה: "בשנה האחרונה סלקט נמצאת בתהליך התפתחות משמעותי מאוד מבחינת פיתוח הפלטפורמה, עם מספר ציוני דרך מהותיים".

כך למשל, הוא מזכיר שבמהלך השנה החולפת סלקט קיבלה אישור ורשמה מספר פטנטים, הן בארה"ב והן באירופה. בפברואר 2017 הודיעה החברה על כך שניסוי שנערך בפלטפורמת ApoGraft בתורמים בריאים הסתיים בהצלחה. מטרת הניסוי הייתה לאשרר את שיטת ברירת תאי הגזע בה נוקטת החברה והוא נערך בשיתוף פעולה עם מרכז שניידר לילדים ובית חולים רמב"ם.

סלקט, בניהולו של ד"ר שי ירקוני, המשיכה לדווח על התפתחויות במחקריה, כאשר בסוף מארס הודיעה על השלמה בהצלחה של השתלת תאים במשתתף חולה. עם הודעת החברה זינק שווי השוק שלה בצורה דרמטית ב-74%, ועלה מ-34 מיליון דולר ביום שלפני ההודעה לשווי שיא של 59 מיליון דולר. בתחילת ספטמבר האחרון הודיעה סלקט על קבלת סטטוס "תרופת יתום" מה-FDA (רשות המזון והתרופות של ארה"ב). סטטוס זה יאפשר לחברה ליהנות מהקלות רגולטוריות והטבות שהעיקרית בהן כוללת שבע שנות בלעדיות בשיווק המוצר (כמובן, בהנחה שהניסויים הקליניים יסתיימו בהצלחה). עם פרסום קבלת הסטטוס מניית סלקט זינקה ב-13%. בסיכום שנתי, עלה שווי השוק של סלקט ב-181% בשנה האחרונה, מ-18 מיליון דולר בינואר 2017 ל-51 מיליון דולר בינואר השנה.

לפי פרומתאוס, החברה מעניינת בהיבט נוסף לאור מחיקתה מהמסחר בתל-אביב, משום שלדבריה השוק הישראלי לא מצליח לזהות הזדמנויות השקעה לטווח הארוך בהשוואה לשוק האמריקאי. "בורסות זרות כמו הנאסד"ק מעניקות לחברות ישראליות שוויים גבוהים בהרבה לעומת חברות הנסחרות רק בבורסת תל-אביב או חברות דואליות", אומר שבח. "בסופו של דבר המעבר למסחר בלעדי בנאסד"ק מגדיל גם את הסחירות במניה. ניתן לראות כי במקרה של סלקט, סחירות מנייתה הוכפלה בחמשת החודשים שחלפו מאז נמחקה מבורסת ת"א".

מדד גלובס פרומתאוס
 מדד גלובס פרומתאוס

"2018 - שנת מפנה לסלקט"

גם האנליסטים בשוק ההון מביעים אמון בחברה. מבדיקת מחלקת המחקר של פרומתאוס עולה כי בפברואר 2017 העריכו האנליסטים של רודמן אנד רנשאו (בנק השקעות המתמחה בתחום הביוטק) את מחיר היעד של מניית סלקט  ב-10 דולר, בעת שזו נסחרה בכ-6.1 דולר. בינואר 2018 העריכה פרוסט אנד סאליבן את מחיר היעד של המניה ב-16.9 דולר, בעת שהמניה נסחרה ב-8.9 דולר, וזאת כאשר החברה לא פרסמה ציפיות להכנסות בעתיד הקרוב. "2018 מתעתדת להיות שנת מפנה קריטית עבור סלקט", מסכם שבח. "הגיוס האחרון שביצעה החברה בספטמבר 2017, הניב לה מזומן נטו של 4.2 מיליון דולר, וברבעון השני של 2017 החברה קיבלה מענק מקרן בירד, כך שנראה כי יתרות המזומנים הקיימות יספיקו להמשך פעילותה בחודשים הקרובים. עם זאת, להערכתנו, במקביל עליה להיערך לקראת סבב הגיוס הבא שלה. יש לראות האם המשקיעים בנאסד"ק יזכו לראות את החלומות של החברה מתגשמים, וכיצד יעריכו אותה בסבב הגיוס הבא".

המדד, שהורכב על-ידי כלכלני פרומתאוס ייעוץ כלכלי, מייצג את כלל החברות הישראליות הנסחרות בבורסות המרכזיות בארה"ב - נאסד"ק ובורסת ניו-יורק - ובכלל זה חברות ישראליות אשר נרשמו ברישום כפול. חישוב המדד החל בתחילת 2015 ועמד על 1,000 נקודות ביום השקתו. משקל כל חברה נקבע בהתאם לשווי השוק שלה, אך לא יעלה על 10% מסך המדד. פרומתאוס ייעוץ כלכלי ומנהליה ביצעו בשנים האחרונות עבודות כלכליות לחברות הכלולות במדד. העבודה אינה מהווה ייעוץ ואין לראות בה תחליף לייעוץ השקעות.