מנהל הכספים של טבע: "אנחנו מנסים לעשות את הדבר הנכון"

מייקל מקללן בראיון ל"גלובס": "הייתי אומר לבעלי המניות שאנחנו מנסים לעשות את הדבר הנכון כדי לבסס את טבע על קרקע מוצקה, ואחרי שתוכנית ההתייעלות תיושם במלואה, אנחנו רואים ימים טובים יותר לטבע"

טבע / צילום ארכיון: אלון רון
טבע / צילום ארכיון: אלון רון

מניית טבע   נופלת כעת בוול סטריט לאחר שהחברה פרסמה תחזית חלשה ל-2018. החברה כללה בדוחות הרבעון הרביעי הפחתת מוניטין נוספת בהיקף 11 מיליארד דולר (ובסה"כ 17.1 מיליארד דולר בשתי הפחתות בשנת 2017) בגין העסק הגנרי בארה"ב. בטבע הסבירו זאת במגמות שליליות בשוק הגנרי האמריקאי. האם יש סיכון להפחתת מוניטין נוספת ברבעונים הבאים?

בראיון ל"גלובס" אומר מייקל מקללן, מנהל הכספים הראשי של טבע, "אני חושב שלא. אנחנו ממשיכים לנטר את הסביבה, ויש סיכון מסוים לשחיקה נוספת שתדרוש הפחתת מוניטין, אבל נקטנו בגישה זהירה ברבעון הרביעי. אנחנו מעריכים שהשוק הגנרי בארה"ב עשוי להתייצב, ובעתיד נראה הזדמנויות להצמיח את העסק, אבל אנחנו תמיד ממשיכים לבחון את ההתפתחויות מקרוב".

כמה מהפחתת המוניטין מיוחסת לעסקי חברת אקטביס, שנרכשה ב-2016?

"החטיבה המדווחת, עסקי הגנריקה בארה"ב, היא שילוב של טבע ואקטביס. חלק גדול של המוניטין היה בשל רכישת אקטביס, אך שני העסקים הושפעו משחיקת המחירים ומסביבת ההשקות הגנריות בארה"ב. קשה לומר מספר מדויק אבל הרבה מהפחתת המוניטין היה מאקטביס. בלי אקטביס, היה פחות מוניטין בספרי טבע".

בהקשר זה מציין מקללן כי שחיקת המחירים בגנריקה בארה"ב עמדה ברבעון הרביעי על 13%, עלייה מ-11% ברבעון השלישי ומעט גבוה מהציפיות בטבע. לגבי 2018 טבע לא מוסרת תחזית מספרית לשחיקת מחירים, אך ממשיכה לצפות לשחיקה, ומקווה להתייצבות מסוימת במחצית השנייה של השנה. השקות גנריות חדשות יפצו מעט על השחיקה במחירים, אך לא יקזזו את הירידה ממנה במלואה.

בסוף השנה עמד החוב של טבע על 32.5 מיליארד דולר (והוא הופחת מאז בעוד כ-1.1 מיליארד דולר). טבע הגישה לאחרונה תשקיף שיאפשר לה לגייס עד 5 מיליארד דולר באג"ח. לדברי מקללן, "הגשנו תשקיף שמאפשר לנו לגייס עד 5 מיליארד דולר, זה לא אומר שזה מה שנעשה ולא אומר שנבצע זאת בזמן הקרוב, אבל אנחנו בהחלט מסתכלים על תנאי השוק שיכולים להיות חיוביים, ונוכל לעשות זאת במטרה להפחית חלק מהלחץ על החלויות השוטפות. אם השוק אם תהיה הזדמנות לבצע מימון-מחדש בריבית סבירה, נשקול זאת ברצינות". עם זאת לדבריו גיוס לא יהיה בהכרח של 5 מיליארד דולר, ויכול להיות מצומצם יותר.

לפי תנאי ההלוואות הבנקאיות של טבע (חוב כולל של כ-3 מיליארד דולר בסוף 2017), הורדת דירוג על-ידי מודי'ס או S&P גוררת עלייה בעלויות המימון של טבע. מדובר בעלייה של 12.5 נקודות בסיס לכל הורדת דירוג ברמה אחת של כל סוכנות - במודי'ס הדירוג הופחת לאחרונה בשתי רמות, לכן העלייה הייתה של 25 נקודות בסיס. ב-S&P שוקלים כעת הפחתת דירוג לטבע, ולדברי מקללן החברה מקיימת דיונים עם סוכנות הדירוג.

בהקשר של תחזיות 2018, הכוללות הכנסות של 18.3-18.8 מיליארד דולר ורווח נקי Non-GAAP של 2.25-2.5 דולר למניה, מקללן אומר שההערכות לוקחות בחשבון השקת גרסה גנרית שנייה לקופקסון 40 מ"ג של טבע בחודש אפריל. אם השקה כזו תידחה, זה יהווה אפסייד לתחזיות החברה.

המניה נופלת כעת, מה תוכל לומר לבעלי המניות?

"המפתח הוא להבין שאנחנו מנסים לעשות את הדבר הנכון כדי לתקן את החברה. יש הרבה מידע לעכל, הפחתת מוניטין, ביצועים טובים ביחס לציפיות ברבעון הרביעי, ואנחנו יודעים שהתחזית ל-2018 נמוכה מעט. הייתי אומר לבעלי המניות שאנחנו מנסים לעשות את הדבר הנכון כדי לבסס את טבע על קרקע מוצקה, ואחרי שתוכנית ההתייעלות תיושם במלואה, אנחנו רואים ימים טובים יותר לטבע".