טוויטר מראה רווחים לראשונה - כמעט 12 שנים אחרי שהוקמה

הרווח הנקי של טוויטר ברבעון הרביעי של 2017 עמד על 91 מיליון דולר, בעוד שבתקופה המקבילה ב-2016 היא רשמה הפסד של 167 מיליון דולר ■ הרווח היה גבוה מהציפיות בוול סטריט, וכך גם ההכנסות

ג'ק דורסי/ צילום: רויטרס
ג'ק דורסי/ צילום: רויטרס

לראשונה טוויטר  מראה רווחים, כמעט 12 שנים לאחר שהוקמה, ו-4 שנים לאחר שהפכה לחברה ציבורית. לפי דוחות החברה שפורסמו היום (ה'), הרווח הנקי של טוויטר ברבעון הרביעי של 2017 עמד על 91 מיליון דולר - בעוד שבתקופה המקבילה ב-2016 היא רשמה הפסד של 167 מיליון דולר.

הרווח היה גבוה מהציפיות בוול סטריט, וכך גם ההכנסות: בעוד שהאנליסטים צפו לטוויטר הכנסות של 686.1 מיליון דולר, הן עמדו על 732 מיליון דולר, עלייה של 2% ביחס לתקופה המקבילה ב-2016. בהכנסות השנתיות ב-2017 טוויטר דווקא רשמה ירידה של 3%, והכניסה 2.4 מיליארד דולר לעומת 2.5 מיליארד דולר בשנה שקדמה לה.

בגזרת צמיחת המשתמשים יש לטוויטר חדשות פחות טובות. מספר המשתמשים הפעילים שלה הוא 330 מיליון. זו אמנם עלייה של 4% מהרבעון הרביעי בשנה שעברה, שבו המספר עמד על 318 מיליון, אבל עדיין מתחת לתחזיות האנליסטים ל-333 מיליון. מספר המשתמשים החודשיים בארה"ב אפילו הצטמצם, מ-69 ל-68 מיליון. מספר המשתמשים הפעילים ליום עלה לטענת החברה ב-12% ביחס לרבעון האחרון בשנה שעברה, אך טוויטר לא מסגירה את מספרם המדויק.

לפי החברה, חלק גדול מהרווח שרשמה הושג בזכות קיצוץ עלויות. גם שיפורים באפליקציה וצירוף של תוכן וידאו משכנעים מפרסמים להשקיע בה יותר כסף, כשהכנסותיה ממודעות מהוות את חלק הארי של ההכנסות הכוללות, ועמדו ברבעון הרביעי על 644 מיליון דולר. הכפלת אורך הציוצים המותר ל-280 תווים, המיקוד בוידאו והאלגוריתם החדש שמראה למשתמשים את הפוסטים הרלוונטיים ביותר קודם - נראה שכל אלה גרמו למשתמשים לבלות זמן רב יותר בפלטפורמה ולחזור בתדירות גבוהה יותר.

טוויטר ערכה שינויים נוספים לאחרונה. המנכ"ל ג'ק דורסי פעל כדי להרחיב את טוויטר מאתר מיקרובלוגינג למקום שבו משתמשים מתעדכנים בדברים שקורים בזמן אמת. הוא עשה זאת באמצעות שותפויות עם חברות ספורט וחדשות ששידרו סטרימינג חי ברשת החברתית. יותר מ-1,140 אירועים שודרו בלייבסטרים במהלך הרבעון האחרון, ו-22 שותפויות חדשות כאלה נוצרו.

בחודשים האחרונים החברה גם בדקה את מספר האנשים שבאו באינטראקציה עם חשבונות טוויטר שקושרו למאמצי תעמולה של הממשלה הרוסית, דיווחה על 1.4 מיליון משתמשים שהייתה להם אינטראקציה עם חשבונות כאלה והשעתה 3,814 חשבונות שקושרו לחוות טרולים ברוסיה. החברה עשתה מאמצים להפחית את הספאם, הפעילות הזדונית והפרופילים המזויפים בה.

מלבד בעיית צמיחה במשתמשים, טוויטר עדיין נאבקת גם במציאת מיקוד למוצר ועל משיכת מפרסמים: הנתח הכולל שלה בשוק המודעות הדיגיטליות צפוי להתכווץ השנה ל-0.8%, לעומת פייסבוק וגוגל שמרכיבות יחד כ-50% מהשוק. טוויטר עדיין קטנה מבחינת היקף משתמשיה גם ביחס למתחרים כמו אינסטגרם, שלה יש 800 מיליון משתמשים חודשיים. ואולם, ייתכן שהחברה תרוויח מהחלטת פייסבוק לשנות את הפיד שלה, כך שיורכב מתוכן שמקורו ממשפחה וחברים ופחות תוכן מאתרי חדשות ועסקים. השינוי עשוי לעודד גופי תוכן להגביר את ההשקעה בטוויטר.