"ניסוח מטעה": התנגדות להפחתת השכר בצבי צרפתי

לטענת בעלי מניות המיעוט, עוה"ד תומר חפץ וארז רוזנבוך, "אם יאושר, שכרם של בני משפחת צרפתי וקרוביהם יגיע לכדי כ-10 מיליון שקל בשנה"

אם קיוו בעלי השליטה בחברת הנדל"ן צבי צרפתי  שהפחתת שכר הבסיס של בני המשפחה המנהלים את החברה, תספק להם שקט מצד בעלי מניות המיעוט, הרי שבשבוע שעבר התברר כי תקווה זו התנפצה והצדדים בדרך לעימות נוסף.

"גלובס" חשף לאחרונה את עלויות השכר העצומות שלהן זכו מייסד החברה צבי צרפתי ושני בניו, שהצטברו בעשור האחרון ליותר מ-80 מיליון שקל - ממוצע שנתי של יותר מ-8 מיליון שקל (מאז הונפקה צבי צרפתי בתל אביב, לפני יותר מ-20 שנה, מגיע גובה התגמולים לשלושה לכ-150 מיליון שקל).

לאחר מאבק של כמה חודשים בין הצדדים בסוגיית התגמול, חשף לאחרונה זימון לאסיפת בעלי מניות המתוכננת בתחילת חודש מארס, הפחתה של כ-40%-50% בשכרם החודשי של המייסד והבעלים, צבי צרפתי (יו"ר החברה) ושל בניו, רפי ומשה צרפתי, המכהנים כמנכ"לים משותפים

שאלת המענק והחזר ההוצאות

למרות זאת, פרסמו בסוף השבוע בעלי מניות המיעוט, עו"ד ארז רוזנבוך ותומר חפץ, הודעת עמדה בה יצאו נגד עדכון תנאי ההעסקה, כאשר לטענתם הנתונים שהוצגו על-ידי החברה "מנוסחים באופן מטעה, מגמתי, מסורבל, שאינו שקוף ובאופן כזה שאינו חושף את עלות השכר האמיתית אשר בה תיאלץ החברה לשאת בגין העסקת בני משפחת צרפתי".

זאת כשלטענת השניים, "נתונים אלו קיימים וידועים כבר היום לחברה ולהנהלתה בוודאות גבוהה יחסית". נראה כי עיקר הפער בין הצדדים טמון במענק לו זכאים בני המשפחה וכן בעלויות החזר הוצאות ונלוות.

לפי טענת חפץ ורוזנבוך (שהוא גם בעל מניות מרכזי בקרן הנדל"ן מגוריט), "אילו יאושרו תנאי שכר אלו, אזי שכרם של בני משפחת צרפתי וקרוביהם יגיע לכדי כ-10 מיליון שקל בשנה! (ואולי אף למעלה מכך)" ולדעתם, "עלות זו אינה פרופורציונלית לגודלה של החברה, הונה העצמי, היקף פעילותה ורווחיותה ויש בה משום חשש לחלוקת דיבידנד מפלה לבני משפחת צרפתי".

בחלוקת המספרים, לפי רוזנבוך וחפץ, עלות העסקת צבי צרפתי בשנה החולפת (2017) צפויה לעמוד על כ-3.2 מיליון שקל, סכום המשקף זינוק של כ-40% ביחס לעלות העסקתו ב-2016. זאת לעומת חיתוך של כ-50% ביחס לסכום של כ-1.2 מיליון שקל שהציגה צרפתי בנוגע ליו"ר (שכר ותנאים נלווים), אותו העריכה החברה בזימון האסיפה שפרסמה.

אצל צמד האחים המנכ"לים, רוזנבוך וחפץ מעריכים את עלות שכרם המצרפית לחברה ב-2017 בכ-4.5 מיליון שקל, סכום המשקף עלייה של 27% ביחס לעלות העסקתם המשותפת ב-2016. זאת לעומת הערכה להפחתה של כ-40% בעלות העסקתם השוטפת יחד (ללא מענק), לסכום של כ-2 מיליון שקל, שהציגה החברה באחרונה.

למרות הצמצום הניכר בשכר הבסיס, רוזנבוך וחפץ מעריכים (על בסיס פרסומי צרפתי) כי השנתיים הקרובות "אמורות להיות שנים רווחיות במיוחד לחברה, במיוחד על רקע השלמתם של מספר פרויקטים אותם בונה החברה", וכן בהשפעת כוונתה ליישם תקן חשבונאי הקשור להכרה בהכנסות.

הערכת עלות העסקת
 הערכת עלות העסקת

עניין זה צפוי לבוא לידי ביטוי בשורת המענק, שאצל צבי עומד על סכום מקסימלי של 900 אלף שקל בשנה ואצל רפי ומשה שיעורו מהרווחים לפני מס יגדל כעת, בהתאם לתנאים המעודכנים. במבט קדימה, ב-2018-2019 רוזנבוך וחפץ מעריכים את עלות העסקת צבי צרפתי ב-2.6 מיליון שקל בכל שנה ואת עלות העסקת רפי ומשה בכ-4.5 מיליון שקל בכל שנה. עוד דורשים רוזנבוך וחפץ מהחברה לפרסם את עלויות החזר ההוצאות והעלויות הנלוות בגין רכבי היוקרה שהם מחזיקים, לשנים 2015-2017.

רוזנבוך וחפץ יוצאים גם נגד אישור תנאי כהונתן של מלי קאירי ואירית צרפתי בן חני, הנמנות על משפחת צרפתי, וממליצים להצביע נגד תנאי השכר לכל בני המשפחה. לטענת חפץ ורוזנבוך, המחזיקים באמצעות חברת "אתו שוקי הון" ב-2.7% ממניות החברה, דרך התנהלות החברה מהווה "עדות חוזרת ונשנית לחוסר השקיפות בה נוקטים החברה ובעלי השליטה בה כלפי ציבור בעלי המניות".