תנועת "גם אני" הגיעה לבית הלבן: בכיר עוזב בגין קובלנות

הבכיר, רוב פורטר, שהיה אחראי על כל מסמך שנמסר לידי טראמפ, הודיע על פרישה, לאחר ששתי נשותיו לשעבר חשפו כיצד התעלל בהן גופנית ונפשית ■ מחוקקים תמהים: הוא לא קיבל סיווג ביטחוני כמתבקש מתפקידו, כנראה בגלל הקובלנות נגדו, שחושפות אותו לסחיטה, אך בכל זאת הוסיף לטפל במסמכים רגישים ■ הבית הלבן היה מודע לתלונות

רוב פורטר/ צילום: רויטרס
רוב פורטר/ צילום: רויטרס

תנועת "גם אני" (ME TOO#), שהפילה גברים בצמרות הבידור, העסקים, המדיה והקונגרס בארה"ב בגלל קובלנות על התעללותם בנשים, הגיעה לבית הלבן. בכיר בצוות הנשיא, מזכיר המטה, שקבע אלו מסמכים וניירות עמדה מגיעים לידי טראמפ והיה אחראי על ניהול זרם הניירות ללשכתו, הודיע אמש (ד') על התפטרותו לאחר ששתי נשותיו לשעבר חשפו בפומבי כיצד הוא התעלל בהן גופנית ונפשית בתקופות נישואיהן.

הבכיר, רוב פורטר - עו"ד, בוגר הארווארד, שקיבל מילגה ללמוד באוקספורד במסגרת התוכנית האקדמית היוקרתית Rhodes Scholar - לא היה ידוע בציבור הרחב, אך הוא נהנה מגישה קרובה לנשיא וטס עמו לעיתים קרובות באייר פורס 1. הוא סייע לכתוב את נאומיו ותרם תרומה משמעותית לנאום על מצב האומה. פורטר היה מופקד גם על תיאום בין הבית הלבן לשרי הקבינט.

על פי פרסומים במדיה, פורטר לא הצליח לקבל סיווג ביטחוני מ-FBI, כפי שנדרש מכל בכיר בממשל. בכל זאת, הוא נחשב כוכב עולה בבית הלבן ויד ימינו של ראש המטה, ג'ון קלי,

קובלנות נשותיו לשעבר - קולבי הולדרנס וג'ניפר ווילובי - היו ידועות לממונים עליו ולעמיתיו בבית הלבן. הקובלנות לא בלמו את קידומו שם, אך הן כנראה גרמו לכך שנשלל ממנו הסיווג הביטחוני. שתי הנשים סיפרו ל"וושינגטון פוסט", כי סוכנים של FBI פנו אליהן אשתקד כדי לקבל מידע על פורטר, חלק מבדיקה שגרתית שחייב לעבור כל מי שזקוק לסיווג ביטחוני. השתיים סיפקו לחוקרים מידע מקיף על התעללויותיו של הבעל לשעבר.

לדברי הולדרנס, שאל אותה החוקר האם, לדעתה, פורטר פגיע לסחיטה. היא השיבה בחיוב מפני שאנשים רבים ידעו כיצד הוא התעלל בה. "חשבתי שאם אחלוק את הסיפור שלי עם FBI , פורטר לא יקבל את המשרה בבית הלבן", אמרה הולדרנס. "אני מספרת ל-FBI מה שהוא עשה. ג'ני ווילובי מספרת לחוקרים מה שהוא עשה, ואז הבית הלבן אומר, 'בטח, זה בסדר גמור, בוא אלינו'. זה אכזב אותי".

מחוקקים דמוקרטים על גבעת הקפיטול הביעו תמיהה כיצד היה יכול פורטר לעבוד במשרה רגישה כזו, ולהיחשף למסמכים סודיים ביותר בלי סיווג ביטחוני.

הקריירה של פורטר הגיעה לקיצה בעקבות חשיפה עיתונאית דווקא מחוץ לארה"ב - כתבת תחקיר בטבלואיד הבריטי "דיילי מייל", שלוותה בתצלום של הולדרנס, אשתו הראשונה, עם עין שחורה. היא סיפרה לעיתון, כי פורטר נהג להתעלל בה בתקופה שבה היא הייתה נשואה לו. הוא חבט בפניה בעת ביקור בפירנצה, איטליה, ב-2005, והחבלה בשיפולי עינה נגרמה במהלך תקרית זו.

