מנוצ'ין: "לא מודאג יותר מדי מאי-היציבות בשוק"

שר האוצר האמריקאי בוועדת השירותים הפיננסיים של בית הנבחרים: "נראה שהשווקים מתפקדים באופן נורמלי" ■ "אנו מנטרים את המצב" ■ "אנו עדיין ראויים לאשראי בגין העובדה שהשווקים עלו ב-30% מאז הבחירות"

שר האוצר של ארה"ב, סטיב מנוצ'ין / צילום: Denis Balibouse, רויטרס
שר האוצר של ארה"ב, סטיב מנוצ'ין / צילום: Denis Balibouse, רויטרס

סטיבן מנוצ'ין מנסה להרגיע את השווקים. בשימוע בוועדת השירותים הפיננסיים של בית הנבחרים, הערב (ג'), אמר שר האוצר האמריקאי: "אני לא מודאג יותר מדי מאי-היציבות בשוק... הנתונים הבסיסיים במשק עודם חזקים למדי".

"נראה שהשוקים מתפקדים באופן נורמלי במונחים של נזילות", אמר מנוצ'ין. "...הכלכלה במצב טוב מאוד. הרפורמה בחוקי המס תורמת בעליל לרווחיות (העסקים)... לרפורמה תהיה השפעה חיובית מאוד בטווח הארוך".

להערכתו: "אנו עדים לתיקון נורמלי בשוק, אם כי מדובר בתיקון גדול. יש רק נתק בטווח הקצר. השווקים נעים בשני הכיוונים".

"אנו (ממשל טראמפ) עדיין ראויים לאשראי בגין העובדה שהשווקים עלו ב-30% מאז הבחירות, אמר מנוצ'ין.

בשנה שחלפה הלך שר האוצר בעקבות דונלד טראמפ והרבה בטפיחות עצמיות על השכם. הוא נהג להעלות על נס את "ההשפעות החיוביות" של המדיניות הכלכלית של טראמפ על המשק ואמר לא פעם, לפני שהקונגרס אישר את חוק הקיצוצים בתקציב, שאם תירשם נפילה בוול סטריט, יהיה אפשר להטיל את האשם על המחוקקים בגין סירובם להצביע בעד הצעת החוק הזו.

פרופ' פול קרוגמן, חתן פרס נובל בכלכלה, כותב בטורו ב"ניו-יורק טיימס", כי מנוצ'ין הוא שר האוצר הכי פחות מרשים והכי פחות מיודע שכיהן אי פעם בתפקיד. קרוגמן גם קבל על העובדה שהציבור אינו יודע דבר על היו"ר החדש של פדרל ריזרב, ג'רום פאואל.

"אין ספק כי החלטת טראמפ להיפטר מג'אנט ילן, אחד מהיו"רים הטובים ביותר שעמדו אי פעם בראשות ה'פד', בדיוק לפני שהשווקים החלו לאותת סימני אזהרה, הייתה התפתחות לא טובה", כתב קרוגמן. "יורשה, פאואל, נראה אדם סביר אך אין לנו שום מושג איך הוא יטפל במשבר חדש, כאשר יצוץ משבר כזה".

"האם, אפוא, אנו ניצבים עתה לפני בעיה? עדיין מוקדם לומר. אך אם כן, אתם יכולים להיות בטוחים שיש לנו האנשים הגרועים ביותר לטיפול בבעיה הזו", כתב בעל הטור.

בשימוע הערב אמר יו"ר ועדת השירותים הפיננסיים, ג'ב האנסרלינג, כי פדרל ריזרב הוא שהציף את השווקים בכסף עודף.

"זה היה לגמרי צפוי - ואירוני - שהשווקים יסתחררו לנוכח האיום של העלאת הריבית ואינפלציה פוטנציאלית, בעקבות צמיחת הכלכלה", אמר הציר הרפובליקאי. "ריבית נמוכה, שהוקפאה באופן מלאכותי, הטיבה אולי עם גורמים מסוימים בוול סטריט אך היא לא היטיבה במיוחד עם מיין סטריט".