"הוא השליך אותי על הרצפה והכה אותי בפנים, היא סיפרה ל"מייל". לדבריה, היא התעקשה שפורטר יצלם אותה. "הודעתי לו שאני רוצה הוכחה אם התעללות כזו תישנה והוא הסכים במאמץ לפייס אותי".

פורטר הכחיש את ההאשמות, אך הודיע על פרישתו מתפקידו, אם כי הוא לא נקב בתאריך הפסקת עבודתו. "הטענות השערוריתיות האלה פשוט כוזבות", נאמר בהודעה מטעמו. "אני צילמתי את התמונות שפורסמו במדיה לפני כמעט 15 שנה והמציאות מאחוריהן רחוקה מכל מה שמתואר בתקשורת. הגבתי בשקיפות ובכנות על הטענות הנאלחות האלה, אך שוב לא אגיב בפומבי על מסע ההכפשות המתואם נגדי".

ב-2010, אסר שופט בווירג'יניה על פורטר להתקרב למגורי ווילובי, אשתו השניה, לאחר שהיא התלוננה במשטרת ארלינגטון, שפורטר ניסה להיכנס בכוח למעונה בניגוד להסכם פירוד ביניהם שנחתם קודם לכן. הוא שבר חלון באגרופו, נחתך משברי הזכוכית והחל לדמם. רק לאחר שטלפנה למוקד החירום במשטרה המקומית הוא הסכים לעזוב אך הפציר בה שלא תגיש תלונה.

על פי הפרסומים ב"מייל" - ובעקבותיו בעיתונים אמריקאים גדולים - כאשר ווילובי ופורטר חיו תחת קורת גג אחת, הוא פרץ לחדר האמבטיה יום אחד, הוציא אותה מהמקלחת וגרר אותה עירומה על הרצפה במהלך קטטה אלימה.

בראיונות ל"וושינגטון פוסט" ועיתונים אחרים בארה"ב אמרו שתי הנשים, כי פורטר יכול להיות אדם מקסים, אך יש צד אפל ולפעמים נחשפת בו נטיה לאלימות.

אך מעבר לעניין הציבורי הטבעי בנפילת בריון לכאורה שעלה לגדולה במערכת הממשלית, מעלה פרשת הבכיר שסרח סוגיה נוספת: מדוע הסכים הבית הלבן לקלוט מתעלל סדרתי בנשים ולקדמו, למרות שהתנהגותו לא הייתה סוד. עד לרגע האחרון זכה פורטר בתמיכה נלהבת מהממונה עליו, ג'ון קלי. "הוא אדם בעל ישרה אמיתית", אמר ראש המטה בתגובה ראשונית לפרסום בעיתון הבריטי. "רק דברים טובים אני יכול לומר עליו. הוא חבר. הוא איש שאני נותן בו אמון. אני גאה לשרת יחד אתו".

רק לאחר הרמת הגבות הלאומית שבה התקבלו הדברים, פרסם קלי תגובה חדשה, שלא כל כך מתנערת מתגובתו הקודמת: "נדהמתי לנוכח הטענות החדשות שהועלו היום נגד רוב פורטר. אין מקום לאלימות תוך משפחתית בחברה שלנו. אני מתייצב מאחורי ההודעה הקודמת שלי על פורטר, שמבוססת על היכרותי עמו מאז שהתחלתי לעבוד כראש המטה, ואני מאמין שלכל אדם יש זכות להגן על שמו הטוב".

ודוברת הבית הלבן, שרה האקבי סאנדרס, אמרה אמש, כי טראמפ מוסיף לתת "אמון מלא" ביכולותיו של פורטר והבהירה, למעשה, שהבית הלבן היה מעדיף שפורטר יוסיף לכהן בתפקידו ושפרישתו נובעת מרצונו שלו.

תגובת הבית הלבן עולה בקנה אחד עם האופן שבו טיפלו דונלד טראמפ ועוזריו בטענות על הטרדה מינית שכוונו נגד הנשיא עצמו או בעלי בריתו ויועציו מאז 2016. כך, למשל, טראמפ הגן בלהט על רוי מור, המועמד הדמוקרטי לסנט בבחירות המיוחדות באלבמה, שהואשם בביצוע עבירות מיניות בקטינה, למרות שהנערה - עכשיו אשה מבוגרת - הסכימה לחשוף את זהותה. טראמפ אף טען שכל הנשים שהתלוננו כי הוא הטריד אותן מינית - על פי תחקיר של "ניו-יורק טיימס" - הן שקרניות ואיים שיתבע אותן לדין על הוצאת דיבה. התביעה לא הוגשה עד היום.